اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

چاووش‌اوغلو: عادی‌سازی روابط با سوریه بدون حضور مخالفان ممکن نیست

وزیر خارجه ترکیه ضمن اشاره به مخالفت آمریکا با عادی‌سازی روابط آنکارا و دمشق، گفت ارزیابی دیدار رؤسای جمهور دو کشور بعد از دیدار وزرای خارجه خواهد بود.

چاووش‌اوغلو: عادی‌سازی روابط با سوریه بدون حضور مخالفان ممکن نیست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، باوجود حرکت آهسته دولت ترکیه به‌سمت برقراری مجدد ارتباطات دیپلماتیک با دولت سوریه بعد از حدود یک دهه و علی‌رغم دیدار مقامات دو طرف، آنکارا اما برای عادی‌سازی روابط با دمشق شرط گذاشت.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (سه‌شنبه) ازسرگیری روابط دیپلماتیک با سوریه را منوط به حضور معارضان و مخالفان دولت دمشق کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، چاووش‌اوغلو در این‌باره گفت: «دمشق تمایل خود را برای همکاری با آنکارا در موضوع بازگشت آوارگان ابراز کرده است. تأمین بازگشت ایمن آوارگان سوری به وطن‌شان بسیار اهمیت دارد، چیزی که نیازمند ارتباط با مقامات دمشق است».

وی درباره احتمال برگزاری دیدار بین «رجب طیب اردوغان» و «بشار اسد» رؤسای جمهور ترکیه و سوریه توضیح داد: «ارزیابی احتمال وقوع این اتفاق پس از دیدار وزرای خارجه خواهد بود».

این مقام ترکیه‌ای درباره موضع آمریکا در قبال این مسئله نیز اظهار داشت: «واشنگتن چیزی درباره رد دیدارهای آنکارا و دمشق به ما نگفته، اما از اظهارات آنها متوجه می‌شویم که مخالف عادی‌سازی روابط هستند».

طبق این گزارش، چاووش‌اوغلو همچنین گفت که ترکیه در حال رایزنی و هماهنگی با روسیه برای تعیین تاریخ دیدار وزرای خارجه آنکارا و دمشق است.

به نوشته اسپوتنیک، وی ضمن اعلام تصمیم خود برای دیدار با سران گروه‌های معارض سوری، تاکید کرد: «عادی سازی روابط آنکارا و دمشق بدون مخالفان سوری ممکن نیست».

وزیر خارجه ترکیه پیش از این نیز با بیان اینکه برداشته‌شدن گام‌های سیاسی مناسب، لازمه خروج نیروهای این کشور از سوریه است، گفته بود اگر خلأهایی وجود دارد نباید توسط تروریست‌ها پر شود. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول