اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

ایران بیست و دومین قدرت تجاری دریایی جهان شد/ ایران در جایگاهی بالاتر از فرانسه و کانادا

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) اعلام کرد ایران بیست و دومین قدرت تجاری دریایی جهان است و حتی از 3 عضو گروه 7 و کشورهای صنعتی در جایگاه بالاتری قرار دارد.

ایران بیست و دومین قدرت تجاری دریایی جهان شد/ ایران در جایگاهی بالاتر از فرانسه و کانادا

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در جدیدترین گزارش خود از وضعیت صنعت حمل ‌ونقل دریایی جهان اعلام کرد، ایران در سال 2022 جایگاه خود به عنوان بیست و دومین قدرت تجاری جهان در دریا را حفظ کرده است.

بر اساس این گزارش، ایران به لحاظ ظرفیت حمل بار دریایی در رتبه 22 جهان قرار گرفته است و چندین سال است که این جایگاه در اختیار دارد.

این نهاد بین‌المللی تعداد کل کشتی‌های ایران را 255 فروند اعلام کرده؛ بر این اساس، یک فروند کشتی به ناوگان کشتی های ایران در سال 2022 اضافه شده است. 8 فروند کشتی نیز در سال 2021 به ناوگان دریایی تجاری ایران اضافه شده بود.

بر اساس برآوردهای این نهاد بین‌المللی، ظرفیت حمل بار ناوگان کشتیرانی ایران در سال 2022 به بیش از 19 میلیون 411 هزار تن رسیده است.

همچنین سهم ایران از کل ظرفیت حمل بار در دریا در جهان 0.89 درصد برآورده شده است.

* ناوگان کشتیرانی ایران بزرگ‌ تر از فرانسه، کانادا و ایتالیا

بر اساس برآوردهای آنکتاد، ظرفیت تجارت دریایی فرانسه، ایتالیا و کانادا که از کشورهای عضو گروه 7 و کشورهای صنعتی هستند و همچنین کشورهایی مانند عربستان، برزیل، قطر و مالزی از ایران کمتر است.

در عین حال، ظرفیت ناوگان کشتیرانی تجاری آمریکا 3 برابر ایران است.

* کاهش رشد تجارت دریایی جهان

بر اساس این گزارش، تجارت دریایی جهان در سال 2022  فقط 1.4 درصد افزایش یافته است. این رقم در سال 2021 برابر با 3.2 درصد بوده است.

به گزارش آنکتاد، تعداد کل کشتی ‌های تجاری جهان شامل نفتکش ها، کشتی‌ های کانتینری و کشتی‌ های فله بر در پایان سال 2022 به 55 هزار و 37 فروند رسیده که نسبت به سال پیش از آن 1064 فروند بیشتر شده است.

ظرفیت حمل بار این کشتی‌ ها بیش از 2 میلیارد و 180 میلیون تن اعلام شده است. ظرفیت حمل بار ناوگان کشتیرانی جهان در سال گذشته میلادی 2 میلیارد و 134 میلیون تن اعلام شده بود.

* بزرگ ‌ترین ناوگان کشتیرانی جهان برای یونان

این نهاد بین‌المللی اعلام کرد، یونان از نظر ظرفیت حمل بار، بزرگ‌ ترین ناوگان دریایی جهان را در اختیار دارد. یونانی ها 4870 فروند  کشتی دارند که کل ظرفیت حمل بار آنها برابر با 384 میلیون و 430 هزار تن برآورد شده است.

چین در جایگاه دوم و ژاپن در رتبه سوم قرار دارند. سنگاپور، هنگ‌کنگ، کره جنوبی، آلمان در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

انگلیس جایگاه دهم، آمریکا یازدهم، سوئیس پانزدهم، ترکیه شانزدهم، اندونزی هجدهم، هند بیستم و روسیه بیست و یکم را در اختیار دارند.

پایان پیام/ ت 48

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول