اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

پیگیری افزایش ۳۲۰۰ تن تولید ماهی در نهاوند/ ۳۰۰ تن ماهی به روسیه صادر شد

کارشناس امور شیلات جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه مجوز افزایش ۳ هزار و ۲۰۰ تن تولید ماهی در نهاوند در دست پیگیری است گفت: سومین مرحله صادرات به روسیه شهریورماه انجام گرفت و مهرماه نیز ۳۰۰ تن ماهی قزل آلا و سایمون به این کشور صادر شد.

پیگیری افزایش ۳۲۰۰ تن تولید ماهی در نهاوند/ ۳۰۰  تن ماهی به روسیه صادر شد

مصطفی کزازی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نهاوند اظهار کرد: به منظور بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت‌های موجود تعدادی از سایت‌های پرورش ماهی نهاوند، مراحل دریافت مجوز برای افزایش تولید ماهی در این شهرستان در حال پیگیری است.

وی افزود: نهاوند با ۸۶ مزرعه پرورش ماهی عمده‌ترین مرکز پرورش آبزیان سردابی و گرمابی است که سالانه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن انواع ماهی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کند.

کارشناس امور شیلات جهاد کشاورزی نهاوند سهم تولید شیلات شهرستان در سطح استان را مهم خواند و گفت: سهم نهاوند در صنعت آبزی‌پروری همدان در بخش تکثیر و تفریخ ماهیان سردابی ۹۰ درصد و در بخش پرورش ماهیان سردابی و گرمابی ۷۵ درصد است.

وی بازگشت ۱۷ مزرعه پرورش ماهی به چرخه تولید را در سال جاری از جمله اقدامات حوزه شیلات جهاد کشاورزی نهاوند عنوان کرد و گفت: با توجه به رکود تولید ماهی در سال ۹۱ که به علت بیماری وی اچ اس صورت گرفت بخش مهمی از سایت‌های شهرستان از گردونه تولید خارج شده و آسیب زیادی به انان وارد آمد.

کزازی از برنامه‌ریزی برای بازگشت سایت‌های تعطیل به چرخه تولید طی چند سال گذشته خبر داد و گفت: با پیگیری‌ها تعداد زیادی از مزارع پرورش ماهی به چرخه تولید بازگشتند و کار خود را از سرگرفتند.

وی از ادامه برنامه برای افزایش توان تولید و استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت حوزه شیلات شهرستان خبر داد و گفت: به منطور افزایش تولید آبزیان در سال جاری موافقت اصولی افزایش تولید به میزان ۱۵۰۰ تن برای مزرعه قزل دانش در دست اقدام است.

کارشناس امور شیلات جهاد کشاورزی نهاوند گفت: مزرعه قزل دانش بزرگترین مزرعه استراتژیک عرب کشور و استان همدان است که با به پیک رسیدن ظرفیت این مزرعه ۲۵ درصد بچه ماهی کشور در آن تامین می‌شود و از ورود تخم ماهی چشم‌زده به کشور جلوگیری می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این کار دریافت مجوز افزایش تولید یک‌هزار و ۷۰۰ تن دیگر در دست اقدام است که کار صدور پروانه آن در حال آغاز است.

کزازی ایجاد کلینیک دامپزشکی ویژه آبزیان در سطح شهرستان را از جمله اقدامات اساسی برای رونق هر چه بیشتر تولید ماهی عنوان کرد و افزود: ایجاد کلینیک آبزیان در نهاوند می‌تواند کمک قابل توجهی به توسعه صادرات شهرستان و ارزآوری برای کشور کند.

وی با بیان اینکه شرکت قزل پروتئین گاماسیاب نهاوند در سال گذشته مجوز صادرات ماهی به کشور روسیه را دریافت کرده است اضافه کرد: این شرکت در زمینه بسته‌بندی آبزیان مطابق با نیازهای مصرف‌کنندگان و بر اساس فناوری‌های روز فعالیت می‌کند که بر همین اساس سال گذشته موفق به اخذ کد IR را دریافت کرد.

کارشناس امور شیلات جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه سومین مرحله صادرات به روسیه شهریورماه انجام گرفت اظهار کرد: مهرماه نیز ۳۰۰ تن ماهی قزل آلا و سایمون به این کشور صادر شد.

وی در پایان به اقدامات این مجموعه برای توسعه تولید و رونق شیلات در نهاوند اشاره کرد و گفت: ما به دنبال ایجاد یک مزرعه گردشگری هستیم که تاکنون بخش مهمی از کارهای آن انجام شده و علاوه بر آن در نظر داریم غرفه پخش مستقیم ماهی در شهرستان را راه‌اندازی کنیم.

پایان پیام/ 3140/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول