اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ائمه جمعه استان‌های کشور چه توصیه‌هایی به مسئولان داشتند؟/ از واکنش به هتاکی نشریه فرانسوی تا مطالبه بهبود معیشت

ائمه جمعه استان‌های کشور این هفته نیز با بررسی و تحلیل وقایع داخلی و خارجی، مطالباتی را به ویژه در حوزه معیشتی مطرح کردند.

ائمه جمعه استان‌های کشور چه توصیه‌هایی به مسئولان داشتند؟/ از واکنش به هتاکی نشریه فرانسوی تا مطالبه بهبود معیشت

به گزارش خبرگزاری فارس، خطبای نماز جمعه این هفته استان‌های کشور، تحلیل تحولات خارجی و داخلی و یادآوری و پیگیری مشکلات کشوری و استان‌ها را به سیاق هفته‌های گذشته در دستور کار قرار دادند. 

امام جمعه تبریز: همزمانی هتاکی شارلی ابدو با سالروز توهین به حضرت امام(ره)

 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های نماز عبادی و سیاسی جمعه تبریز که با حضور پرشکوه نمازگزاران در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز برگزار شد، اظهار کرد: اهانت نشریه شارلی ابدو به مقام مرجعیت و به ارزش‌های نظام اسلامی را در این هفته دیدیم؛ بنده در این روزها نشنیدم که کسی به این نکنه اشاره کند که وقتی در سال ۱۳۵۶ یک روزنامه علیه امام رحمت‌الله مقاله‌ای نوشت و حالا دقیقا در ۱۷ دی این نشریه شارلی ابدو نیز در ۱۷ دی چنین کاری کرد و این یک نکته جالبی است. 

وی ادامه داد: اهانت نشریه فرانسوی که سابقه اهانت به مقدسات اسلام دارد؛ از آنجایی که محور اصلی این اتفاقات در کشور معطوف به مخالفت با مقدسات مردم ایران بود از این‌رو این اقدام  در چارچوب اقدامات معارضانه مدعیان آزادی علیه استقلال مردم شریف ایران است و قطعا این توهین تنها به مرجعیت نبود هجوم به باورهای مردم ایران بود. 

امام جمعه تبریز متذکر شد: دولتمردان فرانسه در مقابله با نظام اسلامی تردیدی باقی نمی‌گذارد که توهین نشریه شارلی ابدو همان توهین دولت فرانسه به ارزش‌های ملت است از این‌رو‌ دولت فرانسه باید متنبه شود. 

وی با تاکید بر اینکه غرب باز هم اشتباه کرده است و چندین دفعه به ساحت پیامبر اکرم اهانت کردند ، ادامه داد: نتیجه‌ این اهانت‌ها چه شد؟ این شد که اقبال جوانان غرب به دین اسلام شد و این دفعه نیز نتیجه هتاکی قطعا رغبت جوانان غرب به انقلاب اسلامی خواهد بود. 

تشکر امام جمعه کرج از دستگاه قضایی 

محمد مهدی حسینی همدانی، امام جمعه کرج و نماینده ولی فقیه در استان البرز  ضمن تشکر از تشکیل کارگروه چند قیمتی در کرج، اضافه کرد: بحث مالیات بر ارزش افزوده نیز توسط دستگاه قضایی ورود شده است و دیده می‌شود با دریافت مالیات بر ارزش افزوده به مردم ظلم می‌کنند.

خطیب نماز جمعه کرج در ادامه به حفظ وحدت میان افراد جامعه تاکید کرد و خاطرنشان کرد: باید در مسیری قدم برداریم تا امید آفرینی در جامعه زیاد شود، کسی که گران فروشی می‌کند، افرادی که حقوق مردم را ضایع می‌کنند، کارمندانی که به خواسته ارباب رجوع توجه ندارد، متخلفان نسبت به قانون و... چگونه می‌خواهند به تشدید وحدت و امید در جامعه کمک کنند؟

امام جمعه کرج در پایان با بیان اشاره به کاهش دمای هوا،‌ تصریح کرد: هوا سرد شده است اگر گرمخانه‌ها کفاف نمیدهد مصلی کرج آمادگی این را دارد که افراد بی سرپناه را به عهده بگیرد و طبق روال گذشته در طول هفته از آنها پذیرایی کند.

امام جمعه اصفهان:  اسلام به همگان آموخت صاحب دختر شدن موجب رحمت است

حجت‌الاسلام سید مجتبی میردامادی امام جمعه موقت اصفهان در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی این هفته شهر اصفهان با تبریک سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (ع)، گفت: ایشان الگوی زنان با فضیلت تاریخ است و اولین کسی است که وارد بهشت خواهد شد. اسلام به همگان آموخت صاحب دختر شدن موجب رحمت است، اسلام آموخت در مسافرت‌ها اول برای دختر هدیه تهیه کنید و آن‌ها را گرامی بدانید و پیامبر اکرم (ص) فرمودند بالاترین خیر در زنان است.

امام جمعه موقت اصفهان تاکید کرد: در نگاه اسلام از دامن زن مرد به معراج می‌رود و دانشمندان و علما و بزرگان ما در امان مادران پرورش یافته‌اند ولذا اسلام می فرماید؛ بهشت در زیر پای مادران است و بهترین جهاد برای زن شوهر داری است و براساس اسلام محبت به زنان عین عبادت است و لازم است که آن را اظهار کنید.

حجت‌الاسلام میردامادی با اشاره به توهین نشریه فرانسوی به مرجعیت، گفت: این کشور که در تاریخ خود جز جنایت چیزی نداشته امروز جرات می‌کند تا به مقام مرجعیت و کسی که جهان اسلام عاشق او است توهین کنند، در حالی که کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسوی همه اولیای یکدیگرند و بدتر از ابوسفیان زمان جهالت است. 

امام جمعه موقت اصفهان گفت: شما به کسی که اهانت می‌کنید که عشقش در دل مردم جهان طنین انداز است ولی این افراد بی‌خرد، آن قدر درک ندارند که بفهمند امروز روز اسلام‌ و روز رهبر معظم انقلاب است. 

امام جمعه رشت: مسؤولان بدانند که با خدمت‌رسانی باید امیدآفرینی کنند

آیت‌الله رسول فلاحتی در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه رشت با گرامیداشت روز میلاد حضرت زهرا (س) و میلاد امام خمینی (ره) و بزرگداشت مقام زن، با اشاره به جلسه رهبری با مداحان در روز گذشته تصریح کرد: رهبری فرمودند نقشه دشمن نقشه جامعی بود اما محاسبات آن‌ها غلط بوده چرا که آن‌ها همه ابزارهای لازم را برای نابودی جمهوری اسلامی به کار گرفته، تمام دنیا بسیج شدند اما باختند و روسیاهی ماند برای چهره‌هایی که با سکوت یا حمایت تلویحی از توطئه‌های شوم بدخواهان حمایت کردند و روسیاه شدند. 

وی با تاکید بر باخت دشمن در محاسبات اخیر خود افزود: مردم دیدند که اعتراضی در کار نبوده و هدف عده‌ای اغتشاش بود چرا که آن‌ها دیدند که چه کسانی مسجد آتش زدند و به امام حسین (ع) و پیامبر خدا (ص) توهین کرده و انسان می‌کشند و به این باور رسیدند که به فرض هم اگر به قدرت برسد جنایت کار هستند. 

خطیب جمعه رشت با ابراز تأسف از اینکه این اتفاقات باعث شد که مردم انتقادات و مطالبات به حق خود را نتوانند بیان کنند، بیان کرد: مردم جامعه اسلامی عامل اقتدار هستند و مسؤولان بدانند که با خدمت‌رسانی باید امیدآفرینی کنند. 

امام جمعه مشهد: برخی سیاسیون سخنان رهبری را به نفع خود مصادره می‌کنند

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با انتقاد از نگاه برخی سیاسیون در حذف دین از سیاست، تصریح کرد: متأسفانه در جامعه عده‌ای نظریات خاص خودشان را دارند که یا در سیاست آنقدر خودشان را سیاست‌مدار می‌دانند که دین را از سیاست کنار می‌زنند و یا از اول گرایشات دینی‌شان ضعیف است که رهبری هر فرمایشی می‌فرمایند، به نفع خودشان مصادره می‌کنند؛ رهبری نفرمودند این‌هایی که کشف حجاب کردند و روسری از سر برداشتند، فرمودند کسانی که در حجاب ضعیف هستند را بی‌دین و ضد انقلاب نگیرید.

آیت الله علم الهدی به بیان شگردهای دشمن در دین‌زدایی از جامعه پرداخت و گفت: دشمن دو شگرد دارد، یکی جداسازی مردم از دین و انقلاب است و یک شگردش این است که به مردم بگوید حجاب یک جریان حکومتی و اجباری است، مردم و زن‌ها حجاب نمی‌خواهند؛ اگر بنا شد با یک گناهی که یک خانم بدحجاب انجام می‌دهد و بگوییم «بی‌دین» و از جامعه دینی جدا کنیم یا بگوییم «ضد انقلاب» و از جامعه انقلابی جدا کنیم، در زمین دشمن و به نفع دشمن بازی کردیم، رهبری فرمودند این کار را انجام ندهید اما نگفتند نهی از منکر نکنید، نهی از منکر که واجب است و دستور خداست.

امام جمعه قم: رعایت تقوا در همه ابعاد از جمله مصرف کالاها ضروری است

امام جمعه قم با تبریک  سالروز میلاد حضرت زهرا (س) این میلاد را هدیه الهی در پی ۴۰ روز عبادت پیامبر اکرم دانست و گفت: در هنگام تولد حضرت زهرا (س) چهار زن از بهشت به کمک حضرت خدیجه (س) آمدند و حضرت زهرا (س) متولد شدند و در روایت داریم که با این تولد جهان نورانی شد.

 آیت الله سعیدی با تأکید بر اینکه ما باید در سیره و سنت حضرت زهرا (س) بیشتر تأمل کنیم، گفت: روز ولادت حضرت زهرا (س) به روز زن و مادر موسوم است تا تمام زنان و مادران جامعه ما با تأسی به ایشان بتوانند در مسیر فاطمی گام بردارند با عفاف و حجاب انس بگیرند و از سبک زندگی ایشان پیروی کنند.

وی در خطبه دوم با تأکید بر رعایت تقوای الهی در همه ابعاد زندگی از جمله مصرف کالا و انرژی ابراز کرد: دستور خداوند بر رعایت تقوا در مصرف کالاها در شرایط عادی است ولی اگر حوادثی اتفاق بیفتد و تنگناهایی به وجود بیاید تأکید خداوند بر رعایت تقوا در مصرف نیز مضاعف می شود.

انتقاد امام جمعه ساری از وزیر جهاد کشاورزی/ سوگواره مرکبات برگزار کنید!

آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به اینکه امروز در اخبار شنیدیم که جشنواره مرکبات در جیرفت برگزار شد، افزود: البته حالا نمی‌دانیم قیمت مرکبات آنجا چگونه است، اگر قیمت مرکبات همانند مازندران بازهم مناسب جشنواره نبود، من فکر می‌کنم آقای وزیر جهاد کشاورزی به‌جای جشنواره، سوگواره مرکبات برگزار کند.

وی ادامه داد: افتضاحی که در قیمت مرکبات می‌بینیم و واقعا مرکبات روی دست باغداران ماند، حالا این سرمای شدید در مازندران هنوز به یخ‌زدگی منتهی نشد درهر حال واقعا هم از مسوولان استانی که البته اقدامات خودشان را انجام دادند ولی باید نتیجه گرفت، گلایه دارم.

نماینده ولی فقیه در مازندران بیان کرد: صادرات به ۱۵ کشور همسایه فرصت و بازار خوبی است، اما زمینه صادرات باید به وجود آورد.

محمدی لائینی با تاکید بر اینکه باید قیمت‌گذاری درستی شود و دولت نسبت به خریداری مرکبات اقدام کند، خاطرنشان کرد: دولت امروز با مطالبه نارضایتی باغداران که می‌گویند قیمت پایین مواجه است و چند روز دیگر باتوجه به ایام پایانی سال با اعتراض مصرف‌کنندگان مواجه می‌شود که قیمت بالا است و اگر امروز دولت خریداری کند می‌توانند پاسخگوی مصرف‌کنندگان باشد با این کار هم امروز باغداران و هم فردا مصرف‌کنندگان خوشحال می‌شوند که امیدواریم صدای ما را وزیر جهاد کشاورزی بشنوند و تصمیم جدی بگیرند.

امام جمعه بندرعباس: زنان پس از انقلاب پیشگام پیشرفت بوده‌اند

حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس آمار زنان بی سواد در زمان شاهنشاهی را بیش از 80 درصد عنوان کرد و بیان کرد: در سال 90 آمارها نشان می‌دهد که تعداد بیسوادان زن حدود 10 درصد بود و اکنون قطعا کمتر از این میزان است و این نگاه به رشد و پیشرفت زنان است. زنان ما دانشمندانی پیشرو در عرصه‌های علمی هستند و در عرصه‌های اجتماعی و ورزشی نیز پیش می‌روند و در زمان شاه تعداد رشته های فعال ورزشی زنان ما فقط 7 رشته بود ولی اکنون 38 رشته ورزشی است و اینها آمارهای رسمی است. تعداد پزشک زن در نظام جمهوری اسلامی 12 برابر قبل از انقلاب است و این زنی است که اسلام از آن سخن می‌گوید.

وی محکوم کردن ایران در ظلم به زنان را یک بازی سیاسی از ناحیه غرب عنوان کرد و گفت: دشمن به دنبال اهداف خود و از بین بردن قداست مادر و عفت زنان است تا مقدس بودن مادران را از بین ببرند تا بتوانند حریم خانواده را مورد دست اندازی قرار دهند.

امام جمعه همدان: در فضای مجازی مدیریتی وجود ندارد/ تقدیر از تلاش‌های دولت

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی این هفته در جمع نمازگزاران با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری درباره توجه به نقشه‌های دشمن و مغرور نشدن اظهار کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند دشمن دست‌بردار نیست و بهترین راه برای مبارزه با دشمن، شناسایی نقاط ضعف و برطرف کردن آنهاست.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان یزد، شاهد استقبال بسیار خوب مردم بودیم که توجه مردم به عملکرد و صادق بودن دولت دارد، بنای دولت بر خدمتگزاری است که البته انتقاداتی وجود دارد.

امام جمعه همدان گفت: یکی از اتفاقات خوبی که در این سفر رخ داد، عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب خلیج فارس به یزد و چند استان دیگر به طول بالغ بر ۷۲۰ کیلومتر است که آب شرب، صنایع و معادن را تأمین می‌کند و سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه انشاءالله مشکل تأمین آب را در برخی از استان‌ها نخواهیم داشت و شاید این طرح قابلیت اجرا در همه استان‌ها را داشته باشد تأکید کرد: با توجه به مشکلات آب شرب می‌توان در آینده پژوهی این طرح فکر کرد و مشکلات مناطق مرکزی را هم برطرف کرد و این اتفاق می‌تواند بر مسائل صنعتی استان‌ها تأثیرگذار باشد.

امام جمعه همدان با بیان اینکه  نخستین مسأله اقتصاد و معیشت مردم و نکته دوم مدیریت فضای مجازی است ادامه داد: متأسفانه در فضای مجازی مدیریتی وجود ندارد و انتظار بر این است که به آن توجه شود.

شعبانی با بیان اینکه شورای عالی فضای مجازی به جد باید سکوهای داخلی را تقویت کرده و شبکه ملی اطلاعات را آماده و مهیا کند گفت: دولت زحمات بسیار و تلاش‌های مجاهدانه‌ای را به کار بسته است.

امام جمعه اهواز: با دلالان و محتکران برخورد شود

حجت الاسلام سیدمحمدنبی موسوی‌ فرد در خطبه های نماز جمعه اهواز  با اشاره به حلقه مفقوده دولت سیزدهم عنوان کرد: وقتی سفره تنگ می شود و قیمت‌ها اینگونه سریع و پلکانی جهش پیدا می‌کنند، دیگر عملکرد مثبت دیده نمی شود.

موسوی فرد بیان کرد: حلقه مفقوده دولت جهاد تبیین است به مردم بگویید چرا قیمت‌ها مهار نمی شود. مردم وقتی علت را متوجه شوند همراهی می کنند؛ مردم فهیم هستند.

امام‌ جمعه اهواز همچنین با اشاره به گرانی‌ها گفت: برخورد با دلال و واسطه و محتکرانی که اینگونه زندگی معیشت مردم را به گروگان می‌گیرند باید قاطع و پشیمان کننده باشد.

وی ادامه داد: بحث گرانی حقوق عامه است و وظیفه دستگاه قضا است و دادستان‌ها برخورد با گران‌فروشی است. مردم نمی‌پذیرند اینگونه بی حساب و کتاب هرکس هرقیمتی خواست بدهد، مگر هرج و مرج است؟ قانون بر این کشور حاکم است.

امام جمعه زنجان: مسؤولان خدمتگزاری به مردم را وظیفه خود بدانند

 آیت‌الله علی خاتمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر زنجان تاکید کرد: صبر، بردباری و متانت برای بانوان در راستای یک هدف والا و در واقع شایسته مقام است.

وی با اشاره حضور موثر بانوان در اجتماع و عرصه‌های مختلف افزود:  این حضور مدیون نگاه متفاوت اسلام به زن است و به تعبیر پیامبر اسلام بیشتر خیر و خیرات در ارتباط با بانوان است.

آیت‌الله خاتمی با یادآوری سالروز انتصاب مقام معظم رهبری به امامت نماز جمعه تهران به فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب تصریح کرد: مقام معظم رهبری این انتصاب امامت جمعه خود را یادگاری شایسته امام خمینی عنوان کردند.

وی مردم را صاحبان اصلی این انقلاب دانست و ادامه داد: مردم همواره در هر صحنه‌ای از جان‌ و مالشان گذشتند بنابراین باید مسوولان خدمتگزاری برای مردم را وظیفه خود بدانند و با تمام وجود در خدمت این مردم همیشه در صحنه باشند.

امام جمعه اراک: ولایت فقیه از شاخص‌های اقتدار است

آیت‌الله قربان‌علی دری نجف آبادی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اراک صیانت از جایگاه ولایت و وحدت ملی را از اصول اساسی دانست و گفت: امام خمینی(ره) با ایستادگی در برابر طاغوتیان جهان مسیر تاریخ بشریت را تغییر داد و اسلام، قرآن و انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند 

  دری نجف آبادی ادامه داد: دشمنان می‌گویند اسلام تماما خشونت است، در حالی که اسلام دین برکت و رحمت و مهربانی است و همواره به حمایت از مظلومان تاکید و سفارش دارد.

وی گفت: دنیای غرب استقلال و آزادی ملت بزرگ ایران را نشانه گرفته است، اما غافل از آنکه  این ملت آزاده تحت تاثیر گرگ‌های آدم خوار قرار نمی‌گیرد.

طلب صبر برای خانواده های افراد کشته شده در سانحه رانندگی گردنه نقره کمر تفرش، صرفه‌جویی در مصرف گاز، محکوم کردن توهین نشریه فرانسوی شارلی ابدو به حریم مرجعیت و ولایت از دیگر محورهای سخنرانی خطیب جمعه اراک بود.

امام جمعه کرمان: جمهوری اسلامی در صف اول دفاع از فلسطین ایستاده است

حجت‌الاسلام حسن علیدادی‌سلیمانی امروز در آیین نمازجمعه این هفته اظهار داشت:  بخشی از پرونده‌هایی که در محاکم قضایی وجود دارد و وقت دادگاه و قاضی را می‌گیرد متاسفانه دعواها و نزاع‌هایی است که در آن تخلف عهد و پیمان وجود دارد. اگر همه این اصل را رعایت می‌کردند و در این زمینه حساسیت و وسواس داشتند و به تعهداتشان عمل می‌کردند خیلی از پرونده‌ها تشکیل نمی‌شد.

علیدادی‌سلیمانی در مورد سالروز فرار شاه از کشور گفت: فرار شاه معدوم سرفصل جدیدی را در روند پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی باز کرد و روند پیروزی را شتاب بخشید و نشان داد مبارزات مردم تاثیرگذار است و مردم طاغوت را می‌توانند سرنگون کنند و از حق و عدل دفاع کنند.

وی با اشاره به اینکه روز دفاع از مردم مظلوم فلسطین و روز غزه از گرامی می‌داریم، افزود: در جریان فلسطین چند مطلب برای تاریخ و بشریت کاملا روشن شد، اولین مطلب اینکه ایران اسلامی مدافع مظلوم است و از مظلوم، و حق دفاع می‌کند و بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تا کنون همچنان ایران در صف اول دفاع از فلسطین و غزه ایستاده است.

امام جمعه زاهدان: هتک حرمت به مرجعیت دینی ایران به شدت محکوم است

آیت الله مصطفی محامی با بیان اینکه این اقدام غیراخلاقی در هتک حرمت به مرجعیت دینی ایران به شدت محکوم است، اظهارداشت: امروز دین اسلام مدام در حال گسترش در جهان است و غربی‌ها بویژه دشمنان معنویت، از این موضوع هراس دارند و به مقدسات اسلامی اهانت می‌کنند.

امام جمعه زاهدان افزود: اسلام بر خلاف غرب، جایگاه زن را والا و ارزشمند می‌داند و به همین منظور در قرآن کریم بر مصونیت زن از نگاه‌های نامحرم تاکید و توصیه‌های فراوان شده است.

آیت الله محامی تصریح کرد: امروزه دنیای غرب جایگاه زن را در حد کالا تنزل داده و آن را متاعی برای لذت مردان و ترویج شهوات می‌داند و کرامت مادری و انسانی او به غارت رفته است.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: رفتار حضرت فاطمه (س)، الگو و معیار بسیار روشنی برای همه بشر بویژه دختران جوان و مسلمان است تا زندگی سعادتمندی داشته باشند، در حقیقت دختران جوان با عفاف خود گامی موثر برای بالا بردن شخصیت و حفظ موقعیت خویش در برابر مردان بر خواهند داشت.

امام جمعه زاهدان افزود: زنان در جامعه اسلامی و تاریخ انقلاب ما نقش پر رنگ و تاثیرگذاری داشته و دارند و در عرصه‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی همچون سایر اقشار جامعه اثرگذاری خودرا به نمایش گذاشته‌اند.

امام جمعه بوشهر: مسئولان با تلاش بیشتری برای رفع مشکلات مردم عسلویه اقدام کنند

 آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری  با اشاره به سفر هفته اخیر خود به شهرستان عسلویه و دیدار با مردم بیان کرد: مردم عسلویه با اتحاد و همدلی در کنار هم زندگی می‌کنند و انسجام و وحدت در این شهرستان مثال‌زدنی است. 

وی به برخی از مشکلات و نیازهای مردم شهرستان عسلویه در زمینه‌های مختلف از جمله زیرساخت‌های آموزشی، آب، راه، محیط زیست و… اشاره کرد و ادامه داد: امیدواریم مسئولان با تلاش بیشتری برای رفع مشکلات مردم عسلویه اقدام کنند. 

امام جمعه بوشهر در ادامه با اشاره به تلاش دشمنان برای خدشه‌دارکردن وحدت عمومی در کشور بیان کرد: نقشه جامع و محاسبات دشمن برای ضربه به نظام جمهوری اسلامی در مقابل اراده ملت ایران شکست خورد. 

تأکید امام جمعه اردبیل بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی

آیت‌الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اظهار کرد: یک تاجر ترک می‌گفت ما با گاز سه اجاق گاز خانگی شما ایرانی‌ها، در ترکیه کارخانه راه می‌اندازیم! یک تاجر چینی در بندرعباس گفت ما گاز را به کارخانه می‌بریم نه خانه، شما اشتباه کردید خود گاز را به خانه‌ها بردید. روسیه بزرگترین کشور دارای منابع گاز است اما با موتورخانه مرکزی، گرمایش شهرها را تامین می‌کند. در هیچ خانه‌ای گاز وجود ندارد. در هلند در شب‌ها خانه‌ها با شمع روشن می‌شود با اینکه هلند یک کشور ثروتمند و کوچک است؛ اما قیمت برق را پایین نمی‌آورد اگر ایران باشد می‌گویند دولت برای همه ما شام غریبان درست کرده است! اما آنها این گونه فکر نمی‌کنند چون می‌خواهند ثروت کشور خودشان را حفظ کنند.

وی اذعان کرد: اخیراً در اخبار آمده بود که یک دولت اروپایی برای کاهش مصرف انرژی، شارژ تلفن همراه و استفاده از وسایل برقی شخصی مثل کتری برقی را در ادارات ممنوع کرد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل اضافه کرد: وزیر کشاورزی اسبق ایران می‌گوید در سال ۵۴ برای ادامه تحصیل به آمریکا رفتم آن زمان جرالد فورد رئیس جمهور آمریکا بود و در محل کار خود با پالتو نشسته بود تا درجه شوفاژ را از ۱۵ به ۲۴ تغییر ندهد! من خودم در زمستان به هلند رفتم. منزل میزبان سرد بود و شوفاژ کار می‌کرد اما حرارت آن کافی نبود از میزبان خواستم درجه حرارت آن را بالا ببرد. گفت درجه حرارت شوفاژ فقط در ایران دست مردم است اینجا دست دولت است و دولت هلند دمای بدن ملت خود را با ۲۳ درجه تنظیم کرده است! همچنین در پاییز در مسکو بودم، گفتم شوفاژ را روشن کنید. گفتند شوفاژ اینجا دست دولت است و دولت می‌گوید الان با لباس گرم می‌توانید خود را گرم کنید هنوز زمان روشن کردن شوفاژ نیست!

وی ادامه داد: معاون پارلمانی رئیس جمهور سابق ایران می‌گوید در اردیبهشت مهمان ریاست‌جمهوری اوکراین بودیم، ما را در مهمانسرای ریاست جمهوری جای دادند. هوا خیلی سرد بود و شوفاژ خاموش، تقاضا کردیم که شوفاژ را روشن کنید. گفتند شوفاژ در اول اردیبهشت در کل کشور خاموش شد. شما باید با لباس گرم خود را گرم کنید!

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با تاکید بر لزوم صرفه‌جویی در منابع انرژی خاطرنشان کرد: آیا می‌دانید به دلیل تعرفه‌های تخفیفی، ایران جزو هفت کشوری است که بیشترین میزان استخراج رمز ارز جهان در آن صورت می‌گیرد؟ این عین اظهارات یک مسئول بلندپایه وزارت نیروی ایران است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول