اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

فارس من| پویشی برای تحقق مطالبه 22 ساله رهبر انقلاب درباره بانکداری اسلامی

رهبرمعظم انقلاب طی سال‌های متمادی درباره موضوع بانکداری اسلامی مطالبات و نکاتی را مطرح کرده‌اند؛ در همین راستا تعدادی از مخاطبان خبرگزاری فارس هم با راه انداختن پویشی خواستار تحقق کامل این موضوع شدند.

فارس من| پویشی برای تحقق مطالبه 22 ساله رهبر انقلاب درباره بانکداری اسلامی

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: تحقق کامل بانکداری اسلامی در کشور طی سال‌های گذشته، همیشه جزو مطالبات مردم و رهبر انقلاب و مراجع تقلید بوده است.

در چند ماه گذشته هم رئیس بانک مرکزی در سی و دومین همایش بانکداری اسلامی از عزم جدی دولت سیزدهم و رئیس جمهور در رابطه با تحقق این موضوع سخن به میان آورد و گفت: از ابتدای شکل‌گیری دولت سیزدهم رییس جمهور خواستند در بانک مرکزی موضوع بانکداری اسلامی را دنبال کنیم و بانکداری اسلامی مطالبه جدی دولت سیزدهم است و امروز نیاز داریم بانک مرکزی در کنار شورای فقهی نشست هم اندیشی برگزار کند.

* تحقق جامع بانکداری اسلامی فتحی عظیم در دنیا

اولین سخنرانی رسمی رهبر انقلاب در رابطه با تحقق بانکداری اسلامی در کشور در سال 1369 در جمع آزادگان و مسئولان بنیاد مستضعفان و جانبازان بود که فرمودند: بانکداری اسلامی، پول را در جامعه به شکل اسلامی مطرح کردن و داد و ستد کردن مسأله‌ بسیار مهمی است. اگر بتوانیم این حقیقت را به معنای جامع کلمه در جامعه به وجود بیاوریم، فتح عظیمی در دنیا خواهد بود. فتح، فقط فتح قلعه‌ها و سنگرها نیست.اگر کارگزاران دستگاه بانکی بتوانند این را به معنای جامع و کامل مسأله اجرا و پیاده کنند، بزرگترین سنگر اقتصادی امروز دنیاست. خصوصیت بانکداری اسلامی و از لوازم آن، دادوستد پول بر اساس غیر ربا، تنظیم مبادلات پولی بر اساس قوانین اسلامی و معاملات اسلامىِ صحیح است، که در آنها ظلم و استثمار و کنز و تبعیض و اختلاف طبقاتی و امثال اینها به وجود نمی‌آید. (۱۳۶۹/۰۶/۰۷)

یکی دیگر از سخنرانی‌های مهم رهبر انقلاب در رابطه با مسئله بانکداری اسلامی برمی‌گردد به سال 83 که در دیدار با  شرکت‌‌کنندگان در اجلاس بانک توسعه اسلامی می‌فرمایند: اساس این بانک توسعه‌ی اسلامی بر پایه‌ی مبانی شریعت و احکام اسلامی است؛ یعنی شما خواسته‌اید الگوی تازه‌ ای به دنیا ارائه دهید؛ این کار خوبی است که انجام شده. اگر در این کار موفق شوید، این موفقیتِ الگوی اسلامی خواهد بود. وقتی شما میتوانید بر پایه‌ی الگوی مالی اسلام، کار عظیمی را که چنین گستره‌ی بزرگی دارد به پیش ببرید، این خود نوعی ترویج اسلام و عزت بخشیدن به آن است؛ لذا ما از پیشرفت این مرکز مالی و صندوق بین‌الملل اسلامی حمایت میکنیم و آن را برای دنیای اسلام و برای اسلام مفید میدانیم. آنچه مهم است این است که اگر دنیای اسلام با ظرفیتهای فراوانی که دارد، سر و سامانی به اقتصاد خود ندهد، در این حرکت اقتصادی جهانی، بلاشک طعمه‌ی دیگران خواهد شد. (۱۳۸۳/۰۶/۲۵)

رهبر انقلاب در سال 90 در دیدار با اعضای مجلس خبرگان در رابطه موضوع بانکداری اسلامی می‌فرمایند:در زمینه‌ى اقتصاد، مسائل تازه‌اى وجود دارد. مثلاً ما بانکدارى اسلامى را به وجود آورده‌ایم. امروز مسائل تازه‌اى در زمینه‌ى پول و بانکدارى وجود دارد؛ اینها را بایستى حل کرد؛ باید اینها را در بانکدارى اسلامى – بانکدارى بدون ربا – دید. کى باید اینها را انجام بدهد؟ فقه متکفل این چیزهاست.  (۱۳۹۰/۰۶/۱۷)

سه سال بعد و در دوازدهم تیرماه سال 93 رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان کشوری فرمودند: " توصیه مهم در زمینه اقتصاد مقاومتى، یکى توصیه به بانکهاست. بانک‌ها باید برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، نقش مثبت ایفا کنند و خود را با این سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت برای اجرای آنها، تطبیق دهند. (1393/4/12)

در همین راستا تعدادی از مخاطبان خبرگزاری فارس هم با دغدغه بانکداری اسلامی پویشی را تحت عنوان(چرا عزمی برای تحقق بانکداری اسلامی دیده نمی‌شود) از رئیس جمهور خواسته‌اند که به صورت کامل این مسئله در نظام بانکی کشور حل شده و تحقق پیدا کند.

مطالبه مردم از دولت: با تحقق کامل بانکداری اسلامی جلوی تورم و گرانی‌ها گرفته می‌شود

در بخشی از بیانیه این پویش آمده است: «می‌دانیم که تنها مدت کوتاهی است که این مسئولیت را بر عهده گرفته‌اید اما راه حل این مشکلات دادن یارانه به قشر آسیب پذیر نیست زیرا نتیجه آن تورم و گرانی در سال‌های بعدی است. اگر چه این درمانی موصعی برای این زخم کهنه است اما در هیچ یک از مسئولین کشور هیچ عزمی جدی، تاکید می‌کنم هیچ عزمی جدی‌ در راستای تحقق بانکداری اسلامی جهت حذف تولید نقدینگی وحشتناک توسط بانک‌ها و در نتیجه کنترل تورم، گرانی و رانت همچنین شفاف‌سازی پرداخت‌های کشور جهت ریشه‌کن کردن رانت و مواد مخدر و قاچاق سوخت و اسلحه دیده نمی‌شود.»

سردبیر این پویش که یکی از شهروندان شهر تالش از استان گیلان است در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی فارس می‌گوید: اگر این اتفاق به صورت کامل در کشور محقق شود یک تحول عظیم اقتصادی بوجود خواهد آمد، البته که باید قبول کرد که تحقق کامل این موضوع کاری بسیار سخت و زمان بر است.

این شهروند تالشی با اشاره به سخنان امام خمینی و رهبر انقلاب که نکات جامعی در رابطه با بانکداری اسلامی گفته‌اند، افزود: اگر از سال‌ها پیش به نکات کاملی که امام خمینی و رهبر انقلاب در رابطه با بانکداری اسلامی گفته بودند، عمل می‌شد امروز این مسئله به صورت کامل تحقق پیدا کرده بود.

باید دید رویکرد دولت سیزدهم در رابطه با تحقق این موضوع که به گفته رئیس بانک مرکزی جزو مطالبات رئیس جمهور هم بوده چه زمانی به صورت کامل تحقق پیدا خواهد کرد و تاثیرش را مردم چگونه خواهند دید.

در پایان شما هم اگر مایل باشید می‌توانید از اینجا در امضای این پویش سهیم باشید.

پایاین پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول