اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

اجرای ۱۱۰ طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری در ۳۵ حوضه آبخیز جنوب کرمان

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان از اجرای ۱۱۰ پروژه آبخیزداری و آبخوان‌داری در ۳۵ حوضه آبخیز جنوب کرمان از محل اعتبارات ملی و استانی در سال جاری خبر داد.

اجرای ۱۱۰ طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری در ۳۵ حوضه آبخیز جنوب کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، قاسم رحیمی‌نیا در همایش روز جهانی خاک، ضمن اشاره به اهمیت خاک به‌عنوان بستر تولید و توسعه پایدار، اظهار کرد: خاک در هر کشوری از جنبه‌های مختلف اقتصادی، زیست‌محیطی و بسیاری جهات دیگر ارزشمند است. 

 سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان، با بیان لزوم نگهداری این نعمت خدادادی برای آیندگان خاطر نشان کرد: روز جهانی خاک، اهمیت خاک را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای طبیعت و ایفا کننده نقش اساسی در حیات انسان از نظر سهم مؤثر در امنیت غذایی، تأمین آب سالم، تنظیم هوا و سایر کارکردهای زیست‌‌محیطی خاک به بشر گوشزد می‌کند. 

وی با اشاره به نقش مهم پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در حفاظت از خاک؛ کنترل فرسایش خاک، ذخیره نزولات آسمانی، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، کنترل سیلاب‌ها و رواناب‌های سطحی و همچنین مقابله با خشکسالی را برخی از اهداف اجرای این پروژه‌ها دانست. 

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: در حال حاضر از مجموع ۸۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های شناسایی شده در سطح جنوب کرمان، در ۵۰۰ هزار هکتار آن عملیات آبخیزداری انجام و در بیش از ۲۵۰ هزار هکتار در حال اجرایی شدن است.

رحیمی‌نیا، از اجرای ۱۱۰ پروژه آبخیزداری و آبخوانداری در ۳۵ حوضه آبخیز جنوب کرمان از محل اعتبارات ملی و استانی در سال جاری خبر داد.

وی با بیان اینکه امسال طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در ۷ شهرستان جنوبی شامل ۳۵ حوزه آبخیز اجرایی می‌شود، تصریح کرد: پروژه‌های آبخیزداری در قالب عملیات‌های مکانیکی، بیولوژیکی و بیومکانیکی صورت می‌گیرد و تاکنون بیش از ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان، همچنین بر ضرورت جلب مشارکت هرچه بیشتر مردم در پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری تاکید و عنوان کرد: ارزیابی توان اکولوژیکی حوزه‌های آبخیز و رتبه‌بندی آنها با توجه به معیارهای مختلف اکولوژیکی جهت اقدامات آبخیزداری یکی از موارد مهم در برنامه‌ریزی و مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز است. 

پایان پیام/۳۷۶۳/ب

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول