اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

با نداشتن سواد رسانه یک تکه کاغذ هم می‌تواند انسان را گمراه کند

مربی سواد رسانه در استان قزوین گفت: اگر سواد رسانه نداشته باشیم یک تکه کاغذ هم می‌تواند انسان را تحریک و گمراه کند اما با داشتن سواد رسانه برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های جدید هم که ایجاد شود مشکلی برای ما ایجاد نمی‌شود.

با نداشتن سواد رسانه یک تکه کاغذ هم می‌تواند انسان را گمراه کند

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، محسن مردانی فر پیش از ظهر امروز در گردهمایی فعالان مجازی شهرستان آبیک که در سالن آمفی تئاتر شهید آوینی فرهنگسرای باران برگزار شد، اظهار کرد: سال‌ها در کشور این نگاه و رویکرد حاکم این بود که هر تکنولوژی که می‌آمد ممنوع می‌شد و بیان می‌شد که در برابر تکنولوژی می‌‍توانیم بایستیم در حالی که باید گفت نمی‌توان از پیشرفت تکنولوژی جلوگیریکرد چرا که اگر در گذشته چند شرکت د راین حوزه فعالیت می‌کرد اما اکنون تعداد بی‌شماری در این زمینه فعالیت می‌کنند به عنوان نمونه شرکت مایکروسافت در بخش امنیت و غیره  3500 برنامه‌نویس دارد.

وی افزود: نگرانی حاکمیت در خصوص تکنولوژی این بود که تا زمانی که فرهنگ تکنولوژی نیامده به یک سری مسائل آسیب می‌زند که باید گفت حاکمیت باید وظیفه خودش را انجام دهد این ما هستیم که باید انتخاب کنیم از فضای مجازی چقدر و چگونه استفاده کنیم و مسئولیت انتخاب‌مان را بپذیریم.

این مربی سواد رسانه ادامه داد: در حالی که کل دنیا درگیر تکنولوژی شده‌اند و رقابت بر سر این موضوع گسترده شده و هر روز شاهد تکنولوژی جدید هستیم گرچه جلوی پیشرفت تکنولوژی را نمی‌شود گرفت اما لازم است که سواد تکنولوژی را بیاموزیم.

مردانی‌فر اضافه کرد: اگر سواد رسانه نداشته باشیم یک تکه کاغذ هم می‌تواند انسان را تحریک و گمراه کند اما اگر سواد رسانه داشته باشیم شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های جدید هم که ایجاد شود مشکلی برای استفاده آنها نخواهیم داشت.

وی سواد رسانه را داشتن علم استفاده از رسانه ذکر و کمترین خسارت نداشتن سواد رسانه را مالی خاطرنشان کرد: در برخی مواقع نداشتن سواد رسانه سبب خسارت عاطفی و آسیب رساندن به دین و ایمان انسان می‌شود.

این مربی سواد رسانه، دانستن آداب مصرف رسانه را ضروری خواند و تصریح کرد: باید بدانیم از رسانه‌ها شامل تلویزیون، گوشی هوشمند، روزنامه، و غیره چقدر، چه زمانی، کجا و چگونه استفاده کنیم و منطق و تفکر انتقادی داشته باشیم یعنی اینکه بررسی کنیم رسانه چه زمانی، چه چیزی و چرا مطالب مختلف را به خورد مخاطبین می‌دهد.

مردانی‌فر افزود: رسانه به گونه‌ای انسان را در جریان امور قرار می‌دهد و مخاطبش را کنترل و احاطه می‌کند که مخاطب بدون آنکه متوجه شود تغییر رفتار می‌دهد خواه مثبت  و خواه منفی باشد که با فشار جمعی و تکنیک‌های اقناع به این مهم می‌پردازد که همراهی اولیه سخت‌‌تر است و بدون داشتن هیچ منطقی، فرد را به سمت خودش هدایت می‌کند.

وی اذعان کرد: لازم است با افزایش سواد رسانه که بحث‌های مختلف دارد و کف آن سواد دیجیتال و استفاده از گوشی هوشمند است، آگاهانه تکنولوژی را انتخاب کنیم تا با پیشرفت آن، دچار آسیب نشویم.

این مربی سواد رسانه افزود: سپاه و بسیج زودتر از نهادهای دیگر متوجه وضعیت تکنولوژی و فضای مجازی شد و از سال 88 قرارگاه فضای مجازی تاسیس شد و در زمینه سواد رسانه، مسائل آموزشی، مربی پرورشی و تولید محتوا و نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.

در پایان این گردهمایی، از فعالان مجازی بسیجی شهرستان آبیک تجلیل و سرود " مادر آب" به مناسبت میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها توسط گروه سرود کرال زینبیون خوانده شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول