اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

«سردار آسمانی» ادای دین تئاتر به شهید سلیمانی

جشنواره تئاتر «سردار آسمانی» از ابتدا و بعد از شهادت سردار دلها آغاز به کار کرد و حالا محمد کاظم تبار به‌عنوان دبیر دوره چهارم آن منصوب شده است، اتفاقی که نشان از استمرار این رویداد دارد.

«سردار آسمانی» ادای دین تئاتر به شهید سلیمانی

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، بعد از شهادت سردار دلها،‌ شهید حاج قاسم سلیمانی اتفاقات و رویدادهای بسیاری برای بزرگداشت و زنده نگه داشتن نام و یاد این قهرمان ملی ما اتفاق افتاد؛ یکی از این برنامه‌ها درست ده روز پس از شهادت ناجوانمردانه این سردار سرافراز سپاه اسلام رخ داده و طی آن انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس همایشی ملی با عنوان سردار آسمانی را در استان کرمان برگزار کرد.

همایشی که در نخستین دوره‌ای آن 200 اثر نمایشی با موضوع و محتوای حاج قاسم سلیمانی آن‌هم درزمانی کمتر از ده روز متقاضی شرکت در آن شدند که درنهایت طی سه روز گروه‌های تئاتری از سراسر کشور در استان کرمان گرد هم جمع شدند و نمایش‌های خیابانی و محیطی را به روی صحنه بردند.

بی‌شک همایش ملی تئاتر سردار آسمانی را باید اولین رویداد فرهنگی و هنری پس از شهادت سردار سلمانی دانست که نشان دهنده ارادت اهالی تئاتر به این شهید بزرگوار است؛ ارادتی که در چند مدتی کوتاه این تعداد اثر را روانه صحنه تئاتر کرد.

دوره دوم و سوم این جشنواره نیز به ترتیب با انتصاب امیرحسین شفیعی و وحید فخر موسوی در سال‌های بعد برگزار و در هر دوره بیش از 200 اثر متقاضی حضور در آن بودند که در سه دوره برپایی به سبد تئاتر کشور بیش از 600 اثر نمایشی با موضوع سردار آسمانی اندوخته شد که خود نشان از ظرفیت بالای تئاتر ایران برای تولید آثار نمایشی با موضوع حاج قاسم دارد.

امسال نیز با انتصاب محمدکاظم تبار به‌عنوان دبیر چهارمین جشنواره تولید اثر با موضوع سردار سلیمانی در فضای تئاتر استمرار پیدا خواهد کرد اما نکته‌ای که باید متوجه آن بودمیزان تأثیر این آثار در فضای تئاتر کشور است.

استمرار این جشنواره گنجینه ارزشمند تئاتر کشور را از آثار نمایشی با محتوای حاج قاسم غنی‌تر و پربارتر خواهد کرد و این گام بسیار مهمی در ادای دین هنرمندان تئاتری کشور به سردار سرافراز سپاه اسلام می‌باشد.

*انتصاب دبیر دوره چهارم

محمد حبیبی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس طی حکمی محمد کاظم تبار را به‌عنوان دبیر چهارمین جشنواره سراسری تئاتر سردار اسمانی منصوب کرد.

در متن این حکم آمده است:

بی‌تردید دی‌ماه نه‌تنها برای هر ایرانی آزاده‌ای بلکه برای تمامی مسلمانان و آزادی خواهان جهان یک ماه ویژه است ماهی که در آن سردار سرافراز سپاه اسلام و اسطوره بی‌بدیل ایرانیان به آرزوی دیرینه‌اش، به یاران جدا افتاده‌اش پیوست و به آسمان‌ها پر کشید، بزرگ‌مردی که جز برای سرافرازی و سربلندی ایران قدم از قدم برنداشت تا درراهی که بدان مؤمن و مشتاق بود جان خود را فدا کند تا ثابت شود که اسطوره بودن و اسطوره شدن نه در قصه‌ها و افسانه‌های کهن که در عصر حاضر و در دنیای امروزی نیز خلق می‌شود و چه زیبا و ماندگار در آن روزی که ملت ایران فرزند خودش را در آغوش کشید و در چهارگوشه این سرزمین طوافش داد و اکنون این وظیفه و رسالت هنر و هنرمندان است که ترجمان اسطوره عصر خویش باشند و برای نسل‌های آینده عیان و بیان کنند که سردار دل‌ها که بود و چه کرد و قطعاً این تبیین با چه زبانی شیواتر و غنی‌تر از هنرهای نمایشی که همواره پیشران و پیش روی فرهنگ و هنر ایران‌زمین بودند به همین منظور جنابعالی را با توجه به تجربیات و سوابق ارزنده و صدالبته متعهدانه در حوزه هنرهای نمایشی به‌عنوان دبیر چهارمین جشنواره سراسری سردار آسمانی منصوب کرده و امیدوارم در سایه مشارکت و همدلی توانمندان و فرهیختگان هنرمند و اهالی شریف تئاتر کشور، شاهد برگزاری باشکوه و مطلوب این دوره از جشنواره باشیم.

سلامتی و دوام توفیقات حضرت‌عالی را از خداوند منان تحت عنایات خاصه حضرت بقیه‌الله الاعظم (ارواحنا فداه) خواهانم.

محمد حبیبی

مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس

چهارمین جشنواره تئاتر سردار آسمانی در استان‌های کرمان و تهران در هفته مقاومت و سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار خواهد شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول