اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

برخی «مدرسه» را کوچک شده «دانشگاه» می‌دانند/ نظامواره شایستگی‌های دوره آموزش عمومی تدوین شد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: نظامواره شایستگی‌های دوره آموزش عمومی را آماده کردیم برای کارشناسان سازمان فرستادیم و هر وقت که فرایند اعتباربخشی داخلی آن انجام شود، اطلاع‌رسانی عمومی خواهیم داشت

برخی «مدرسه» را کوچک شده «دانشگاه» می‌دانند/ نظامواره شایستگی‌های دوره آموزش عمومی تدوین شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در میزگرد بررسی موانع و الزامات تحول مدرسه با عنوان «سند تحول از نگاه مدرسه» که در دبیرستان شهید داود رنجبر برگزار شد، با بیان اینکه ارتباط صف و ستاد آموزش و پرورش قطع نیست، اظهار کرد: یک سامانه دریافت نظرات والدین، معلمان و دانش‌آموزان در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ایجاد کردیم؛ چرا که سالیانه بیش از 900 کتاب را چاپ‌سپاری می‌کنیم و از شهریور امسال، چاپ‌سپاری کتاب‌های سال‌ بعد را شروع کردیم؛ در همین مدت کوتاه ایجاد سامانه، نظرات متعددی آمد و بنده نظرات را می‌خوانم و حتی چند شماره را نوشتم که با این افراد تماس بگیرم. 

وی با طرح پرسش‌هایی با عنوان «مدرسه چیست؟» و «هدف از آموزش عمومی چیست؟»، افزود: هدف اول، آماده‌ کردن دانش‌آموزان برای یک زندگی سالم و طی مسیر به سمت سعادت و کمال است؛ برای تأمین این هدف باید به کسب شایستگی‌های عمومی، صلاحیت‌ها، مهارت‌ها و خلق‌وخوها توجه داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین لطیفی ادامه داد: اما هدف مدرسه فقط این نیست؛ یک هدف دوم و وجه نیمه تخصصی مدرسه، آماده کردن دانش‌آموز برای عرصه دیگر مثل کار یا تحصیل است؛ لذا وجه نیمه تخصصی ضروری است.

وی به برخی چالش‌ها در حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: تلقی ایرانی‌ها از بدو ورود آموزش به کشور این بوده که مدرسه کوچک شده دانشگاه است؛ محتوا را کتاب می‌بینیم و به برنامه توجه نداریم؛ این ذهنیت ماست که در آموزش عمومی باید همان اتفاقی بیفتد که در دانشگاه می‌افتد و باید تغییر کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: همین امروز نظامواره شایستگی‌های دوره آموزش عمومی را آماده کردیم برای کارشناسان سازمان فرستادیم و هر وقت که فرایند اعتباربخشی داخلی آن انجام شود، اطلاع‌رسانی عمومی خواهیم داشت و باید دست مدرسه را پر کنیم.

وی به سه مأموریت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اشاره کرد و ادامه داد: اول اینکه طرحواره‌ای در سازمان آماده شد تا به مدرسه با زبان مدرسه بگوید که اسناد تحولی از شما چه توقعی دارد و این اتفاق به تفکیک دوره‌ها صورت گیرد؛ دوم اینکه مواد، محتوا و منابعی که می‌تواند دست مدرسه را پر کند، در اختیار مدرسه بگذارد و دیگران را بسیج کند تا تولید محتوا کنند و سوم اینکه نظام خدمات پشتیبانی را به مدرسه ارائه دهد و پای آن بایستد؛ تمرکزمان این است که از منظر مدرسه این 3 جنس کار را رقم بزنیم.

علی پارسانیا مشاور وزیر در اجرایی‌سازی سندتحول بنیادین آموزش و پرورش نیز در این جلسه گفت: زمانی می‌توان به تحول امیدوار بود که اراده جمعی شکل بگیرد و اراده جمعی زمانی ایجاد می‌شود که فهم مشترک حداقلی به وجود آید. 

وی ادامه داد: فرایند رسیدن به مقصد چیست؟ لازمه‌اش تعامل و گفت‌وگو است و باید همه معلمان به این موضوع ورود یابند.

پارسانیا افزود: سند تحول متن انسانی است و بالاخره متن انسانی ایراداتی دارد ولی باید پایبند به سند تحول باشیم. معتقدیم این متن انسانی نیازمند بازنگری است ولی ظرفیت‌های زیادی برای تحول دارد که البته اصلاح سند تحول در شورای عالی آموزش و پرورش پیگیری می‌شود.  

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول