اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

افتتاح راه‌آهن میانه- تبریز تا پایان امسال/ ایران به اروپا وصل می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی از افتتاح راه‌آهن میانه- تبریز تا دهه فجر یا نهایتاً پیش از عید نوروز امسال خبر داد.

افتتاح راه‌آهن میانه- تبریز تا پایان امسال/  ایران به اروپا وصل می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، امیر بخشی‌زاده ظهر  پنجشنبه در جمع خبرنگاران تعدد پروژه‌های عمرانی از یک سو و از سوی دیگر کمبود اعتبارات را از عوامل اصلی تأخیر در تکمیل پروژه راه‌آهن میانه - تبریز اعلام و اظهار داشت: در سفر استانی رئیس‌جمهور به آذربایجان‌شرقی ۷۵۰ میلیارد اعتبار برای تکمیل این پروژه تا ایستگاه خاوران به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به کوتاه بودن فصل کاری در منطقه شمال‌غرب به واسطه شرایط آب و هوایی و موقعیت کوهستانی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: با وجود همه این عوامل و موانع تاکنون بیش از ۶۰ درصد اعتبارات سفر استانی برای پروژه راه‌آهن میانه - تبریز در قالب اوراق و یا به‌صورت نقدی تخصیص یافته و پروژه بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان از افتتاح این پروژه تا دهه فجر و یا نهایتاً پیش از عید نوروز خبر داد و گفت: در سفر استانی رئیس‌جمهور اعتباراتی به ارزش چهار هزار میلیارد تومان در حوزه راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی مصوب شده که با پیگیری مستمر مقامات استانی به ویژه استاندار به صورت ماهانه تخصیص می‌یابد و وضعیت مناسبی از این جهت داریم.

گزارش فارس حاکی است، احداث راه‌آهن تبریز - میانه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل‌ و نقل کشور و آذربایجان‌شرقی است که از سال ۱۳۷۹ عملیات احداث آن برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابه‌جایی حجم قابل توجهی کالا آغاز شد و پس از حرکت لاک پشتی، ششم آذر ۱۳۹۸، بخشی از آن در مسیر میانه - بستان‌آباد به بهره‌برداری رسید تا رونق اقتصادی را برای استان و تبریز به ارمغان بیاورد.

این طرح که در ۲۰ سال گذشته تجربه ۳ رئیس‌ جمهوری و وعده‌های دولت‌های گذشته برای تکمیل آن را پشت سر گذاشته، در سراشیبی رسیدن به خط پایان قرار گرفته و امید است در دولت سیزدهم با تلاش مسؤولان و تخصیص اعتبارهای دولتی هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد و کام مردم این منطقه برای زودتر رسیدن به مقصد را شیرین کند.

راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران- تبریز شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.

بهره‌برداری از راه‌آهن تبریز- میانه به‌ عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال‌غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود و بدون شک رشد صنعت حمل‌ و نقل ریلی در شرایطی که افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث رشد تورم شده است، می‌تواند باعث حل برخی مشکلات حمل‌ و نقل در این منطقه شود.

طرح راه‌آهن میانه - تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر است که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه - بستان‌آباد و ۷۰ کیلومتر باقیمانده در مسیر بستان آباد تا تبریز است؛ با توجه به اینکه حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده که در صورت تکمیل فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می‌ دهد.

با بهره‌برداری از پروژه  راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می‌شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.

پایان پیام/ ۶۰۰۳۶/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول