اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

شبان‌نیا: رهبری از مشتاق‌ترین افراد در امر اصلاح ساختاری است

یک استاد حوزه علمیه گفت: یکی از دغدغه‌مندترین افراد در اصلاح ساختاری برای کارآمدی بهتر نظام خود شخص رهبری است و اساساً با توجه به شرایط دنیای جدید هیچ نظام سیاسی بدون انعطاف نمی‌تواند در امر حکمرانی موفق باشد.

شبان‌نیا: رهبری از مشتاق‌ترین افراد در امر اصلاح ساختاری است

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، اتفاقات اخیر و بلوایی که از طریق رسانه‌های جمعی، مغز و اختیار مردم را در اختیار گرفته بود، بار دیگر فضا را برای عده‌ای فراهم آورد تا با پیش کشیدن یک کلیشه تکراری و تاریخ مصرف گذشته، سخن از ناکارآمدی نظام با رویکرد دینی بزنند و جو حاکم را به سمت سکولاریسم سیاسی سوق دهند. در این باره با حجت‌الاسلام قاسم شبان‌نیا، عضو مؤسسه امام خمینی و استاد حوزه علمیه گپی زدیم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید.

رهبری از مشتاق‌ترین افراد در امر اصلاح ساختاری است

شبان‌نیا در ابتدا گفت: همواره بعضی از جریانات انحرافی سیاسی به اسم اصلاح در نظام جمهوری اسلامی هدف افساد فی‌الارض را پیگیری می‌کنند، همانطور که علامه مصباح در کتاب «اصلاحات ریشه‌ها و تیشه‌ها در این باره سخن می‌گوید. نظام حال حاضر از دور کن تشکیل شده است اسلامیت و جمهوریت و طبیعی است که در چنین زمینه‌ای حضور و نقش مردم باید بر اساس احکام و قوانین اسلامی تعریف شود. این موضوع بدان معنا نیست که ما نباید به سمت اصلاح ساختاری برویم بلکه یکی از دغدغه‌مندترین افراد در اصلاح ساختاری برای کارآمدی بهتر نظام خود شخص رهبری است و اساساً با توجه به شرایط دنیای جدید هیچ نظام سیاسی بدون انعطاف نمی‌تواند در امر حکمرانی موفق باشد.

وی افزود: تغییر صحیح ساختاری همانطور که حضرت آقا فرمودند با رعایت مردم سالاری دینی امکان پذیر است، یعنی رعایت جمهوریت و اسلامیت نظام اسلامی. در برابر این سوال که مطرح می‌شود، آیا با فقهی که مربوط به ۱۴۰۰ سال پیش است می‌توان جامعه را اداره کرد یا خیر، باید بگویم که چیزی که ثابت شده این است که فقه ما فقه پویا است و توانست بسیاری از مسائل مثل بیمه، بورس، شرکت‌های هرمی و  را... حل کند آن هم با در نظر گرفتن اصول ثابت فقهی. در اصلاح امور پس اگر بخواهیم اصل و اساس مسئله فقه را در باب اداره جامعه زیر سوال ببریم ایراد بی‌جا گرفته‌ایم.

مسأله حجاب، مربوط به فُرم حاکمیت و جامعه اسلامی است

او اشاره کرد: حکومت اسلامی به عنوان کسی که باید فضای معنوی را در جامعه بسط و گسترش دهد و بستری برای اجرای احکام الهی باشد باید ساز و کاری را در درباره حفظ «فُرم» و «صورت اسلامی» در جامعه به کار گیرد طبیعی  است که مردم یک ساختاری را پذیرفته‌اند و آن را روی کار آورد این ساختار در حال حاضر نظامی است مبتنی بر ارزش‌های اسلامی، نباید تعجب کنید اگر حاکمیت برای بسط و گسترش آن ارزش‌ها برنامه ریزی بخواهد بکند. مثا 

وی افزود: شاید در این راستا سوال پیش بیاید که پس نظر مردم چه می‍‌شود؟ شاید مردم بر خلاف یک مسئله‌ای حکم بدهند که خلاف قوانین کشور است؟ به عقیده علامه مصباح مردم در حاکمیت اسلامی تا زمانی آزادی کنشگری و فعالیت دارند که بر خلاف احکام و ارزش‌های اسلامی نباشد. دقیقا همین نظر را حضرت امام هم دارند و می‌فرمایند اگر همه مردم و بر خلاف اسلام به موضوعی رای بدهند من آن را اجرا نمی‌کنم افراد و تصمیم گیری آنها باید بر مدار احکام اسلامی باشد، برخی از جمله دوم خردادی‌ها  این چنین القا کردند که نظرات مخالف در برابر اسلام باید مشروع باشد! این در حالی است که به عقیده امام، آقا و گفتمان انقلاب اسلامی در جامعه و حکومت دینی نمی‌توان  احکامی را صادر کرد که مخالف اصول است. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول