اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

بانک توسعه آسیایی: تاجیکستان یکی از تولیدکنندگان پاک‌ترین برق در جهان است

بانک توسعه آسیایی ضمن انتشار گزارش جدید خود از بخش انرژی تاجیکستان به عنوان یکی از پاک‌ترین بخش‌ها از نظر انتشار گازهای گلخانه‌ای نام برد.

بانک توسعه آسیایی: تاجیکستان یکی از تولیدکنندگان پاک‌ترین برق در جهان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، بانک توسعه آسیایی گزارش جدیدی در مورد چشم‌انداز توسعه انرژی در کشورهای آسیای مرکزی، قفقاز، مغولستان، پاکستان و چین منتشر کرد.

در این گزارش از بخش انرژی تاجیکستان به عنوان یکی از پاک‌ترین مناطق از نظر انتشار گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان نام برده شده است.

نویسندگان این گزارش خاطرنشان می‌کنند که نیروگاه‌های آبی ستون فقرات سیستم انرژی تاجیکستان به شمار می‌روند که تقریبا 93 درصد از تولید برق و حدود 90 درصد ظرفیت نصب شده را تشکیل می‌دهد.  این وابستگی به نیروگاه‌های آبی با دلیل شرایط جغرافیایی این کشور و دسترسی بالای آن به منابع آبی، مرتبط است.

تاکید شد که تاجیکستان به سرعت تولید زغال سنگ داخلی را افزایش و به 1.7 میلیون تن در سال در سال 2017 رسانده است که تقریبا 10 برابر بیشتر از سال 2010 است.

در این گزارش همچنین به تولید ناچیز تولید داخلی نفت و گاز طبیعی به دلیل ذخایر ناچیز آن در خاک این کشور اشاره شده است.

به نوشته کارشناسان این بانک، مجموع ظرفیت تولید برق نصب شده در این کشور بیش از 6 گیگاوات است و تولید برق از زغال سنگ با ظرفیت حدود 0.7 گیگاوات منحصرا در دوره پاییز و زمستان صورت می‌گیرد.

متخصصان بانک مذکور انتظار دارند که تقاضای نهایی انرژی تاجیکستان در سال 2030 با توجه به حجم سرمایه‌گذاری از 3.5 میلیون تن کنونی به 4.1 میلیون تن معادل نفتی، می‌رسد.

بنابر پیش‌بینی این بانک، نیروگاه‌های آبی تا پایان این دهه از نقش پیشروی در سیستم انرژی تاجیکستان برخوردار خواهند بود و سهم تولید زغال سنگ تا سال 2030 به 9-10 درصد خواهد رسید.

در رابطه با مصرف، نویسندگان این گزارش اتخاذ تدابیر برای بهبود کارایی در صنعت و بخش مسکن را بسیار مهم می‌دانند و بنابر تاکید آنان، نیازهای سرمایه‌گذاری انرژی تاجیکستان تا سال 2030 بین 4.7 تا 7.6 میلیار دلار برآورد می‌شود.

کارشناسان حوزه اقتصاد بانک توسعه آسیایی در این گزارش، به دولت تاجیکستان توصیه می‌کنند که اصلاحات در زمینه سیاست‌‌های تعرفه‌‌ای را تکمیل و اتخاذ اقدامات حمایتی از انرژی تجدید پذیر را ادامه و همچنین چارچوب قانونی برای حفظ انرژی از طریق اقدامات بهره ورزی را بهبود بخشد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول