اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

آغاز روند ابطال قوانین مربوط به «نخستین رئیس جمهور» قزاقستان

نمایندگان مجلس قزاقستان در جلسه عمومی امروز خود بررسی پیش‌نویس ابطال قوانین مربوط به «نخستین رئیس جمهور قزاقستان – الباسی (پیشوای ملت)» را آغاز کردند.

آغاز روند ابطال قوانین مربوط به «نخستین رئیس جمهور» قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، امروز در پارلمان قزاقستان روند ابطال قوانین مربوط به نخستین رئیس جمهور این کشور – الباسی، آغاز شد.

بنابر سخنان، «ارمان کاژاحمداف»، رئیس کمیته قانونگذاری و اصلاحات قضایی – حقوقی مجلس قزاقستان این لایحه برای اعمال تغییر در قانون اساسی پس از همه پرسی اصلاح قانون اساسی در این کشور تهیه شده است.

به گفته وی، به طور خاص، مطابق با اصلاحات قانون اساسی، بند 4 ماده 46 قانون اساسی مستثنی شده که این قاعده را پیش‌بینی می‌کند که وضعیت و اختیارات اولین رئیس جمهور قزاقستان توسط قانون اساسی، تعیین می‌شود. 

در این راستا، این لایحه ابطال قانون اساسی در این زمینه را پیش‌بینی می‌کند.

وی در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس خواستار آغاز روند بررسی این لایحه شد و 90 نماینده حاضر در جلسه به اتفاق آراء در این مورد رای موافق دادند.

گفتنی است که طبق قانون «درباره اولین رئیس جمهور قزاقستان – الباسی»، «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور سابق این کشور و همچنین اعضا خانواده وی دارای امتیازات متعددی بودند. برای مثال، این قانون به نظربایف حق سخنرانی در مقابل مردم، پارلمان و در جلسات دولت را می‌داد.

نخستین رئیس جمهور قزاقستان مطابق با قانون از حق مصونیت برخوردار است به طوری که وی را نمی‌توان بازداشت یا دستگیر کرد. مصونیت به تمام اموالی که بر اساس حقوق مالکیت خصوصی به نظربایف و اعضا خانواده‌اش که با وی زندگی می‌کنند، تعلق می‌گیرد.

مورخ 5 ژوئن امسال در قزاقستان همه پرسی در زمینه اصلاح قانون اساسی برگزار شد. یکی از تغییراتی که در نتیجه این همه پرسی صورت گرفت، حذف یک ماده در مورد وضعیت و اختیارات نظربایف که از جمله به وی اجازه می‌دهد بیش از دو بار متوالی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود. علاوه بر این، هنجار تغییرناپذیری وضعیت نظربایف به عنوان «الباسی» نیز در نتیجه این همه پرسی از قانون اساسی حذف شد.  

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول