اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

حسینی: توجه به فرهنگ اقوام کشور از محورهای اصلی برنامه «لالایی» است/ «لالایی» وجه اشتراک مادران ایرانی

تهیه کننده برنامه لالایی گفت: بیان روایت‌های مادرانه، توجه به برکت حضور فرزند در زندگی و توجه و اشاره به فرهنگ و رسوم اقوام و شهرهای کشور از زبان ساکنان مناطق مختلف کشور نیز از محورهای اصلی برنامه لالایی بوده است.

حسینی: توجه به فرهنگ اقوام کشور از محورهای اصلی برنامه «لالایی» است/ «لالایی» وجه اشتراک مادران ایرانی

خبرگزاری فارس - گروه رادیو و تلویزیون - علی عبدالهی: شبکه نسیم که این روزها با برنامه‌های مسابقه محور سبک‌های جدید برنامه‌سازی تلویزیونی را برای مخاطبان به نمایش گذاشته، در حوزه برنامه‌های گفت‌وگو محور نیز با سبک و سیاقی مبتنی بر فرهنگ جامعه ایرانی برنامه‌هایی را روانه آنتن کرده است.

برنامه لالایی با اجرای گیتی خامنه که این شب‌ها از شبکه نسیم پخش می‌شود، یکی از همان برنامه‌هایی است که شبکه نسیم با محور ارزش‌های موجود در فرهنگ جامعه ایرانی روی آنتن برده است. لالایی با شعار لالایی مخرج مشترک تمام مادران ایرانی است، روی آنتن رسانه ملی رفته و در هر قسمت مخاطب را با بانوانی به نمایندگی از شهرهای ایران و فرهنگ‌های مختلف آن روبه‌رو می‌کند.

این برنامه در قسمت‌هایی که پشت سر گذاشته نشان داده که زنان ایرانی حرف‌های مشترک زیادی دارند. این برنامه در 50 دقیقه راوی حکایت‌های مادرانه زنانی است که هرکدامشان دنیای خاص خودشان را دارند، اما همه آن‌ها مادراند و این یعنی شروع یک ماجرا!

این برنامه سفیر مادران و همسران شهدای هشت سال دفاع مقدس و مدافعین حرم بوده و اشک‌ها و لبخندها را می‌شود با حضور آن‌ها در این قسمت‌ها لمس کرد. از اشک‌های دختر و همسر شهید علی سعد گرفته تا بی‌تابی نگاه همسر دریادار شهید بهمن باقری لالایی. «لالایی» یک تریبون برای زنان ایرانی است که در دلشان نگاه مادرانه‌ نهفته است.

*لالایی وجه اشتراک مادران ایرانی

سید احسان حسینی تهیه کننده و کارگردان برنامه لالایی در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: از ابتدای امسال در شبکه نسیم تصمیم بر این شد که برنامه‌ای با محوریت کلید واژه لالایی داشته باشیم. در شروع کار اغلب بخش موسیقایی کار مد نظر بود اما در ادامه با پژوهش‌های انجام شده و مشورت‌های صورت گرفته اتاق فکر به این نتیجه رسیدیم که لالایی به عنوان یک وجه اشتراک میان مادران ایرانی و مخرج مشترکی که امکان روایت بخشی در آن مستتر است. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که با قرار دادن لالایی به عنوان موتیف برنامه سه نسل از یک خانواده در برنامه حضور داشته باشند؛ مادر بزرگ، مادر و نوه.

حسینی ادامه داد: در هر برنامه روایت قصه‌های افراد دعوت شده اعم از مادر و مادربزرگ با توجه به فرهنگی که در خصوص لالایی‌ها بکار گفته می‌شود شنیده خواهد شد. همچنین در زیر متن برنامه و نظام مسائلی که برای برنامه در نظر گرفته شده،  لالایی به عنوان موتیف و یکی از محورهای اصلی برنامه است.

*بیان رسوم خرده فرهنگ‌های کشور با روایتگری مادران

تهیه کننده لالایی در خصوص لایه‌های مختلف موجود در این برنامه افزود: از طرف دیگر بیان روایت‌های مادرانه، توجه به برکت حضور فرزند در زندگی و توجه و اشاره به فرهنگ و رسوم اقوام و شهرهای کشور از زبان ساکنان مناطق مختلف کشور نیز از محورهای اصلی برنامه لالایی بوده است. هدف ما این بود که برخی آداب و رسوم و خرده فرهنگ‌های گوناگون کشور از زبان افرادی که در آن مناطق سکونت دارند بیان گردد. 

وی ادامه داد: یکی دیگر از محورهای برنامه  لالایی روایت تصویرگری حضور زنان در جامعه است که با زبان زنان ایرانی در برنامه روایت می‌شود. زنانی که علاوه بر نقش مادری، حضور اجتماعی پررنگی در قالب فعالیت‌های اجتماعی و علمی در جامعه دارند. با توجه به تمهیدات برنامه لالایی‌های خوانده شده توسط مادران برای فرزندان نیز در این برنامه امکان پخش دارد.

*پررنگ بودن نقش مادری در لالایی

 حسینی ضمن اشاره به ارسال ویدیوهای مردمی برای برنامه لالایی اظهار داشت: با توجه به آرشیوی که از طریق ارسال ویدیوهای اقوام مختلف از سراسر کشور بدست آمده است، لالایی افراد و اقوام مختلف نیز در خلال برنامه و در قالب میان برنامه‌های کوتاه پخش می‌شود. به طور کلی نقش مادری در برنامه بیش از سایر وجوه زنانه پررنگ است و به طور مثال حضور مادران و همسران شهدا در برنامه باعث شد تا جنس دیگری از روایت‌ها را از زاویه خاص نگاه یک مادر یا همسر شهید در زیست خود چه تجربه‌هایی در رابطه با  تربیت فرزندان و چه روایت‌هایی از زندگی داشته‌اند.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول