علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

خوشه ستاره ای قبل از محو شدن شکار هابل شد

تلسکوپ فضایی هابل قبل از محو شدن یک خوشه ستاره ای تصویر زیبایی از آن را ثبت کرد؛ این خوشه تا کنون حدود 90درصد از جرم خود را از دست داده است.

خوشه ستاره ای قبل از محو شدن شکار هابل شد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از اسپیس، تصویر جدید گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی هابل، نمایی خیره کننده از یک خوشه ستاره را به تصویر می کشد که به آرامی در کهکشان کوتوله اطراف خود محو می شود.

این عکس بخشی از ابر ماژلانی کوچک، کهکشان کوتوله راه شیری (که تنها 200هزار سال نوری از زمین فاصله دارد) و یک کهکشان کوتوله همسایه را نشان می‌دهد.

به دلیل نزدیکی این خوشه ستاره به زمین تلسکوپ فضایی هابل توانسته مجموعه نسبتاً کوچکی از ستاره ها را با وضوح قابل توجه ببیند.

عکس جدید هابل که ناسا و آژانس فضایی اروپا در دسامبر 2022 منتشر کردند، بخش کوچکی از ابر ماژلانی کوچک را نشان می‌دهد (یک خوشه ستاره ای باز به نام NGC 376). خوشه ستاره ای باز به ما اجازه می دهد تا ستاره های منفرد را حتی در فشرده ترین مناطق آن شناسایی کنیم. در مقابل، خوشه‌های کروی به قدری متراکم هستند که ستاره ها می‌توانند در فاصله یک سال نوری از یکدیگر قرار بگیرند و نور ستاره ها در نواحی مرکزی آنها با هم ترکیب می‌شود.

اگرچه ابر ماژلانی کوچک حاوی صدها میلیون ستاره است، NGC 376 حدود 3400 جرم خورشیدی دارد، بنابراین جرم آن به طور قابل توجهی از خود ابر ماژلانی کوچک کمتر است. NGC 376 اولین بار در سال 1826 توسط ستاره شناس اسکاتلندی جیمز دانلوپ کشف شد.

طبق یک مطالعه در سال 2011 در مجله اخترفیزیک، NGC 376 احتمالاً حدود 90درصد از جرم ستاره‌ای اولیه خود را از دست داده و در حال حل شدن در ابر کوچک ماژلانی است.

پایان پیام/