اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

جزئیات 27 پژوهش برای ساخت سد چمشیر/ جدال تخصص و پروپاگاندا در ماجرای یک سد

بر اساس اطلاعات مجری سد چمشیر، 27 پژوهش توسط 10 نهاد مطالعاتی به منظور بررسی دقیق جوانب ساخت این سد انجام شده و نتیجه این مطالعات بیانگر ارتقای کمی و کیفی آب رودخانه زهره پس از آبگیری این سد است.

جزئیات 27 پژوهش برای ساخت سد چمشیر/ جدال تخصص و پروپاگاندا در ماجرای یک سد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، آبگیری سد چمشیر طی هفته‌های اخیر به محل بحث کارشناسان و فعالان رسانه‌ای حوزه محیط زیست بدل شده است. در این راستا، پیگیری خبرنگار فارس بیانگر آن است که ساخت این سد، روال طولانی پژوهش و حل مسائل را پشت سر گذاشته است.

بر اساس اطلاعات رسیده از مجری طرح سد چمشیر، فرآیند طراحی و ساخت این سد در مراحل مختلف شامل 27 پژوهش انجام شده است.

در این رابطه شرکت مشاور، تهران سحاب، شرکت مشاور پاریاب فارس، شرکت مشاور مهاب قدس، شرکت سابیر، شرکت صفانیکوسپاهان، شرکت محیط زیست رویان، شرکت مشاور سازند آب پارس، شرکت مشاور آریو بهین طرح، دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز از جمله نهادهایی هستند که در روند پژوهش‌های سد چمشیر فعالیت داشتند.

*نقد چمشیر مبنای کارشناسی ندارد

در همین راستا، سید فرزاد هزارخانی، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به مسائل شکل گرفته حول سد چمشیر گفت: اکثر انتقادهای سد چمشیر  براساس دو گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس و گزارش 400 صفحه‌ای شرکت مناطق نفت خیزجنوب است.

وی افزود: در مورد گزارش مجلس، آقای دکتر سامانی به‌عنوان مسئول کمیته آب مرکز پژوهش‌های مجلس، اعلام کرد که پس از جلساتی که با مجریان این طرح داشته به این نتیجه رسیده است که ایرادات وارد شده از سوی آنها به این سد، درست نیست.

هزارخانی ادامه داد: در مورد گزارش شرکت مناطق نفت خیزجنوب نیز پس از میزگردی که با حضور نمایندگان این شرکت، در دانشگاه شریف در این زمینه برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که برای اثبات ادعاهای آنها در مورد وجود نفت باید دلایل علمی و فنی دقیق تری ارایه شود.

این استاد زمین‌شناسی تاکید کرد: در مسئله چمشیر شاهد جدال دو قشر متخصص در مقابل سلبریتی‌های رسانه‌ای هستیم و حاصل 24 سال تحقیق با اظهارات چند فعال اینستاگرامی مقایسه می‌شود، نکته مهم اینکه خروجی مطالعات علمی بیانگر ارتقای کمی و کیفی آب رودخانه زهره بر اثر آبگیری سد چمشیر است.

با توجه به درخواست خبرگزاری فارس، مبنی بر گرفتن مستندات مطالعات، جزئیات عناوین این پژوهش‌ها به شرح ذیل است.

پایان پیام/ ت 9

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول