اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

کنعانی: توپ در زمین طرف غربی است /استقبال از هرگونه تحرک مثبت بین ایران و مصر

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها با بیان اینکه توپ در زمین طرف غربی است، گفت: اگر طرف‌های غربی تصور می‌کنند که می‌توانند با فشارهای سیاسی و فضاسازی روانی و تبلیغی امتیازات بیشتری در مذاکرات کسب کنند، قطعا سخت در اشتباهند.

کنعانی: توپ در زمین طرف غربی است /استقبال از هرگونه تحرک مثبت بین ایران و مصر

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه ۱۲ دی ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات مطرح شده، پاسخ داد.

وی درباره اقدامات صورت گرفته در پرونده شهید سلیمانی گفت: آقای کدخدایی رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در ارتباط با ترور شهید سلیمانی و همراهانشان در این روزها توضیحات مفید و مبسوطی درباره فعالیت و عملکرد کمیته دادند. در ارتباط با اتباع چهار کشور نیز کدخدایی توضیح داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: اقدامات جمهوری اسلامی ایران و مشخصا دستگاه دیپلماسی در استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها از جمله قوه قضاییه در چند سطح داخلی و دوجانبه با کمک دولت عراق و هم سطح بین‌المللی ادامه دارد و اقدامات ایران اقدامات مستمری است و در زمان مقتضی در این زمینه اطلاعات مفصل تر و دقیق‌تری ارائه خواهدشد.

کنعانی همچنین گفت که جمهوری اسلامی ایران از همه ساز و کارهای مشروع، قانونی و شناخته شده برای به محاکمه کشاندن مجرمان پرونده ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی استفاده خواهد کرد.

*  از هرگونه تحرک مثبت بین ایران و مصر استقبال می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط ایران و مصر هم گفت: در حاشیه اجلاس «بغداد-۲» در امان پایتخت اردن در چارچوب گفت‌وگوهایی که در حاشیه اجلاس بین وزیر خارجه با سایر مقامات عالی شرکت کننده در این اجلاس صورت گرفت، گفت‌وگوهای کوتاهی هم بین وزیر خارجه ایران و عبدالفتاح السیسی رئیس‌ جمهور مصر صورت گرفت. گفت‌وگوها مثبت و دارای روح مثبت و توأم با علاقه برای گفت‌وگو بود. گفت‌وگوهایی هم در سطوح دوجانبه اخیرا درباره موضوعات کنسولی مورد توجه دو کشور داشتیم و در این زمینه تبادل نظر صورت گرفت و تبادل برای ادامه گفت‌وگوها بری حل و فصل موضوعات کنسولی مشترک دو کشور وجود دارد.

وی درباره مناسبات ایران و مصر با بیان اینکه رابطه و گفت‌وگوی دوجانبه بین دو کشور از طریق دفاتر حفاظت منافع ایران و مصر در تهران و قاهره همواره برقرار بوده و دو طرف مشکلی برای گفت‌وگو، دیدار و تبادل نظر دوجانبه ندارد، افزود: دولت عراق و مشخصا آقای محمد السودانی نخست وزیر عراق اخیرا اعلام کرد آمادگی داریم برای کمک به شکل گیری گفت‌وگوهای مقامات دو کشور ایران و مصر مساعدت کنیم. ما از چنین ابتکارهای مثبتی که به تقریب دیدگاه‌های مشترک بین ایران و کشورهای دیگر در منطقه از جمله مصر استقبال می‌کنیم.

کنعانی بیان کرد: ایران از هرگونه تحول و تحرک مثبت که منجر به شکل‌گیری فضای جدیدی در مناسبات دوجانبه ایران و مصر شود، استقبال می‌کند و به هرگونه ابتکار عملی واکنش مثبت نشان می‌دهد.

* توپ در زمین طرف غربی است

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به گفت‌وگوی وزیر خارجه ایران با جوزپ بورل در اردن درباره مذاکرات وین اظهار داشت: مذاکرات وین یکی از موضوعاتی بود که در این نشست‌ها مورد مذاکره قرار گرفت. این اتفاق‌نظر وجود داشت که باید مذاکرات را با هدف فعال‌سازی و جمع‌بندی مذاکرات بین دو طرف ادامه دهیم و تبادل پیام‌ها کماکان در سطوح مختلف ادامه دارد.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای جمع‌بندی مذاکرات وین بر اساس پیش‌نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده است و با رعایت خطوط قرمز خودش آمادگی کامل دارد، اما همانطور که وزیر خارجه تأکید کرد این آمادگی دائمی نیست و اکنون توپ در زمین طرف غربی است.

کنعانی به طرف‌های مقابل توصیه کرد با پرهیز از سیاسی‌کاری و با اتخاذ رویکردی سازنده و واقع‌بینانه تصمیمات سیاسی لازم را برای اعلام توافق بگیرند. 

وی افزود: اگر طرف‌های غربی تصور می‌کنند که می‌توانند با فشارهای سیاسی و فضاسازی روانی و تبلیغی امتیازات بیشتری در مذاکرات رفع تحریم‌ها کسب کنند، قطعا سخت در اشتباهند. در هر توافقی تأمین منافع ملی ایران برای ما یک اصل غیر قابل عدول است و بر همین اساس تاکنون عمل شده و در ادامه هم بر همین مبنا عمل خواهیم کرد.

* توصیه به مقامات اوکراینی

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره ادعای مطرح شده در خصوص استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ ا‌وکراین گفت: درباره اتهامات مطرح شده علیه ایران بارها و بارها دیدگاه خودمان را در سطوح مختلف اعلام کردیم. جمهوری اسلامی ایران بخشی از جنگ در اوکراین نیست. تکرار اتهامات واهی علیه ایران کمکی به تایید چنین ادعایی نمی‌کند. بارها به مقامات اوکراینی توجه دادیم که از اتهام زنی‌های بی اساس علیه جمهوری اسلامی ایران دست بردارند.

کنعانی با بیان اینکه گفت‌وگویی براساس پیشنهاد ایران انجام شد ولی تاکنون هیچ طرفی نه اوکراین نه طرف‌های اتهام زننده مدارک روشنی مبنی بر مشارکت ایران در این قضیه ارائه کنند، ادامه داد: همکاری‌های دفاعی ایران مبتنی بر منافع و مصالح مشترک براساس قوانین بین‌المللی است و سابقه این همکاری‌ها به پیش از آغاز جنگ اوکراین برمی‌گردد. به مقامات اوکراینی توصیه می‌کنیم از اتهام زنی‌های بی اساس و واهی علیه ایران دست بردارند و به راهکارهای مناسب برای حل و فصل موضوع توجه کنند.

کنعانی درباره ابتکارات سلطان عمان در خصوص مذاکرات وین اظهار داشت: سفر وزیر خارجه به عمان در چارچوب استمرار گفتگوهای دوجانبه دو کشور و تبادل و رایزنی درباره مسائل منطقه‌ای و بین المللی انجام شده است.

وی ادامه داد: در این سفر امیرعبداللهیان پیام کتبی رئیس جمهور را تحویل سلطان عمان داد. دو کشور موضوعات مشترک زیادی برای گفت‌وگو و تبادل نظر دارند. عمان با نگاه به رویکرد توام با حسن نیت برای نقش آفرینی مثبت درباره برخی موضوعات ایران دارد طرف مشورت ایران بوده و ابتکارات خود را بیان کرده و شنوای دیدگاه‌های ایران بوده است.

کنعانی همچنین درباره مذاکرات ایران و عربستان گفت: فضای موجود مثبت است و می‌توان با توجه به مذاکرات قبلی امیدوار بود با کمک دولت عراق شاهد برگزاری دور دیگری از مذاکرات باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحویل سوخو ۳۵ توسط روسیه به ایران اظهارنظر نکرد.

* دریافت دو یادداشت از وزارت خارجه اوکراین

کنعانی همچنین درباره ارسال پرونده سانحه هواپیمای اوکراینی به دادگاه لاهه گفت: یک بار دیگر به بازماندگان تسلیت می‌گویم و با آنها ابراز همدردی می‌کنم. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دو یادداشت را از طریق وزارت خارجه اوکراین به نمایندگی از چهار کشور اوکراین،کانادا، سوئد و انگلیس دریافت کرده و بیانیه مشترکی که در این خصوص نیز صادر شده مورد مطالعه و بررسی قرار داده و وزارت امور خارجه ایران در حال بررسی کارشناسی این موضوع است و بعد از دریافت دیدگاه‌ها و هماهنگی با سایر دستگاه‌ها پاسخ دقیق در این زمینه ارائه می‌کند.

وی توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر انجام مذاکرات و رایزنی با هدف رسیدگی مناسب به این موضوع تأکید کرده و متناسب با تعهدات بین المللی و قوانین و مقررات داخلی اقدامات گسترده‌ای را در جوانب فنی، حقوقی، قضایی و بین‌المللی انجام داده است. از سوی دیگر سازمان قضایی نیروهای مسلح به عنوان نهاد قانونی رسیدگی کننده، ابعاد کیفری موضوع را پیگیری کرده و تاکنون جلسات متعدد دادگاه نظامی در این رابطه برگزار شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگونه سوءاستفاده سیاسی از موضوع سانحه دلخراش هواپیمای اوکراینی را محکوم می‌کند و به دولت‌های مزبور توصیه می‌کند از اغراض سیاسی در این خصوص پرهیز کنند.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره اعلام آلمان مبنی بر اینکه استرداد مجرمان به ایران را عملیاتی نمی‌کند، گفت: استرداد مجرمان مبنای حقوقی و قانونی است. الان پاسخ دقیق در این زمینه ندارم.

* ممنوعیت تحصیل زنان در افغانستان

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره ممنوعیت تحصیل زنان در افغانستان و  پذیرش دانشجویان زن افغانستانی در دانشگاه‌های ایران با بیان اینکه دیدگاه‌های ایران در ارتباط با افغانستان به صورت مستمر در سطوح مختلف بیان شده و اظهارات رسانه‌ای اخیر آقای کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان هم به خوبی نشانگر دیدگاه‌های ایران و کافی بود، گفت: تلاش برای کمک به تحکیم و تقویت صلح و ثبات در افغانستان و کمک به مردم این کشور و ایجاد شرایط بهتری برای زندگی و تامین امنیت مردم این کشور و کمک به تشکیل دولت فراگیر در این کشور جزو سیاست‌های اصولی و مبنایی ایران است و این سیاست‌‌ها نقشه راه حرکت جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با افغانستان است.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: درباره حضور دانشجویان موضع خود را اعلام کرده و تأکید می‌کنیم مواضع ما درباره افغانستان مصلحانه و مشوقانه توأم با اراده و نیت خالصانه برای کمک به افغانستان و مردم این کشور است و به دلیل همسایگی و امتداد پیوند و دوستی تاریخی دو ملت و مرزهای طولانی دو کشور هر اتفاقی که در داخل افغانستان بیفتد، ایران نیز از آن وضعیت متاثر خواهد شد.

کنعانی تأکید کرد: تحکیم صلح و ثبات در افغانستان در امتداد مصالح و منافع جمهوری اسلامی ایران است. تحولات منفی در آن کشور که خدای نکرده منجر به شکل گیری شرایط نامطلوب در آن کشور شود، وضعیت ایران را متاثر می‌کند. کمک به تقویت صلح و ثبات در افغانستان و کمک به تامین منافع ملت این کشور و کمک به تشکیل دولت فراگیر در این کشور را در راستای منافع مشترک دو کشور می‌دانیم.

وی افزود: در این زمینه تلاش می‌کنیم و کمک به مردم افغانستان خصوصا آوارگان افغانستانی که در خاک ایران به سر می‌برند چه میلیون‌ها اتباع افغانستانی که سال‌‌های گذشته در ایران بودند و چه آنهایی که در یک سال و اندی گذشته وارد ایران شدند، جزو مهمانان ایران هستند و خدمات جمهوری اسلامی ایران برای ملت افغانستان بر کسی پوشیده نیست. نمی‌خواهیم منتی بر مهمانان و برادران و خواهران خود بگذاریم.

به گفته این دیپلمات ارشد ایرانی، جمهوری اسلامی ایران برای خدماتی که برای چندین میلیون افغانستانی ساکن در ایران ارائه می‌کند، از کمترین کمک‌های مجامع بین‌المللی برخوردار است و اینها هزینه‌هایی است که ایران برای کمک به صلح و ثبات در افغانستان پرداخت می‌کند.

کنعانی ادامه داد: اگر موضع و دیدگاهی در ارتباط با مسائل افغانستان بیان می‌کنیم حتما ناظر بر منافع و مصالح ملت افغانستان و منافع مشترک دو کشور و کمک به تامین صلح و ثبات و امنیت در این کشور است و در این مسیر به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم. در ارتباط با چارچوب‌های چندجانبه نیز ایران مبتنی بر همین سیاست اصولی در هر چارچوبی که تصور بر این است که می‌تواند به تقویت صلح و ثبات و امنیت در افغانستان و تشکیل دولت فراگیر کمک کند، در همه این چارچوب‌ها فعالانه، سازنده و مثبت حضور یافته و به تلاش‌های خود در همین چارچوب ادامه خواهد داد.

وی در واکنش به خبر حمله رژیم صهیونیستی به فرودگاه دمشق نیز  بیان کرد: در استمرار سیاست تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی مطلع شدیم که فرودگاه دمشق مورد اصابت این رژیم قرار گرفته که این اقدام از نظر ما محکوم است و باید سازمان ملل و سایر نهادها این تجاوزات را محکوم کنند.

* رژیم صهیونیستی به وضعیت شکننده دولت تازه تشکیل شده و وضعیت بی ثبات داخلی خود توجه کند

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره روی کار آمدن بنیامین نتانیاهو و تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران اظهار داشت: در این باره واکنش نشان داده و موضع خود را بیان کردیم. رژیمی که در معرض بحران‌های متراکم و متعدد داخلی است استفاده از عبارات تهدیدآمیز علیه جمهوری اسلامی ایران بخشی از عملیات سیاسی و روانی این رژیم جهت فرافکنی و انحراف اذهان از وضعیت متزلزل و بی ثبات و شکننده داخلی این رژیم است. در این ارتباط بهتر است که مقامات رژیم صهیونیستی هم به وضعیت شکننده دولت تازه تشکیل شده خود و هم به وضعیت بی ثبات، متزلزل و به هم ریخته اقتصادی و امنیتی سرزمین‌های داخلی اراضی اشغالی در فلسطین توجه کنند. 

وی ادامه داد: خیلی بهایی به اظهارات بی اساس و تهدیدات این رژیم نخواهیم داد. این رژیم به تجربه درک کرده است که جمهوری اسلامی ایران به هرگونه اقدام متجاوزانه این رژیم به صورت جدی پاسخ داده و پاسخ‌های محکم دریافت کرده است و به پیامدهای تهدیداتی که می‌کنند و هم اقداماتی که ممکن است نابخردانه انجام دهند، به به صورت جدی فکر خواهند کرد. 

کنعانی افزود: دیدگاه و مواضع جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن است. اقدامات تجاوزکارانه این رژیم سابقه طولانی دارد و مبتنی بر جنایت علیه ملت مظلوم فلسطین است که با حمایت‌های دولت آمریکا و دولت‌های اروپایی انجام می‌شود.

* راه‌حل مسئله سوریه سیاسی است نه نظامی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره نشست وزرای دفاع ترکیه و سوریه و روسیه در مورد تحولات سوریه و عدم دعوت از ایران عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره راه‌حل مسئله سوریه را سیاسی و نه نظامی می‌دانسته و کماکان بر همین موضع و دیدگاه اصولی تأکید می‌کند.

وی بیان کرد: کشورهای روسیه، سوریه و ترکیه بر نقش تعیین کننده ایران در مبارزه با تروریسم در سوریه، حمایت از دولت و ملت سوریه و تمامیت ارضی این کشور و تکمیل روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه اذعان داشتند و این کشورها نسبت به اهمیت این نقش در تکمیل فرآیند سیاسی در سوریه مطلع هستند. 

* ضرورت همکاری‌های جمعی به ویژه همکاری‌های منطقه‌ای

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره پیشنهاد سفیر روسیه مبنی بر ایجاد سازوکار سه جانبه بین ایران، چین و روسیه در نهادهای سازمان ملل، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر نگاه اصولی و سازنده خود بر ضرورت همکاری‌های جمعی به ویژه همکاری‌های منطقه‌ای برای تامین صلح و امنیت آماده همکاری با همه طرف‌هایی که به صورت صادقانه، جدی و عملی آمادگی همکاری درند، است و از هرگونه تلاش و ابتکار در این مسیر مبتنی بر نگاه اصولی و سازنده خودش استقبال می‌کند.

وی افزود: ایران از همکاری برای صلح و نیز مقابله با یکجانبه گرایی در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی از هر سازوکار مشترک مبتنی بر مصالح و منافع جمعی بین‌المللی و تامین امنیت برای بشریت آمادگی دارد استقبال و همکاری کند و جمهوری اسلامی ایران در همین چارچوب صاحب ایده، طرح و ابتکار است. ایران هم ابتکاراتی را برای صلح در مجمع عمومی سازمان ملل در سال‌های گذشته ارائه و مطرح کرده که به تصویب هم رسیده و هم در چارچوب‌های منطقه‌ای نیز تاکنون ابتکارات خوبی داشته و در این زمینه گفت‌وگوها و تبادل نظر داشته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سیاست همسایگی و تأکید بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه همکاری‌های منطقه‌ای بهترین چارچوب برای تامین صلح و امنیت مشترک است، در این زمینه آمادگی گفت‌وگو و تبادل نظر با همه طرف‌هایی که در همین چارچوب آمادگی تلاش مشترک دارند را اعلام می‌کند و از ابتکارات لازم در این چارچوب استقبال می‌کند.

گزارش از اکرم شریفی

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول