اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در دستور کار دولت سیزدهم

معاون وزیر نیرو و مدیرعامل سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق(ساتبا) گفت: برنامه وزارت نیرو که در دولت سیزدهم قول داده شده احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی است که ظرفیت فعلی 1000 مگاوات است.

احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در دستور کار دولت سیزدهم

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، محمود کمانی در همایش ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین که بعد از ظهر امروز در شهرک صنعتی کاسپین یک برگزار شد، با بیان اینکه مصرف انرژی برق در پیک تابستان امسال به حدود 70 هزار مگاوات رسید، اظهار کرد: با روندی که در نرخ‌های رشد اقتصادی داریم هر سال بین 4 تا 5 درصد افزایش درصد انرژی داریم که با نرخ‌های رشد اقتصادی فعلی اگر افزایش یابد، درصد رشد انرژی هم افزایش می‌یابد.

وی افزود: در حال حاضر که زمستان است حدود 40 هزار مگاوات مصرف انرژی برق است که وضعیت خوبی نیست و با تابستان تفاوت 30 هزار مگاواتی وجود دارد در حالی که عمدتا صرف سرمایشی شهروندان می‌شود که عدد سنگینی است.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: وضعیت تامین انرژی اولیه که سوخت گاز است برای نیروگاه‌هایی که برق تولید می‌کنند خیلی وضعیت مناسبی نیست، در گذشته اگر نگرانی از صنعت برق برای تامین انرژی وجود داشت در زمستان هم اکنون این نگرانی وجود دارد.

کمانی مصرف روزانه انرژی گاز خانگی را حدود 600 میلیون مترمکعب ذکر و بیان کرد: نرخ انرژی مورد نیاز گاز برای تامین نیروگاه‌ها در زمستان حدود 190 تا 200 میلیون مترمکعب است با توجه به مصرف بالای خانگی گاز عدد تحویلی 100 میلیون مترمکعب به نیروگاه‌ها اختصاص می‌یابد و مابقی باید از سوخت مایع همچون گازوئیل و مازوت تامین شود و در روزهایی که سرما بیشتر باشد میزان گاز تحویلی کمتر از میزان مذکور است.

وی افزود: مقرر شده حدود 5 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شود که باید گفت بین 10 تا 15 هزار مگاوات ناترازی برق در تابستان داریم و برنامه تولید 35 هزار مگاوات نیروگاه در دوره 4 ساله در دستور کار دولت قرار دارد. برای رفع مشکلات ناترازی گاز هم لازم است منابع جدید گازی کشف شود تا اندکی بتوانیم از میزان ناترازی بکاهیم.

این مسئول ادامه داد: برای برون رفت از ناترازی برق و مشکل تامین آن بهینه‌سازی مصرف و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند موثر باشد که 30 هزار مگاوات ظرفیت بهینه‌سازی داریم و برنامه‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد.

معاون وزیر نیرو اضافه کرد: برنامه وزارت نیرو که در دولت سیزدهم قول داده شده احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی است که ظرفیت فعلی 1000 مگاوات است و قزوین یکی از بالاترین نرخ‌های فعلی انرژی‌های تجدیدپذیر را دارد که 170 مگاوات نصب شده و 50 مگاوات در مرحله نصب قرار دارد.

کمانی خاطرنشان کرد: مجوزی از شورای اقتصاد برای احداث 4 هزار مگاوات نیروگاه خوشیدی به صورت خرید برق در قالب ماده 12 قانون رفع موانع أخذ شده که از واحدهای صنعتی درخواست می‌شود در صورت تمایل به احداث این نیروگاه‌ها بپردازند و لازم است واحدهای صنعتی بزرگ در استان قزوین به احداث این نیروگاه‌ها ترغیب شوند.

وی بیان کرد: احداث واحدهای پشت بامی هم برای افراد عادی و عموم مردم و هم پرسنل شرکت ها و کارمندان ادارات امکان‌پذیر است و از 5 کیلووات تا 20 کیلووات می‌توانند تولید و درآمدی برای خود داشته باشند که مناسب شهرهایی است که واحدهای ویلایی دارند.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: با توجه به کمبود و محدودیت منابع، استفاده از انرژی‌های فسیلی و مسائل محیط زیستی باید به سمت توسعه نیروگاه‌های خورشیدی حرکت کنیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول