اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

چین روایت آمریکا از تنش هوایی اخیر را تهمت و هیاهو خواند

پکن اعلام کرد که روایت واشنگتن از حادثه هوایی هفته گذشته شامل جنگنده چینی و هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز دریای چین جنوبی «تهمت و هیاهوی محض» است.

چین روایت آمریکا از تنش هوایی اخیر را تهمت و هیاهو خواند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع چین گفت روایت واشنگتن از حادثه هوایی هفته گذشته بر فراز دریای چین جنوبی شامل یک جت نظامی چین و یک هواپیمای جاسوی آمریکا را رد کرد و گفت این روایت حقیقت را نادیده می‌گیرد و تهمت و هیاهوی محض است. 

جمعه (۳۰ دسامبر) فرماندهی هند-اقیانوسیه آمریکا مدعی شد که جنگنده جِی-۱۱ چینی به هواپیمای آرسی-۱۳۵ نیروی هوایی آمریکا تا فاصله شش متری نزدیک شد و این اقدام ناایمن خلبان آمریکایی را مجبور به انجام مانور فرار کرد. فرماندهی هند-اقیانوسیه آمریکا همچنین ویدئویی از حادثه ۲۱ دسامبر را منتشر کرد که دو هواپیما را در فاصله نزدیک به هم در حال پرواز نشان می‌داد. 

به گزارش راشا تودی، تیان جولین سخنگوی وزارت دفاع چین اواخر شنبه ۳۱ دسامبر اتهامات آمریکا را رد کرد و گفت در واقع هواپیمای آمریکایی بود که مانورهای خطرناک انجام می‌داد. وی افزود: طرف آمریکایی عمداً افکار عمومی را گمراه کرد، چین را مقصر شناساند در حالی که خودش مقصر است و تلاش کرد افکار بین‌المللی را سردرگم کند. 

این مقام چینی گفت: خلبان چینی اقدام حرفه‌ای و استاندارد مبتنی بر قوانین و مقررات را انجام داد اما به رغم هشدارهای متعدد، هواپیمای آمریکایی به طور ناگهانی موقعیت پرواز خود را تغییر داد و امنیت پرواز جت چینی را به خطر انداخت. 

وزارت دفاع چین همچنین تصاویر این حادثه که از سوی جنگنده چینی گرفته شده را منتشر کرد. به تحلیل رسانه چینی گلوبال تایمز، این ویدئو نشان می‌دهد که هواپیمای جاسوسی آمریکا عمداً موقعیت پرواز خود را در رویکردی خطرناک نسبت به هواپیمای چینی تغییر داد. 

تیان گفت: ما قویاً از ایالات متحده می‌خواهیم که تحرکات نیروی دریایی و هوایی خط مقدم خود را مهار و قوانین بین‌المللی و توافق‌های مرتبط را قویاً رعایت کند و مانع سوانح هوایی و دریایی شود. 

آمریکا اصرار دارد که کشتی‌های جنگی و هواپیماهایش ماموریت‌های گشت‌زنی قانونی در آب‌ها و حریم هوایی بین‌المللی دریای چین جنوبی انجام می‌دهند و به آن ادامه خواهند داد. اما پکن که بیشتر بخش‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی را قلمروی خود می‌داند، عملیات‌های آمریکا را در منطقه تحریک‌آمیز و نقض قوانین خود می‌داند. 

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول