اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

یک سانتی‌متر از قبرهای آرامستان اصفهان به نفع کسی رزرو نشده است/رونمایی از تعرفه‌ها پس از ۳۷ سال

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه یک سانتی‌متر از قبرهای آرامستان به نفع کسی رزرو نشده است، گفت: تمام قبور را باز کرده ایم و در دید مردم گذاشته‌ایم و هیچ قبری را نه برای خودم و نه هیچ مسؤولی رزرو نکرده‌ایم.

یک سانتی‌متر از قبرهای آرامستان اصفهان به نفع کسی رزرو نشده است/رونمایی از تعرفه‌ها پس از ۳۷ سال

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، آرامستان باغ رضوان اصفهان در یک سال اخیر شاهد بهره‌برداری از پروژه‌های متعدد خدماتی و رفاهی بود. اقدامات انجام شده در این آرامستان شامل بخش‌های متعددی از جمله توسعه و احداث قطعات جدید، محوطه‌سازی و توسعه فضای سبز، ایجاد زیرساخت‌های خدماتی و رفاهی و زیربنایی بوده که زمینه ارائه خدمات مطلوب‌تر به شهروندان را فراهم کرده است.

سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان یکی از سازمان‌های تابعه شهرداری به‌شمار می‌رود و خدمات آن مشتمل بر امور اجرایی و فرهنگی برای شهروندان هنگام از دست دادن وابستگان است.

 

این سازمان متولی ارائه خدمات مربوط به حمل، کفن و دفن و ارائه خدمات پس از خاکسپاری اموات، در شهر اصفهان است که زمینه‌ساز تسلی خاطر بازماندگان، ترحیم متوفیات است و در این مسیر با هدف کسب رضای الهی و رعایت اصول دین اسلام و همگام با فرهنگ و آداب و رسوم شهروندان در صدد انجام و اجرای دقیق امور شرعی متوفیات، افزایش سطح رفاه بازماندگان هنگام مراجعه به آرامستان باغ رضوان است.

علی حاجیان، مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اقدامات این سازمان در سال اخیر را تشریح کرد.

 

فارس: در ابتدا اشاره‌ای به فضای آرامستان و رویکرد مدیریت سازمان در این دوره از مدیریت شهری داشته باشید وچه تفاوتی بین فازهای قدیمی و جدید آرامستان باغ رضوان وجود دارد؟

حاجیان : آرامستان باغ رضوان ۱۲۰۵ هکتار وسعت دارد که در ۳۰۵ هکتار آن دفن انجام می‌شود، رویکرد اصلی مدیریت سازمان آرامستان‌ها در این دوره مدیریت شهری، تلاش در راستای حذف دغدغه‌ها و نگرانی‌های ارباب رجوع هنگام مراجعه به باغ رضوان است تا آن‌ها هیچ نگرانی به جز غم از دست دادن عزیزان خود نداشته باشند و در راستای تحقق این رویکرد و با تأکید بر هندسه حرکتی سازمان که بر مبنای عدالت، شفافیت و صداقت شکل گرفته است، نسبت به تدوین و اجرای چند طرح مهم اقدام شده است که یکی از آن‌ها آگاه‌سازی شهروندان از تمامی جزئیات، مراحل و هزینه‌های خاکسپاری است.

 آرامستان به سه فاز تقسیم شده که فاز اول قطعات یک تا ۴۵ است و قطعات قدیمی محسوب می‌شود و دارای فضای سبز مناسبی است، فاز دوم از قطعه ۵۰ تا ۶۶ است و از سال ۸۲ راه‌اندازی شده و شرایط نسبتاً خوبی دارد اما از نظر فضای سبز مانند فاز یک نیست و فاز سوم از قطعات ۷۰ تا ۸۹ است.

پوشش گیاهی هر کدام از این فازها به دلیل قدمت زمان متفاوت است، برای فاز ۴ آرامستان مشغول نقشه‌برداری هستیم تا پیش از ساخت قبر و بهره‌برداری، بتوانیم نسبت به پوشش گیاهی آنجا اقدام کنیم.

 

رونمایی از تعرفه‌های سازمان پس از ۳۷ سال

فارس: تاکنون شهروندانی که برای طی مراحل خاکسپاری به باغ رضوان مراجعه می‌کردند به طور واضح از جزییات کار و هزینه‌های مربوط به آن‌ها اطلاعی نداشتند، درخصوص آگاه‌سازی شهروندان از تمامی جزئیات، مراحل و هزینه‌های خاکسپاری توضیحات بیشتری بفرمایید؟

حاجیان: برای نخستین بار بعد از ۳۷ سال از تأسیس آرمستان، تعرفه‌های سازمان رونمایی شد، تاکنون شهروندانی که برای طی مراحل خاکسپاری به باغ رضوان مراجعه می‌کردند به طور واضح از جزییات کار و هزینه‌های مربوط به آن‌ اطلاعی نداشتند اما در این دوره تمامی این اطلاعات به طور واضح در سایت سازمان و رسانه‌ها منتشر شده است و شهروندان به طور مشخص از مراحل کار مانند خدمات تکفین، خاکسپاری و مراحل پس از دفن مطلع می‌شوند.

مردمی که به اینجا مراجعه می‌کنند با توجه به اینکه عزیزی را از دست داده‌اند، باید خدمات ویژه به آن‌ها ارائه شود، خانواده‌های داغدار نباید هیچ دغدغه‌ای در روند تدفین داشته باشند چون به خودی خود داغ عزیزانشان را تحمل می‌کنند.

 

 

تأمین روشنایی فاز سوم آرامستان در دستور کار قرار دارد

فارس: با توجه به اینکه بیش از ۷ سال از افتتاح فاز سوم آرامستان می‌گذرد اما هنوز به صورت کامل از خدمات عمومی بهره‌مند نشده است، در راستای توسعه این فاز چه اقداماتی را در دستور کار دارید؟

حاجیان: فاز سه در مسیر توسعه است، بیش از ۷ سال از افتتاح فاز سوم آرامستان باغ رضوان یعنی قطعات ٧٠ تا ٩٠ می‌گذرد، اما هنوز بسیاری از خدمات عمومی در دسترس زائران این بخش قرار نگرفته است، در این راستا به‌منظور رفاه حال زائران در باغ رضوان، تأمین روشنایی فاز سوم آرامستان در دستور کار این سازمان قرار دارد.

مساحت فاز سوم باغ رضوان ۵۰ هکتار است و ۱۵ هزار متر کابل‌کشی و ۱۸۶ عدد پایه نصب شده است، نصب پایه‌های روشنایی با هزینه‌ای بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال در قالب اجرای عملیات‌هایی همچون حفاری، لوله‌گذاری، کابل‌کشی، تهیه و نصب فونداسیون، نصب تابلوهای توزیع برق و تهیه و نصب پایه ۹ متری با چراغ‌های ال‌ای‌دی در حال انجام است.

جدول‌کشی فاز سوم به طول ۳۵ هزار متر با بودجه‌ای بالغ بر ۴۵ میلیارد ریال نیز در حال انجام است و تا خرداد ماه سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری می رسد.

 

در حال حاضر در فاز سوم آب شرب به صورت لوله‌کشی از فاز یک بوده که این امر سبب افت فشار زیاد آب می‌شود، بنابراین احداث منبع ۱۰۰ مترمکعب آب شرب در حال تکمیل است و برای فضای سبز نیز یک منبع آب ۵۰۰ مترمکعب در حال احداث است و با اتمام آن برای آب شرب و فضای سبز مشکلی نخواهیم داشت.برای نخستین بار در آرامستان برای مواقع بحران ۲ شیر هیدارنت با هماهنگی آتش‌نشانی اصفهان نصب شده که یکی از آن‌ها در فاز سوم قرار دارد.

 

احداث منابع آب شرب در دستور کار قرار دارد

همچنین برای فاز سه احداث منابع آب شرب و فضای سبز نیز در دستور کار قرار دارد، در حال حاضر در فاز سوم آب شرب به صورت لوله‌کشی از فاز یک بوده که این امر سبب افت فشار زیاد آب می‌شود، بنابراین احداث منبع ۱۰۰ مترمکعب آب شرب در حال تکمیل است و برای فضای سبز نیز یک منبع آب ۵۰۰ مترمکعب در حال احداث است و با اتمام آن برای آب شرب و فضای سبز مشکلی نخواهیم داشت.

۱۵ میلیارد ریال بودجه برای احداث منابع آب شرب و فضای سبز تخصیص یافته است، برای نخستین بار در آرامستان برای مواقع بحران ۲ شیر هیدارنت با هماهنگی آتش‌نشانی اصفهان نصب شده که یکی از آن‌ها در فاز سوم قرار دارد.

در فاز سوم ساخت ۶ بلوک تا پایان شهریور ۱۴۰۲ در دستورکار قرار دارد، با توجه به تراکم فاز دوم تا شهریور ماه سال آینده حدود ۹ هزار قبر جدید ساخته می‌شود تا مردم پراکندگی لازم را در سطح آرامستان داشته باشند. همچنین تا پایان شهریور ۱۴۰۲ کل پارکینگ‌های فاز ۳ آسفالت می‌شود، در فاز ۳ از لحاظ ترافیکی پارکینگ‌ها و خیابان‌ها وسیع دیده شده است.

 

توسعه فضای سبز در فاز سوم آرامستان

فارس: برای توسعه فضای سبز فاز ۳ آرامستان چه برنامه‌ای را در دستور کار سازمان است و بفرمایید آیا می‌توان خیرات مردمی را در آرامستان هدایت کرد ؟

حاجیان: یکی از دغدغه‌های مردم در فاز ۳ فضای سبز بوده که درخت‌کاری آن در حال انجام است و به مردم قول می‌دهیم که پس از اتمام پروژه جدول‌کشی، در اولین اقدام کاشت درخت و فضای سبز را به جد پیگیری کنیم.

در فاز سوم دو عدد سقاخانه که جزو خیرات مردمی بوده، نصب شده است، از مردم درخواست داریم برای استفاده عام‌المنفعه در آرامستان خیراتی مانند احداث سقاخانه و نمازخانه و کاشت درخت را در کارهای خیر خود مدنظر قرار دهند.

 

*استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید انرژی پاک

فارس: در بحث هوشمندسازی و استفاده از فضای فناورانه چه اقداماتی در آرامستان اصفهان انجام شده است؟

حاجیان: در بحث هوشمندسازی و استفاده از فضای فناورانه درصدد هستیم پیشتاز باشیم، در این زمینه در راستای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید انرژی پاک، احداث مجموعه‌ای با ظرفیت ۲۰ کیلووات در دستور کار سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان قرار گرفته و تا پایان سال بهره‌برداری خواهد شد.

ما درصدد هستیم که آرامستان را به یک شهر هوشمند تبدیل کنیم، به همین دلیل احداث مجموعه ۲۰ کیلوواتی آرامستان در راستای تحقق پدافند غیرعامل و تأمین برق اضطراری ساختمان در مواقع بحرانی پیش‌بینی شده است و در صدد هستیم این قبیل اقدامات در آینده نیز ادامه‌دار باشد و بتوانیم برای توسعه این انرژی از فرصت‌ها استفاده کنیم تا برق مورد استفاده آرامستان نیز از این طریق تأمین شود.

 

مکان بازی کودکان در آرامستان اصفهان احداث می‌شود

فارس: یکی دیگر از دغدغه های افراد هنگام مراجعه به آرامستان برای اجرای مراسم تدفین، حضور کودکان و آسیب‌های احتمالی است که با تماشای این مراسم به آن‌ها وارد می‌شود. سازمان آرامستان‌ها برای رفع این مشکل و دور ماندن کودکان از فضای هنگام تغسیل و تدفین در آرامستان چه طرحی در دستور کار دارد؟

حاجیان: یکی دیگر از دغدغه‌های افراد هنگام مراجعه به آرامستان برای اجرای مراسم تغسیل و تدفین، حضور کودکان و آسیب‌های احتمالی است، بنابراین سازمان آرامستان‌ها برای رفع این مشکل نیز طرح راه‌اندازی خانه بازی را اجرایی کرده است.

 

*ایجاد مسیر دسترسی برای معلولان و سالمندان

فارس: بی‌شک یکی از دغدغه‌های سالمندان و معلولان تردد است، در راستای مناسب‌سازی و تسهیل در تردد این قشر آیا اقدامی در سطح آرامستان انجام شده است؟

حاجیان: در راستای افزایش رضایت مخاطبان، تسهیل در تردد معلولان و سالمندان و دسترسی آسان به خدمات اداری، مسیر ویژه تردد بین ساختمان‌های شماره یک و دو آرامستان باغ رضوان با رعایت استانداردهای مربوطه ایجاد شده، این مسیر ویژه با عرض ۱۸۰ سانتی‌متر و طول ۶۰ متر با استفاده از آجرهای خشتی و سنتی انجام شده است.

فارس: درخصوص تصفیه پساب سالن تطهیر آرامستان و نحوه استفاده از آن را توضیح بفرمایید؟

حاجیان: سیستم تصفیه خانه پساب سالن تطهیر با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال راه‌اندازی شد و اکنون پساب ناشی از تطهیر متوفیان که روزی حدود ۵ تا ۶ هزار لیتر است، جمع‌آوری و تصفیه می‌شود. این پساب برای آبیاری درخت‌های غیرمثمری در مجموعه باغ رضوان استفاده می‌شود که دور از دسترس مردم است.

 

تبدیل قبور قدیمی به قبور ۲ تا ۳ طبقه

فارس: با توجه به اینکه فاز یک آرامستان دیگر گنجایش دفن اموات را ندارد، آیا طرحی برای چند طبقه کردن قبور در این فاز در دستور کار دارید؟

حاجیان: کسانی که قبور قدیمی سنتی و دارای سند دارند، با توجه به اینکه بیشتر این قبور در فاز یک آرمستان قرار دارد، می‌توانند این قبور را به ۲ تا ۳ طبقه تبدیل کنند، به علت اینکه در فاز یک تعداد قبور کم است و خانواده‌ها می‌خواهند پراکنده نباشند، در همین راستا سازمان امکان تبدیل قبور را فراهم کرده است. تبدیل قبور سنتی به ۲ یا ۳ طبقه از لحاظ قیمت خیلی به نفع خانواده‌ها است و اگر اتفاقی برای این خانواده‌ها افتاد و در زمان دفن بخواهند این کار را انجام دهند، نزدیک ۲۴ ساعت زمان می‌برد تا این کار انجام شود، بنابراین توصیه می‌کنیم متقاضیان در اولین فرصت نسبت به انجام این کار اقدام کنند.

 

 

هیچ قبر مخفی در آرامستان باغ رضوان نداریم

فارس: صحبت‌هایی شنیده می‌شود که در آرامستان باغ رضوان قبرها برای افرادی رزرو شده است. آیا این صحبت صحت دارد یا خیر؟

حاجیان: هیچ قبر مخفی در آرامستان باغ رضوان نداریم و یک سانتی‌متر از قبرهای آرامستان به نفع کسی رزرو نشده است، تمام قبور را باز کرده‌ایم و در دید مردم گذاشته‌ایم و بر اساس مصوبه شورای شهر دفن انجام می‌شود و هیچ قبری را نه برای خودم و نه هیچ مسؤولی رزرو نکرده‌ایم.

خدمات برای همه مردم یکسان است و سعی کرده‌ایم در این شرایط مردم را درک کنیم، اینجا خانه آخرت است، خرابش نکنیم، برای همه مردم چه مسؤول و چه غیرمسؤول خدمات‌مان یکسان است.

 

سامانه ۱۵۳۰ سازمان آرامستان‌ها ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی است

فارس: یکی از دغدغه‌های مردم هنگام فوت یکی از نزدیکان‌شان حمل متوفی تا آرامستان و برگزاری مراسم است. در این راستا آرامستان چه اقداماتی را انجام داده است؟

حاجیان: سامانه ۱۵۳۰ سازمان آرامستان‌ها ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی است، این شماره برای اعزام خودروی حمل متوفی است و شهروندان می‌توانند در هر ساعتی از شبانه روز درخواست خدمت داشته باشند.

مردم اگر عزیزی را از دست دادند مدیریت زمان کنند، برگزاری مراسم دفن از ساعت ۱۰ تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه زمان اوج است و برای انجام مراسم معطل می‌شوند، آرامستان از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه شروع به کار می‌کند و از همان زمان به مردم ارائه خدمت می‌‌شود.

از مردم درخواست می‌کنیم در صورت مشاهده هر گونه خطا یا کاستی و یا جهت ارائه پیشنهاد حتماً به سازمان آرامستان‌ها مراجعه کرده و یا از طریق تلفن یا سایت ما را در امر خدمت‌رسانی بهتر یاری کنید.

 

آرامستان کارکردی چند وجهی در درون شهر دارد

به گزارش فارس، آرامستان تنها مکانی است که فقیر و غنی، پیر و جوان، خرد و کلان، عالم و جاهل و را در خود جای داده است و بسیاری دیگر از تعاریف که نقش ممتاز سازمان آرامستان را در هر شهری روشن و هویدا می‌سازد. به واقع جایگاه آرامستان کارکردی چند وجهی در درون شهر دارد. از یک سو نقشی کاملا دینی و شرعی بر عهده آن است، از سوی دیگر نقشی کاملاً بهداشتی ایفا می‌کند. از یک منظر کارکردی کاملاً فرهنگی دارد و از منظری دیگر کارکردی کاملاً اجتماعی. اعتبار کلی آرامستان، نبض احساس جامعه است که باید حتماً نگاهی کلان و توسعه یافته بدان داشت و در صورتی که در هر یک از ابعاد ضعف، مشکل و عدم توجه بهینه وجود داشته باشد، اثرات و تبعات آن عیناً به جامعه منتقل خواهد شد.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول