اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

استفاده از ماسک پارچه‌ای در برابر آلودگی هوا موثر است

یک استاد دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: استفاده از انواع ماسک حتی پارچه ای و معلولی در شرایط آلودگی هوا موثر است.

استفاده از ماسک پارچه‌ای در برابر آلودگی هوا موثر است

محمد نوری سپهر، دکترای مهندسی بهداشت محیط و استاد دانشگاه علوم پزشکی البرز، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، با اشاره به آلودگی هوا، گفت: زمانی که شاخص آلاینده‌ها به مرز خطر می‌رسد، قرارگرفتن در هوای آلوده برای تمامی گروه‌های سنی به ویژه افراد آسیب پذیر مانند کودکان، سالمندان ، زنان باردار، بیماران با مشکلات تنفسی و صعب العلاج خطرناک است.

وی افزود: زمانی که شاخص آلاینده‌ها به مرز خطر می‌رسد، قرارگرفتن در هوای آلوده برای تمامی گروه‌های سنی به ویژه افراد آسیب پذیر مانند کودکان، سالمندان، زنان باردار، بیماران با مشکلات تنفسی و صعب العلاج خطرناک است.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در فصول سرد سال، اغلب اوقات با وارونگی هوا مواجه هستیم. این پدیده سبب به دام افتادن هوای آلوده و مضر در سطح زمین می شود که این امر، باعث تشدید و تقویت آلودگی می‌شود. در صورت تنفس هوای آلوده، ذرات معلق و آلاینده‌ها وارد ریه ها شده و موجب التهاب می‌شود که این امر منجر به بروز بیماری‌های تنفسی و بیماری های مرتبط با آن مانند برونشیت مزمن، آمفیزم، بیماری قلبی، آسم، و مشکلاتی مانند خس خس سینه، تنگی نفس و سرفه می‌شود.

وی افزود: افراد در شرایط هشدار آلودگی هوا حدالمقدور از قرار گرفتن در فضای باز اجتناب کنند و حتما از ماسک استفاده کنند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه استفاده از انواع ماسک را جهت پیشگیری از ورود زیرآلاینده‌ها و غبارها به مجاری تنفسی موثر دانست و افزود: اگر مجبور به خروج از منزل هستید از ماسک مناسب حتی از ماسک های معمولی و پارچه ای استفاده کنید.

نوری سپهر تاکید کرد: از انجام ورزش و فعالیت بدنی شدید در فضای باز به ویژه اگر دارای مشکلات تنفسی و آسم هستید، اکیدا خودداری شود و همچنین پیاده روی در پارک‌ها و فضاهای باز نیز توصیه نمی‌شود.

وی ادامه داد: تعطیلی مدارس برای حفظ سلامت دانش آموزان صورت می‌گیرد که در معرض هوای آلوده قرار نگیرند. بنابراین دانش آموزان از بازی و گردش در هوای آلوده خودداری کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: زمانی که میزان آلاینده ها زیاد شود حتی ممکن است هوای فضای خانه و محیط‌های در بسته نیز آلودگی داشته باشند که باید در شرایط آلودگی هوا درها و پنجره‌های خانه را بسته نگه دارید و همچنین از فعالیت های زیاد در منزل پرهیز شود و از تصفیه کننده های هوا در اماکن سربسته استفاده شود.

وی ادامه داد: درصورت امکان، در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانید و در زمان آلودگی هوا شیشه‌های خودرو را بالا نگه دارید و سیستم گردش هوای درون خودرو را روشن کنید.

نوری سپهر با اشاره به مصرف بیشتر مایعات، میوه و سبزیجات را در زمان آلودگی هوا، اظهار کرد: به طور کلی، مصرف آن دسته مواد غذایی که حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان، پلی فنول، ویتامین‌های آنتی اکسیدانی و یا اسیدهای چرب امگا۳ و ۶ هستند در از بین بردن اکسیدان ها و رادیکال‌های آزاد اکسیژن نقش دارند.

این عضو هیأت علمی علل این گرد و غبار و ریزگردها را تغییرات اقلیمی و شرایط آب و هوایی و گرم شدن کره زمین و عدم رعایت قراردادهای بین‌المللی زیست محیطی و همچنین عدم فرهنگ سازی استفاده از وسایل نقلیه عمومی و همچنین مناسب سازی بستر حمل و نقل عمومی دانست و تایید کرد آلودگی هوا در بیشتر کشور ها و شهرهای رو به رشد و صنعتی جهان وجود دارد که از لحاظ راهکارهای علمی می‌توان شرایط را بهبود بخشید.

وی استفاده از فیلتر های تصفیه آلاینده در شرکت ها و کارخانجات صنعتی و همچنین معاینات دوره ای خودرو ها و رفع نواقص و نصب کاتالیست (کاتالیست قطعه ای از خودرو است که به خاطر آلایندگی روی خودرو نصب می‌شود) و استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی را از راه کار های کاهش آلودگی هوا دانست.

پایان پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول