اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

آخرین وضعیت گازرسانی در شهرستان‌های خراسان جنوبی: پیش بینی افت فشار گاز/خراسان جنوبی فردا تعطیل است

سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی از تعطیلی ادارات، سازمان ها و دستگاه های اجرایی استان همزمان با فردا دوشنبه (۲۶ دی) خبر داد.

آخرین وضعیت گازرسانی در شهرستان‌های خراسان جنوبی: پیش بینی افت فشار گاز/خراسان جنوبی فردا تعطیل است

به گزارش خبرگزاری فارس از خراسان جنوبی، سرمای شدید و برودت هوا در نقاط مختلف کشور به ویژه خراسان جنوبی سبب افزایش مصرف گاز شده و با وجودی که تأمین گاز خانگی جزو خط قرمز محسوب می‌شود و تمام تلاش مسئولان بر عدم قطع گاز در این بخش است اما تحقق این مهم نیازمند همراهی مردم و رعایت الگوی مصرف است. در همین راستا نیز تمهیداتی اندیشیده شده تا مردم در این حوزه دچار مشکل نشوند.

طبق گفته کارشناسان هر یک درجه کاهش دمای منازل باعث کاهش ۶ درصدی مصرف گاز استان می‌شود؛ ضمن اینکه علیرغم همراهی مردم و کاهش مصرف ۱۰۰ هزار مترمکعبی طی شبانه‌روز گذشته اما همچنان شبکه‌های گاز استان دچار افت فشار است.

خراسان جنوبی فردا تعطیل است

علیرضا عباس زاده، سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی با اعلام این خبر اظهار داشت: بنا به مصوبه ستاد مدیریت مصرف انرژی استان، کلیه ادارات، دستگاه‌های اجرایی، نهادها، مؤسسات عمومی غیردولتی و بانک ها، فردا دوشنبه ۲۶ دی ماه تعطیل هستند.

وی تصریح کرد: به جهت ضرورت مدیریت مصرف انرژی و تأثیری که تعطیلی ادارات در کاهش میزان مصرف داشته، تعطیلی ادارات تمدید شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی درخصوص وضعیت مدارس و مراکز آموزشی هم در شرایط موجود گفت: وضعیت برگزاری امتحانات دانشجویان، توسط دانشگاه ها اطلاع رسانی خواهد شد.

عباس زاده از غیرحضوری شدن فعالیت های آموزشی و پرورشی مدارس استان تا پایان هفته خبر داد و اظهار داشت: کلیه فعالیت های آموزشی، پرورشی و تربیتی مدارس، مراکزپیش دبستانی و کودکستان های استان از فردا دوشنبه ۲۶ دی ماه جاری تا پایان هفته به صورت غیرحضوری و از طریق شبکه شاد برگزار می شود.

وی ادامه داد: کلیه امتحانات داخلی مدارس متوسطه اول و دوم استان در این هفته لغو شده و امتحانات نهایی طبق برنامه اعلام شده قبلی برگزار خواهد شد.

رفع مشکل قطعی موردی گاز در روستاهای نهبندان

ابوالفضل ایروانی، فرماندار نهبندان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: مصرف گاز در نهبندان در حال حاضر در وضعیت خوبی است و مشکلی نداریم.

فرماندار نهبندان از قطعی گاز در برخی نقاط نهبندان به صورت پراکنده و نقطه ای خبر داد و افزود: قطعی گاز این مناطق به دنبال مدیریت مصرف گاز توسط برخی شهروندان دلسوز به صورت خود به خود رفع شده است.

ایروانی از تامین سوخت جایگزین در روستاهای نهبندان خبر داد و گفت: توزیع سوخت جایگزین از دیروز در نهبندان آغاز شده است و تا پایان امروز شاهد اتمام سوخت رسانی به جامعه روستایی شهرستان خواهیم بود.

وی تصریح کرد: قطعی آنچنانی گاز در نهبندان نداشته ایم و سوخت توزیعی در زمان بحران استفاده خواهد شد.

فرماندار نهبندان از فعالیت نانوایی ها به صورت روال عادی در شهرستان خبر داد و گفت: ۹ نانوایی به صورت سوخت جایگزین در شهر نهبندان و ۱۰ نانوایی در روستاها و یک نانوایی هم در شوسف به سوخت جایگزین مجهز شده اند تا در صورت بحران آماده ارائه خدمات باشند.

قطعی گاز در شهر و روستاهای سربیشه نداشتیم

محمدرضا لکزایی، فرماندار سربیشه در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با همکاری مردم و مدیریت صورت گرفته تاکنون قطعی گاز خانگی در شهرستان سربیشه نداشتیم.

فرماندار سربیشه با اشاره به تعطیلی ادارات گفت: با وجود تعطیلی ادارات متأسفانه شیر گاز در برخی از ادارات باز بود که پس از بازدید میدانی گاز همه ادارات شهرستان قطع شد.

وی با بیان اینکه با هدف مدیریت مصرف سوخت واحدهای تولیدی، گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و... به سوخت دوم و جایگزین مجهز شده اند، افزود: برخی از واحدهای مرغداری‌ به اندازه ۵۰۰ برابر واحد خانگی گاز مصرف می کنند که با استفاده این واحدها از سوخت جایگزین، مصرف انرژی مدیریت می شود.

لکزایی یادآور شد: در شهرستان سربیشه ۳۲ واحد مرغداری و ۶ واحد گلخانه پای کار آمده و در حال حاضر از گازوئیل به عنوان سوخت جایگزین استفاده می کنند.

به گفته وی به واحدهای تولیدی شهرستان از دو روز گذشته اعلام شد که با توجه به سرمای هوا و مشکلات احتمالی باید سوخت مصرفی واحد خود را تغییر دهند که خوشبختانه همه این واحدها پای کار آمده و سوخت مصرفی واحد خود را به سوخت دوم تغییر دادند.

تا این لحظه قطعی گاز در شهرستان خوسف نداشتیم

محمدعلی ایمانی، فرماندار خوسف در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با توجه به برودت هوا و گستردگی خدمات گازرسانی و مصرف بالای این سوخت، نیاز است که در مصرف گاز مدیریت لازم انجام شود.

فرماندار خوسف با بیان اینکه در این اوج مصرف گاز ما نگران پخت و مصرف نان بودیم که نانوایی های مختلف خوسف را مجهز به تامین سوخت جایگزین کردیم، افزود: برای تعدادی نانوایی در خوسف تامین سوخت جایگزین انجام شده است، همچنین تعداد ۱۵ گلخانه و مرغداری از مسیر مصرف گاز خارج شده اند و تعدادی هم گاز آن ها قطع خواهد شد چراکه سوخت جایگزین برای آنها در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: علاو بر صرفه جویی های صورت گرفته در مساجد و سایر، سوخت مورد نیاز خانگی در 14 منطقه خوسف و 36 محدوده را دپو کرده‌ایم تا در مواقع بحران که دچار قطعی گاز شدیم بتوانیم از سوخت جایگزین نفت سفید استفاده کنیم.

فرماندار خوسف گفت: تاکنون قطعی گاز در شهرستان خوسف نداشته ایم، اما از این لحظه احتمال قطعی گاز وجود دارد.

ایمانی با بیان اینکه نانوایی های خوسف در حال حاضر از سوخت گاز استفاده می کنند، افزود: برای مدیریت مصرف سوخت ساعات کاری نانوایی های شهر خوسف از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ بعد از ظهر به مدت ۶ ساعت کاری محدود شده است، در این خصوص اطلاع رسانی لازم هم انجام شده تا مصرف انرژی کاهش شود.

وی از تامین سوخت جایگزین برای برخی نانوایی های خوسف خبر داد و افزود: جایگاه های توزیع گاز مایع خوسف مشکلی ندارند و امروز هم بررسی های لازم انجام شده و گاز امروز به خوسف حمل می شود، گاز مورد نیاز کپسول های ارگان های نظامی و انتظامی برای پخت غذا تأمین شده است.

فرماندار خوسف همچنین از تعطیلی جایگاه سی ان جی خوسف تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود که گاز روال عادی خود را پیدا کند اما در قسمت های شمال کشور و تهران اوج مصرف گاز داریم و از تمامی شهروندان تقاضا داریم که در مصرف گاز صرفه جویی شود تا در برخی نقاط کشور شاهد قطعی نباشیم.

مردم نگران تامین سوخت جایگزین نباشند

مهدی فرجامی فر در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به اجرای پویش هر خانه یک بخاری و استفاده از ظرفیت ائمه جمعه و جماعات و... در این راستا، اظهار داشت: با تمهیدات اندیشیده شده و اجرای این پویش شاهد مصرف بهینه انرژی و عدم قطع گاز خانگی در شهرستان بودیم.

فرماندار درمیان افزود: در شهرستان درمیان ۱۰ واحد گلخانه و ۳۳ واحد مرغداری که جوجه ریزی داشت پای کار آمده و سوخت مصرفی خود را از گاز به گازوئیل به عنوان سوخت دوم تغییر دادند.

وی با بیان اینکه به همه واحدهای تولیدی و... این مهم اعلام شده است، گفت: با توجه به مشکل حمل سوخت جایگزین توسط واحدهای تولیدی، پس از رسیدن گازوئیل به واحدها و روشن شدن مشعل گازوئیل، گاز واحد قطع می شود.

به گفته فرجامی فر با ادامه روند همراهی و همکاری مردم و اجرای پویش هر خانه یک بخاری، احتمال قطع گاز خانگی در شهر و روستا کمتر بوده و امید است روند صرفه جویی در مصرف گاز ادامه داشته باشد.

وی یادآور شد: به همه مردم در شهر و روستا اعلام شده که تجهیزاتی مانند بخاری نفتی و برقی را برای زمان بحران و قطع احتمالی گاز فراهم کنند تا در صورت قطع احتمالی با مشکل مواجه نشوند.

فرماندار درمیان تأکید کرد: مردم نگران سوخت جایگزین مانند نفت سفید نباشند چرا که تمهیدات لازم در راستا اندیشیده شده و شعب فروشندگی های نفت، گازوییل و.... ذخیره کافی را دارند.

فرجامی فر در پایان بر صله رحم به عنوان آیینی ایرانی اسلامی تأکید کرد و گفت: در این شرایط بحرانی می توان بیشتر از گذشته به منزل بزرگترها رفت و علاوه بر انجام صله رحم در مصرف انرژی نیز صرفه جویی کرد.

مردم خراسان جنوبی نگران تامین نان نباشند

جواد مختاری، رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی  در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: تاکنون گاز هیچ نانوایی‌ در خراسان جنوبی قطع نشده است و نانوایی ها به روال عادی در حال پخت نان هستند.

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی با بیان اینکه در تلاش هستیم تعدادی نانوایی را مجهز به سوخت دوگانه کنیم تا در صورتی که گاز نانوایی ها قطع شد با مشکل مواجه نشویم، افزود: متاسفانه ما نانوایی دوگانه سوز در سطح  استان نداریم، دوگانه سوز کردن نانوایی هزینه دارد و کارفرمایان از این طرح استقبال نداشته اند.

مختاری تصریح کرد: در حال حاضر برای مدیریت موضوع افزایش مصرف گاز در شرایط احتمال قطعی آن، تا چند روز آینده تعداد ۱۰ نانوایی شهر را مجهز به سوخت گاز و گازائیل کنیم.

وی گفت: ما مشعل گازوئیل در نانوایی های استان نداریم و نانوایی ها نتوانسته اند سوخت توزیعی جایگزین یعنی گازائیل دریافت کنند.

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی با بیان اینکه برخی روستاهای خراسان جنوبی مجهز به سوخت گازوئیل هستند، گفت: وضعیت شهرستان های خراسان جنوبی از مرکز استان بهتر است.

مختاری با اشاره به مدیریت مصرف سوخت گاز در نانوایی ها، عنوان کرد: اتحادیه پیشنهاد کرده است برخی نانوایی های دو شیفت استان در راستای صرفه جویی انرژی در شرایط بحرانی، سهمیه روزانه پخت نان را به صورت فشرده انجام دهند.

وی از اطلاع رسانی لیست این نانوایی ها تا عصر امروز خبر داد و گفت: اوضاع نانوایی ها در پخت نان نگران کننده نیست و مردم با خیال راحت نان مورد نیاز خود را می توانند تهیه کنند اما مردم از ذخیره نان خودداری کنند و تنها نان مورد نیاز خود را تهیه کنند.

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از قبل شاهد شلوغی صف های نانوایی بودیم، افزود: اگر مردم ذخیره سازی نان را در این شرایط بحرانی انجام دهند به صورت قطعی با مشکل مواجه خواهیم شد.

با این کارها، کنتور آب یخ نمی‌زند

حسین امامی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: کاهش دما هوا در این روزها، احتمال ترکیدگی لوله‌های رو باز و کنتورهای آب را دوچندان کرده است.

وی با تاکید بر پیشگیری از یخ زدگی، افزود: نگهداری بهینه از کنتورهای آب و لوله‌های روباز در فصل زمستان مهم بوده و باید مشترکین به آن توجه کنند.

امامی ادامه داد: مشترکان نسبت به استفاده از پوشش‌های مناسب از جمله گونی، پشم شیشه و موکت برای عایق‌بندی کنتورها و لوله‌های روباز اقدام کنند.

وی با بیان اینکه از باز گذاشتن شیر آب خودداری کنید، افزود: مشترکین باید در زمان بروز یخبندان از اقداماتی از قبیل ریختن آب جوش بر روی کنتور، که موجب ترکیدگی لوله‌ها و کنتور خواهد شد خودداری کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی یادآور شد: مردم می‌توانند هرگونه مشکل، سوال و یا راهنمایی خود را با سامانه شبانه روزی ۱۲۲ در میان بگذارند.

علی اکبر رحیمی، شنبه شب ۲۴ دی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به ضرورت مصرف بهینه انرژی، اظهار کرد: کاهش مصرف به معنای سخت گذشتن بر مردم نیست.

تجهیز چند سالن ورزشی و اماکن عمومی به سوخت جایگزین در طبس

وی با بیان اینکه یک‌ درجه یا یک شعله کمتر مصرف کردن مانع اذیت شدن دیگر همشهریان می‌شود، افزود: در حال حاضر، چند سالن ورزشی و اماکن عمومی به سوخت جایگزین مجهز شده است.

فرماندار ویژه طبس بیان کرد: ۹ نانوایی روز یکشنبه ۲۵ دی‌ماه در شهر طبس فعالیت خواهند کرد و تعدادی نیز در بخش‌های مختلف از ساعت ۹ صبح تا ۲۰ شب به طور مداوم پخت خواهند داشت.

رحیمی ادامه داد: هیچ مورد قطع گاز روز شنبه ۲۴ دی ماه در طبس توسط شرکت گاز انجام‌ نشده و قطعی موقت نتیجه افت فشار و قطع اتوماتیک رگلاتور ورودی منزل بوده است.

وی با اشاره به آماده باش مسئولان، تصریح کرد: قطعا معرفت و مهربانی مردم موجب خواهد شد برای رفاه یکدیگر نهایت صرفه‌جویی را داشته باشند و این روزهای سخت سرما سپری شود.

تامین سوخت جایگزین برای بهره‌برداران بخش کشاورزی خراسان جنوبی

مهدی جعفری امروز با بیان این مطلب در برنامه تلویزیونی اظهار داشت: گلخانه‌داران، مرغداران و واحدهای صنعتی که به شبکه گاز متصل هستند با توجه به افت شدید دما و فشار شبکه در استان نسبت به تهیه سوخت جایگزین گاز اقدام کنند.

وی گفت: کشاورزان و دامداران به‌ویژه بهره‌برداران بخش طیور تمهیدات لازم را بیندیشند تا به دلیل برودت هوا دچار خسارت و یخ‌زدگی باغات، مزارع و محصولات نشوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: بهره‌برداران گلخانه‌ها و پرورش طیور درزبندی لازم، نصب دماسنج و کنترل دمای هوا، تنظیم هیترها، یکنواختی دما را در قسمت مختلف به وسیله فن‌ها، تأمین سوخت جایگزین و استفاده کمپوست به دلیل ایجاد حرارت و گرمای بالا را مدنظر قرار دهند.

وی گفت: پرورش‌دهندگان ماهی هم نسبت به تأمین تغذیه ماهیان اقدام کنند و سایر تمهیدات لازم را برای جلوگیری از خسارت بیندیشند.

جعفری به کشاورزان توصیه کرد نسبت به تخلیه آب سامانه‌های آبیاری نوین اقدام کنند و اگر تخلیه شده و در جاهایی دوباره انتقال آب داشته‌اند مجدد تخلیه آب را به صورت کامل انجام دهند تا ترکیدگی فیلترها را نداشته باشیم.

وی با اشاره به شب‌های یخبندان در استان و احتمال سرما زدگی محصولات باغی و زراعی افزود: در ارتفاعات اگر سامانه گرمایشی در نقطه مرتفع روشن شود از یخ‌زدگی محصولات جلوگیری می‌کند و در مناطق خارج از شهر هم ایجاد دود در داخل باغات و مزارع گرمای مورد نیاز را برای جلوگیری از سرمازدگی تأمین خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی از کشاورزان خواست نسبت به آبیاری سطحی مزارع و باغات خود قبل و بعد از سرما به منظور ایجاد یخاب اقدام کنند چرا که آب و یخ اجازه نفوذ سرما را نمی‌‎دهد.

وی توصیه کرد: کشاورزان برای نهال‌ های کوچک توسط شاخه ‌و برگ سایر درختان یا پلاستیک، پوشش ایجاد کنند و از شخم‌ زدن زمین‌ها در زمان برودت شدید هوا خودداری شود.

جعفری اظهار داشت: سرمای شدید برای آفات بسیار مفید است و سبب از بین رفتن آنها می‌شود همچنین یخاب، موش و جوندگان داخل زمین و آفات مختلف را کنترل می‌کند.

وی گفت: درخصوص احتمال سرما زدگی درختان به‌ویژه درخت پسته اگر دمای هوا به منفی ۲۰ درجه به مدت ۲ هفته متوالی برسد، درخت پسته دچار سرما زدگی خواهد شد اما درخصوص درختان انار و زیتون اگر دمای هوا به منفی ۱۲ درجه برسد و مدت ۲ هفته تداوم پیدا کند سرمازدگی این درختان را خواهیم داشت.

توزیع ۱۰۰ هزار لیتر نفت سفید در خراسان جنوبی

محمدرضا عابدانی، مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی روز یکشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: در چند روز اخیر با شدت گرفتن برودت هوا و افت فشار گاز در استان بیش از ۱۰۰ هزار لیتر نفت سفید توزیع شده است.

وی گفت: این مقدار نفت سفید در نقاطی که قطعی گاز داشته یا احتمال قطعی گاز بوده، توزیع شد و به هر خانوار ۲۰ لیتر سوخت داده شده است.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی تصریح کرد: توزیع سوخت در شرایط سخت برودت هوا بدون وقفه انجام می‌شود و حتی قبل از افت فشار گاز در تمامی فروشندگی‌ها نفت سفید برای مردم موجود بوده است.

وی افزود: تحویل سوخت به مردم تا بازگشت به شرایط عادی و پایدارسازی شبکه گاز ادامه خواهد داشت و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

دمای منفی ۲۰ درجه در بیرجند/ ورود مجدد توده هوای سرد از آخر هفته

علی فاضلی فرد در گفتگو با خبرنگار فارس در خصوص آخرین وضعیت مصرف گاز در این شهرستان اظهار کرد: با ورود توده هوای سرد به کشور و استان در چند روز گذشته شاهد سرمای بسیار شدیدی در شهرستان بیرجند بودیم.

وی با بیان این که دمای هوا در شهرستان بیرجند تا منفی ۲۰ درجه رسید که سبب کاهش فشار گاز شد، افزود: با برنامه ریزی مناسبی که در چند مرحله انجام شد، ابتدا گاز همه واحدهای شهرک صنعتی و بعد از آن گاز اماکن عمومی، سالن‌های ورزشی و استخرهای شنا، واحدهای تجاری و کسبه قطع شد.

فرماندار بیرجند با بیان این که همه ادارات هم دو روز در هفته گذشته و دو روز هم در هفته جاری تعطیل شدند، افزود: با توزیع سوخت جایگزین، گاز همه مرغداری‌ها و گلخانه‌های شهرستان قطع شده است.

فاضلی در باره گاز مصرفی نانوایی‌ها و استفاده از سوخت جایگزین در آنها تصریح کرد: به دلیل این که برای همه نانوایی‌ها امکان استفاده از سوخت جایگزین جز در تعداد محدودی از نانوایی‌ها نبود، نتوانستیم گاز آنها را قطع کنیم اما تعدادی مشعل تهیه شد تا با تصمیمی که در کارگروه مدیریت بحران گرفته خواهد شد در چند منطقه شهر بیرجند از سوخت جایگزین در نانوایی‌ها استفاده شود.

وی با اشاره به این که جز مصرف خانگی، گاز همه مکان‌های دیگر در این شهرستان قطع شده است، گفت: با همکاری مدیران همه دستگاهای اجرایی مربوط و اطلاع رسانی به موقعی که در این زمینه شد، پویش هم دلی باهمراهی مردم اجرا شد و توانستیم شب‌های سخت را پشت سر بگذاریم.

وی اظهار کرد: هرچند در مواردی با افت فشار در شهرستان مواجه شدیم اما با اقدام به موقع تیم‌های امدادی شرکت گاز، این مشکل در کمترین زمان رفع شد.

به گفته وی امروز وضعیت شهرستان از نظر شدت سرما نسبت به روزهای گذشته بهتر است و در روزهای آینده هوا کمی گرم خواهد شد اما در آخر هفته دوباره شاهد ورود توده هوای سردی خواهیم بود که همرا با باران و برف خواهد بود.

در حال تکمیل...

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول