اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

تولید سالانه ۵۵ هزار تن گوشت بوقلمون در کشور/گیلان رتبه نخست پرورش بوقلمون مادر را کشور دارد

به گفته رئیس اداره تولید طیور بومی و سایر ماکیان وزارت جهاد کشاورزی، سالانه حدود ۵۰ تا ۵۵ هزار تن گوشت بوقلمون در کشور تولید می‌شود و امروز سرانه تولید به تناسب تلاش‌های انجام شده برای توسعه آن رشدی حدود دو برابر یافته است.

تولید سالانه ۵۵ هزار تن گوشت بوقلمون در کشور/گیلان رتبه نخست پرورش بوقلمون مادر را کشور دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، رقیه پدمرنگ در همایش ترویج مصرف گوشت بوقلمون در مرکز آموزش تحقیقات کشاورزی در رشت با اشاره به مصرف سرانه گوشت بوقلمون اظهار کرد: طی سالیان گذشته تولید سرانه گوشت بوقلمون در کشور ۳۰۰ گرم بود اما اکنون به ۶۰۰ تا ۶۵۰ گرم رسیده‌ است.

وی با بیان اینکه چشم‌انداز آن است که در آینده نزدیک‌تر مصرف سرانه را به یک کیلوگرم برسانیم، گفت: پتانسیل‌ها و زیرساخت‌های لازم برای افزایش تولید و سرانه مصرف در کشور وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس اداره تولیدات بومی و سایر ماکیان وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به حمایت‌های جهاد کشاورزی برای پرورش گوشت بوقلمون بیان کرد: یک سری آزادسازی‌ها در ارتباط با نهاده‌ها داشتیم که تأمین این نهاده‌ها در داخل انجام می‌شود.

به گفته پدمرنگ، با توجه به رقابتی بودن بازار بوقلمون به طور مستمر جلساتی برای به تعادل رساندن عرضه و تقاضا برگزار می‌کنیم و برنامه‌ریزی‌های لازم در این ارتباط انجام می‌شود ضمن اینکه امسال برای تحقق این مهم موفقیت‌هایی هم داشته ایم.

وی با بیان اینکه صنعت بوقلمون در کشور رو به رشد است، بیان کرد: کار در این صنعت در طول کمتر از ۱۰ سال گذشته آغاز شده و هنوز مقایسه کشور ما با کشورهای دیگر زود است اما این پتانسیل وجود دارد تا در سالیان آینده به جایگاه خوبی در تولید مصرف بوقلمون برسیم.

به گفته رئیس اداره تولید طیور بومی وزارت جهاد کشاورزی، کشورهایی از جمله آمریکای شمالی، ایتالیا و اروپا به لحاظ تولید و مصرف در رتبه‌های اول هستند اما بر اساس اطلاعات ایران در زمان حاضر در رده ۲۹ جهانی قرار دارد.

گیلان با هشت واحد پرورش بوقلمون مادر رتبه اول تولید کشور را دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان نیز در این همایش با بیان اینکه ۱۸ واحد در زمینه تولید جوجه یک روزه بوقلمون و سه واحد جوجه کشی با ظرفیت ۹۵۵ هزار عدد تخم در هر دوره پرورش درگیلان فعال است، اظهار کرد: گیلان از استان‌های تأثیرگذار در حوزه امنیت و اقتدار غذایی کشور است، این استان به دلیل برخورداری از اقلیم و آب‌وهوای بسیار ایده‌ال شرایط تولید بسیاری از محصولات کشاورزی را دارد.

صالح محمدی با اشاره به اهمیت مصرف گوشت بوقلمون به دلیل ارزش غذایی بالای آن خاطر گفت: گوشت بوقلمون از گوشت‌های دارای خواص و کیفیت است که به دلیل اهمیت و ویژگی‌های آن باید در سبد غذایی خانوار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد گوشت بوقلمون سفید و ۴۰ درصد قرمز است، افزود: طبع گوشت بوقلمون گرم بوده، پیری را به تأخیر می‌اندازند و نقش مهمی در سلامت افراد دارد اما متأسفانه در سبد غذایی مردم جایگاه خوبی ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاه به مزایای گوشت بوقلمون بیان کرد: گوشت بوقلمون فاقد چربی بوده و ۸۵ درصد وزن آن بعد از پخت حفظ می‌شود از این‌رو خوراک بوقلمون برای تمین افرادی که گوشت قرمز برای آنان مضر است، بسیار مفید است.

محمدی با اشاره به حمایت‌های جهاد کشاورزی برای افراد علاقمند برای پرورش گوشت بوقلمون گفت: سازمان جهاد کشاورزی در گیلان برای صدور مجوزها به علاقمندان برای ورود به پرورش گوشت بوقلمون حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه مصرف بدون افراط و تفریط گوشت بوقلمون با توجه به پروتئین بالا و چربی کم موجب ارتقای سیستم ایمنی بدن افراد در برابر بیماری‌ها است، افزود: مصرف این گوشت به کاهش میزان کلسترول خون در افراد کمک می‌کند و برای بیماران دیابتی بسیار مناسب است.

پایان پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول