اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

انعکاس قهرمان ملی در قاب سینما/ ربیعی: بازنمایی شهید سلیمانی باید تجلی یک جریان و مکتب باشد

امیرعباس ربیعی گفت: حاج قاسم نمونه‌ای از بدنه اصلی انقلاب اسلامی و پشتوانه آن یعنی مردم در مکتب انقلاب اسلامی است. سینما به علت‌های مختلف با این موضوعات فاصله گرفته است که باید ریشه‌یابی شود. سینما باید به بدنه اصلی که بدان تعلق دارد یعنی مردم، برگردد.

انعکاس قهرمان ملی در قاب سینما/ ربیعی: بازنمایی شهید سلیمانی باید تجلی یک جریان و مکتب باشد

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، برنامه تلویزیونی «یک و بیست» با موضوع انعکاس قهرمان ملی در قاب سینما از شبکه افق سیما پخش شد. سیداحمد میراحسان، محمدرضا رضاپور، علیرضا بلیغ و امیرعباس ربیعی مهمانان این قسمت از برنامه بودند. 

در ابتدای برنامه، محمدرضا رضاپور ضمن طرح مسئله این موضوع گفت: خاطرم هست سال گذشته در همین برنامه بحث جدی درباره سینما داشتیم و این سوال را مطرح کردیم که چرا دو سال بعد از شهادت شهید سلیمانی هنوز اثر فاخری ساخته نشده است. در انتها هم آرزو کردیم که سال بعد درباره مباحث انتزاعی صحبت نکرده و یک اثر واقعی داشته باشیم. با این حال، به نظر می‌رسد که در یکسال گذشته نه تنها قدم رو به جلو برنداشتیم، بلکه عقب‌گرد هم داشتیم و دستمان خالی است. 

میراحسان با اشاره به عدم ساخت آثار سینمایی درباره شهید سلیمانی گفت: به طور جدی، اگر باور داریم که خود شهید سلیمانی الگویی است که می‌توانیم از او در ابعاد مختلف درس بیاموزیم، باید نسبت به ساخت آثار سینمایی درباره ایشان اقدام کنیم. موضوع این است که در بزرگداشت‌ها و مراسم‌ها، سخنان خوبی درباره ایشان بیان می‌شود، اما فراتر از این سخنان، اقدام دیگری نمی‌شود. این رخداد در همه ابعاد دیده می‌شود و یکی از بعدهای آن سینما است. به نظرم عدم ساخت آثار درباره شهید سلیمانی به دلیل شکافی است که در ساختار اداری سینما در ایران وجود دارد و آن ساختار به آن چیزی که منش حاج قاسم است، وفادار نیست. 

علیرضا بلیغ در بخش دیگری از این برنامه گفت: معتقدم در میانه بزرگترین درام تاریخ معاصر جهان قرار داریم. سوال این است که چرا نمی‌توانیم از عهده این درام که خودمان در آن نقش‌آفرینی می‌کنیم و نقش‌های اصلی آن افرادی از جنس شهید سلیمانی‌اند بربیاییم و در سینما آن را به تصویر بکشیم؟ سوالم این است که چرا این موضوع تبدیل به اثر می‌شود و نهادمند نمی‌شود؟ 

وی ادامه داد: به نظرم زمانی می‌توانیم از سینما چنین انتظاری داشته باشیم که خود را در لحظه لمس خطر احساس بکند. کما اینکه همه کسانی که تبدیل به قهرمان و الگو برای مردم شدند، این ویژگی را داشتند و در مرز خطر قرار گرفتند. بنابراین اگر سینمای ما نمی‌تواند از پس نمایش چنین اشخاصی بربیایدبه دلیل سرمایه‌داری جهانی است که در آن طرحی از تقسیم کار تعریف شده که در آن کشورها اجازه ندارند ادعای استقلال و تشخص بکنند. دقت داشته باشید که شهید سلیمانی در هر جایی که حاضر شده یکی از اولین اقداماتش این بوده که مردم را برای آن حرکت بسیج کرده است. او اصولی دارد که منطبق بر اصل و اساس دین یعنی مبارزه با ظلم و برقراری عدالت است. 

امیرعباس ربیعی با اشاره به دوری سینما از مردم گفت: ما با آفتی مواجهیم که در بخش زیادی از مقولات فرهنگی و اجتماعی دیده می‌شود و آنهم دوری از مردم است. فراموش نکنید که حاج قاسم یک فرد نیست، بلکه یک مکتب است، نمونه‌ای از متجلی شدن یک جریان است. حاج قاسم نمونه‌ای از بدنه اصلی انقلاب اسلامی و پشتوانه آن یعنی مردم در مکتب انقلاب اسلامی است. سینما به علت‌های مختلف با این موضوعات فاصله گرفته است که باید ریشه‌یابی شود. سینما باید به بدنه اصلی که بدان تعلق دارد یعنی مردم، برگردد. 

وی اضافه کرد: مهم‌ترین رکن خود فیلم‌ساز است. یعنی فیلمساز باید از خودش بپرسد که من در انتخاب سوژه چه نسبتی با مردم دارم؟ آیا دغدغه مردم را پیگیری می‌کنم که می‌خواهم فیلمی بسازم؟ به عبارت واضح‌تر من فیلم می‌سازم که اتفاقی برای دغدغه‌های مردم بیفتد یا فیلم می‌سازم تا در جشنواره‌ها اتفاقی برای خودم بیفتد؟ آیا در انتخاب سوژه به دغدغه‌های مردم فکر می‌کنم یا به سوژه‌های «جایزه بگیر جشنواره‌ای» و «بفروش‌های گیشه» فکر می‌کنم‌؟

او در پاسخ به این سؤال که مشکل کجاست، بیان داشت: مشکل، نگاه مدیران است که محصول محور است. دقت داشته باشید که مسئله تولید فیلم نیست، بلکه تولید جریان است و در همین راستا با یک یا دو فیلم، مشکل حل نمی‌شود. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول