اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

هیولای کشنده!/ اَبَر آلودگی!

شهر اراک تا امروز حدود ۱۱۰ روزه آلاینده داشته است، روزهایی که گازهای سمی گوگرد دی­اکسید، نیتروژن دی­اکسید، اوزون و گازهای سمی دیگری را وارد ریه­‌ها کرده‌ایم.

هیولای کشنده!/ اَبَر آلودگی!

خبرگزاری فارس ـ حسین معافی؛ در این روزهای سرد زمستان عمق فاجعه آلودگی هوا را وقتی خواهی دید که از کنار نیروگاه حرارتی شازند عبور می­‌کنی، آلودگی هوا به­ واسطه سوخت مازوت نیروگاه شازند به حدی است که هیولایی از آلودگی را نظاره می‌­کنی که در حال تاخت و تاز است.

این سیاهی، گویا امیدی به صبح سپید ندارد، این هیولا خورشید را هم بی‌فروغ کرده و روی شب تار را سیاه نموده است، گویا دودکش‌­های نیروگاه در آلودگی خفه شده و خودش مرگ خودش را رقم می­‌زند.

وقتی که حجم عظیم آلودگی را می­‌بینی، وقتی این هیولای سیاه هفت سر بی­شاخ و دم را مشاهده می‌کنی، حاضر می‌­شوی که ساعت­‌ها برق و گاز نداشته باشی ولی این هوای خطرناک را تنفس نکنی.

حاضر می‌­شوی ساعت­ها ادارات، مدارس و کارخانجات تعطیل شوند ولی این سم مهلک را ننوشی، حاضر می‌­شوی روزها اصلاً زندگی را کلاً تعطیل کنی تا این مشکلات را نبینی و هرچه زودترخلاصی یابی.

 راستی چه کسی باید به فکر این مردم باشد، سال­هاست که قول­­­‌های زیادی داده شد ولی عمل نشد، چرا مصرف و تولید برق و گاز مدیریت نمی­‌شود؟ چرا نمی­‌توان شاخ این هیولای هفت سر را شکست؟ چرا در فصول گرم سال به فکر حل این مشکلات نیستیم؟ طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک چه نقشی دارد؟ پیگیری مسئولین استانی و کشوری چه آثاری داشته است؟  کارخانجات و کارگاه‌­های تولیدی و آلاینده چه الزاماتی برای کاهش آلودگی هوا رعایت می­­‌کنند؟ و چرا این کارخانجات به جای سوخت گاز در این هوای آلوده از سوخت گازوئیل استفاده می­‌کنند؟ چرا هوای اراک را ندارید؟

 

 گستردگی این آلودگی در حدی است که تمام شهرها و روستاهای اطراف نیروگاه حرارتی شازند را تا شعاع ۲۰ کیلومتری در بر می‌گیرد و تحت تاثیر قرار داده است.

تاکنون هرچه مردم، فعالین محیط زیست و مسئولین این موضوع را پیگیری کرده‌اند، متأسفانه گشایشی صورت نگرفته است، به راستی چه کسی باید به داد مردم برسد؟ پایان این آلودگی‌­ها چه زمانی خواهد بود؟ این آلودگی نه‌تنها بیماران، کودکان و سالمندان را زمین‌گیر می‌کند، بلکه تنفس این هوای آلوده و مجاورت با این گازهای سمی، هر انسان، حیوان، گیاه و هر جنبنده­­ی سالمی را نیز دچار مرگ تدریجی می‌کند.

شهر اراک تا امروز حدود ۱۱۰ روزه آلاینده داشته است، روزهایی که گازهای سمی گوگرد دی­اکسید، نیتروژن دی­اکسید، اوزون و گازهای سمی دیگری را وارد ریه­‌ها کرده‌ایم، گازهایی که هم سرطان‌زا هستند، هم عقیم کننده‌­اند، هم بیماری‌های مختلفی را باعث می‌­شوند و هم مسائل و مشکلات زیست‌محیطی فراوانی را به وجود می‌آورند.

امید است که هرچه زودتر فکری برای این اَبَر آلودگی در اراک و شهر­­های صنعتی شود تا شرایط بدتری را به‌­وجود نیاورده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول