اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

آغاز دیپلماسی آموزشی و مهارتی/ آمادگی ایجاد شبکه یادگیری بین کشورهای اکو

وزیر آموزش و پرورش، امروز با رئیس موسسه آموزشی اکو (ECO) در ساختمان شهید رجایی این وزارتخانه دیدار کرد.

آغاز دیپلماسی آموزشی و مهارتی/ آمادگی ایجاد شبکه یادگیری بین کشورهای اکو

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، ظهر امروز با آکف کرچی رئیس موسسه آموزشی اکو (ECO) در ساختمان شهید رجایی این وزارتخانه دیدار کرد. 

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با تبریک سال جدید میلادی، اظهار کرد: دستور دولت سیزدهم مبنی بر ارتباط با کشورهای نزدیک و هم پیمان است و وزارت آموزش و پرورش، دیپلماسی آموزشی را با کشورهای همسایه شروع کرده است. 

وی با بیان اینکه پیشرفت‌های بسیار خوبی را در حوزه دانش‌آموزان و معلمان داریم، گفت: در حوزه آموزشی، دانش‌آموزان ما جزو سرآمد المپیادهای علمی و همچنین حرفه‌ای هستند؛ در حوزه‌های فرهنگی هم دانش‌آموزان و معلمان ایران، رتبه‌های اول قرآن را دارند.

نوری با اشاره به اینکه در حوزه تدوین و تألیف چاپ کتب درسی جزو قدیمی‌ترین کشورها هستیم، افزود: به نظر می آید اینها زمینه همکاری خوبی است و از طریق یک برنامه دیپلماسی می‌توانیم به هم‌افزایی برسیم؛  امیدواریم سریع تفاهم‌نامه اجرایی برای انجام فعالیت‌های مشترک منعقد شود که بی تردید به دلیل سنخیت فرهنگی با کشورهای همسایه، برنامه آموزشی قابلیت اجرا شدن در کشورهای عضو اکو را دارد.

* دیپلمانسی مهارتی برنامه‌ریزی شد

محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست، گفت: با توجه به تربیت نیروی متخصص در حوزه توسعه نیروی انسانی و همچنین تأثیر این آموزش‌ها در راستای توسعه اقتصادی، آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در ایران شکل گرفت و قدمت ۱۰۰ ساله دارد؛ در همین راستا و با هدف اجرای سیاست‌های دولت، توسعه آموزش‌های مهارتی با کشورهای همسایه تحت عنوان دیپلماسی مهارتی برنامه ریزی شد. 

وی با بیان اینکه هدف از دیپلماسی مهارتی، ارتباط و تعامل بیشتر در حوزه نیروی انسانی است، اضافه کرد: ایجاد هنرستان‌های مشترک بین دو کشور، برگزاری جشنواره و المپیادهای دو جانبه یا چند جانبه بین کشورها و تبادل تجربیات در حوزه فنی و حرفه‌ای و معلمان از اقداماتی است که می‌توان در این راستا انجام داد. 

* ارائه فعالیت‌های مکمل آموزش و پرورش

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست، گفت: فعالیت‌های هنری و ادبی این کانون بیشتر برای کودکان و نوجوانان در یک محیط غیررسمی ارائه می‌شود اما مکمل فعالیت‌های آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه تجربه خوبی در نمایشگاه‌های مختلف داشتیم که می‌توانیم انتقال دهیم، افزود: آماده انتقال تجربیات هستیم.

* ارائه فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی داخل و خارج از مدرسه

اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز در این برنامه گفت: آموزش و پرورش ایران، فعالیت‌های فرهنگی پرورشی در داخل و خارج از مدرسه ارائه می‌دهد که فعالیت‌های داخل مدرسه در قالب شوراهای دانش‌آموزی، عضویت در تشکل‌های دانش‌‌آموزی، خبرنگاران دانش‌آموز، اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی،  برگزاری کارگاه‌های پرورشی و تربیتی و استعدادیابی و برگزاری مسابقات قرآنی، پرورشی و فرهنگی اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: از جمله فعالیت‌های خارج از مدرسه شامل شرکت دانش‌آموزان در اردوهای مختلف علمی و سیاحتی و برگزاری پویش‌هایی با هدف مقابله با آسیب‌های اجتماعی حفظ محیط زیست، نظم اجتماعی و کنترل مصرف انرژی است. 

* طراحی کتاب دانشجویان بین‌المللی برای تمام دانشجویان تبعه کشورهای عضو اکو

آکف کرچی رئیس موسسه آموزشی اکو (ECO) نیز در این نشست با بیان اینکه سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ از این وزارتخانه بازدید داشتم، اظهار کرد: مؤسسه اکو، مؤسسه بین‌المللی است و بر مبنای معاهدات بین‌المللی تشکیل شده و در سال ۲۰۱۷ عملیاتی شد. 

وی ادامه داد: سال گذشته تفاهم‌نامه کشور میزبان را به امضا رساندیم و  اعضای ما شامل کشورهای افغانستان، آذربایجان، ایران، قرقیزستان، تاجیکستان و ترکیه هستند؛ این مؤسسه از طریق هیأت امنا کار می‌کند که از کشورهای عضو در آن حضور دارند؛ یک بخش هم متشکل از وزرای امور خارجه کشورهای عضو هستند.

کرچی اضافه کرد: شورای آکادمیک هم داریم که وزارت آموزش و پرورش ایران می‌تواند یک نفر را در این شورا منصوب کند و فعالیت‌های ما باید از اثرگذاری بالایی برخوردار باشد؛ یک برنامه تحصیلات تکمیلی برای مهمان شدن دانشجویان کشورهای عضو طراحی کردیم و دو دانشجوی دکتری قرار است از ایران بازدید کنند و کتاب دانشجویان بین‌المللی برای تمام دانشجویان تبعه کشورهای عضو طراحی شود.

وی با بیان اینکه کتاب راهنمایی برای اطلاعاتی که دانشجویان نیاز دارند، طراحی می‌کنیم که در مورد شخصیت‌ها و بناهای مهم در منطقه اکو است، ادامه داد: برنامه‌ای هم برای تبادل مدرسان موسیقی داریم که البته به خاطر مسأله کرونا به تعویق افتاده است. همچنین وبسایتی را برای دانشجویان طراحی کردیم و در حال جمع‌آوری اطلاعات از دانشجویان کشورهای عضو هستیم تا در پایگاه اطلاعات واحد قرار دهیم.

رئیس موسسه آموزشی اکو افزود: درباره روش تدریس زبان‌های مختلف در کشورهای عضو کار کردیم و کتاب آن منتشر شده است و با وضعیت آموزش علوم پایه و ریاضیات شروع کردیم و به سراغ شیمی و زیست شناسی رفتیم. 

* آمادگی برای ایجاد شبکه یادگیری بین کشورهای عضو اکو

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش هم در پایان گفت: علی‌رغم توطئه استکبار و تحریم همه جانبه، با همت معلمان مدارس، اساتید دانشگاه و اولیای دانش‌آموزان، جمهوری اسلامی در زمینه‌هایی مختلف، موفقیت‌های بسیاری داشته است که این موفقیت‌ها در سطح جهانی به ویژه در حوزه نانو، سلول‌های بنیادی و انرژی صلح آمیز هسته‌ای و دیگر فناوری‌های نوین است. 

وی ادامه داد: ما در سال میلادی گذشته، ۲۰ مدال طلای جهانی در علوم پایه داشتیم و همچنین دانش‌آموزان ما ۱۲ مدال نقره و برنز هم کسب کردند.

نوری افزود: پیشنهادم این است که با توجه به ظرفیت کشورهای عضو، برنامه آموزشی مشترک داشته باشیم و ما آمادگی برای ایجاد شبکه یادگیری بین کشورهای عضو را داریم. 

* جلسه‌ای به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی

در جلسه امروز، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ارائه گزارش به زبان ترکی استانبولی و حجت‌الاسلام والمسلمین لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به زبان انگلیسی پرداخت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول