اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

استبداد اطلاعاتی چیست و چگونه صورت می‌گیرد؟ / نگاهی به رفتار شبکه‌های اجتماعی در مورد سردار سلیمانی

دبیرکل توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو گفت: صاحب یک پلتفرم می‌تواند به نوعی با وضع قوانین مخصوص خود، اطلاعات مربوط به تفکری خاص را از قرار گرفتن در دسترس عموم منع کند. ما در مورد حاج قاسم سلیمانی که قهرمان ملت ما هستند با چنین حذف سیستماتیک و هدفمند اطلاعات توسط شبکه‌های اجتماعی مواجه شدیم.

استبداد اطلاعاتی چیست و چگونه صورت می‌گیرد؟ / نگاهی به رفتار شبکه‌های اجتماعی در مورد سردار سلیمانی

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، معصومه نصیری دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو در توضیح استبداد اطلاعاتی گفت: ما با موضوع مهمی به نام استبداد اطلاعاتی و استعمار فرانوین مواجه هستیم. این پدیده به این معناست که صاحب یک پلتفرم می‌تواند به نوعی با وضع قوانین مخصوص خود، اطلاعات مربوط به تفکری خاص را از قرار گرفتن در دسترس عموم منع کند. ما در مورد حاج قاسم سلیمانی که قهرمان ملت ما هستند با چنین حذف سیستماتیک و هدفمند اطلاعات توسط شبکه‌های اجتماعی مواجه شدیم.

*دیدگاه مالکان پلتفرم‌ها با ارزش‌های ما در تعارض است 

وی در ادامه افزود: همه ما می‌دانیم که این اتفاق جدیدی نیست و در مورد شهدای دیگر نیز صدق می‌کند. چه بسا که اصولا کلمات خاصی مانند شهید یا حتی روزه، همواره در بستر این پلتفرم‌ها سانسور شده‌اند. واضح است که خواستگاه دیدگاه مالکان این پلتفرم‌ها به صورت اساسی با ارزش‌های ما در تعارض است که کاملا برخلاف شعار آزادی بیان در گردش اطلاعاتی است که از جانب همین افراد مطرح می‌شود. 

او اضافه کرد: وظیفه ما این است که بتوانیم این محدودیت‌ها را دور بزنیم و به نوعی به ترویج اطلاعات در این زمینه بپردازیم که کسی نتواند آن را حذف یا فیلتر کند. 

وی درباره فعالیت در حوزه هشتگ‌سازی‌ها اظهار داشت: هرچند که ما در زمینه بسته‌بندی محتوای تصویری و متنی جدی عمل نکردیم، اما خوشبختانه می‌توان گفت که در حوزه هشتگ‌سازی‌ها موفق بوده‌ایم. نکته قابل توجه این است که همین موضوع استبداد نوین، اجازه وایرال شدن این هشتگ‌ها را نیز نمی‌دهد. 

*هشتگ‌سازی‌ها با نگاه سیستماتیک و حاکمیتی

معصومی افزود: در حالت کلی خوب است که این هشتگ‌سازی‌ها با یک نگاه سیستماتیک و حاکمیتی اداره شوند. به این شکل که یک گروه از کنشگرهای مجازی آن را ایجاد کنند و به نوعی دیگران را به جهت درست هدایت کنند. اما در این زمینه حاج قاسم یک استثنا هستند چرا که اساسا رویکرد نسبت به ایشان مردمی است و این هشتگ‌ها نیز از دل خود مردم زاده می‌شوند.

وی اظهار داشت: قطعا خوب است که اتاق فکری وجود داشته باشد که این هشتگ‌ها به صورت سازماندهی شده در آن تولید شوند. چرا که در غیر این صورت ممکن است شاهد انقطاع آن‌ها از جانب پلتفرم‌های مذکور باشیم. اما اکنون می‌بینیم که این مساله در مورد حاج قاسم که در میان مردم از هر قشر و با هر ذهنیتی، اعم از مذهبی و غیر مذهبی، تبدیل به نماد مقاومت و ایستادگی شدند، به صورت خودجوش در حال گسترش و پیشروی است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول