خبرگزاری فارس ـاراک؛ دو هفتهای است که آلودگی هوا در شهر اراک به شدت افزایش پیدا کرده و شاخص آلودگی به حدی رسیده است که کمیته اضطرار آلودگی هوا مجبور به تعطیلی مدارس شده است، اگر چه آموزشها در مدارس در فضای شاد انجام میشود ولی تجربه سالهای گذشته نشان داد که کیفیت آموزش در حد مطلوبی نیست و دانشآموزان خیلی آموزشهای مجازی را جدی نمیگیرند و علاوه بر سهلانگاری و عدم تلاش در اینگونه آموزشها، آسیبهای روحی، روانی و اعتیاد به اینترنت و شبکههای اجتماعی و بازیهای رایانهای، نمونهای از مشکلاتی است که دوباره به سراغ دانشآموزان آمده و تربیت و آموزش را به بسترهای غیررسمی کشانده است.
استاد دانشگاه فرهنگیان اراک در خصوص تعطیلی مدارس و عواقب آن به خبرنگار فارس در اراک میگوید: افت تحصیلی و کسب رفتار نامطلوب دانشآموزان از معایب آموزشهای مجازی است که در تعطیلی مدارس و آموزشهای غیرحضوری اتفاق میافتد.
حسین معافی با بیان اینکه سرمای هوا، وارونگی هوا و افزایش آلایندههای زیست محیطی در روزهای آینده و زمستان در شهرهای صنعتی مانند اراک، ساوه و شازند ادامهدار خواهد بود و نوید تعطیلیهای بیشتری میدهد، میافزاید: این تعطیلیها دانشآموزان را از تلاش جدی برای یادگیری و آموزش دور میکند و همان آسیبهای گذشته در همه حوزهها دوباره تکرار میشوند و این امر مطلوب خانوادهها، مدارس و سیستم آموزش کشور نیست.
قرار بود مدارس آخرین جایی باشند که تعطیل میشوند
وی تصریح میکند: قرار بود مدارس آخرین جایی باشند که تعطیل میشوند ولی در آلودگی هوای اراک و شهرهای صنعتی، مدارس بیدفاع و دانشآموزان بیپناه در قربانگاه گوشیهای هوشمند ذبح میشوند.
فعال فرهنگی استان مرکزی بیان میکند: آمار دانشآموزانی که در دو ساله کرونا و به علت سختی و نبود ابزار و گوشیهای هوشمند و زیر ساختهای لازم آموزش مجازی، ترک تحصیل کردند یا از حضور در مدرسه و کلاس درس بازماندهاند، آن قدر بالا رفته که باید فکر اساسی برای این موضوع مهم شود و اگر مواجههای نزدیک با دانشآموزان مدارس عادی دولتی پساکرونا داشته باشیم عمق فاجعه افت تحصیلی دانشآموزان برایمان ملموستر خواهد بود.
چهار چرخ املا و انشاء و درک مطلب دانشآموزان پنچر است
معافی میگوید: اگر دانش آموزان دوره متوسطه اول در چهار عمل اصلی مشکل دارند، چهار چرخ املا و انشاء و درک مطلب دانشآموزان متوسطه دوم پنچر بوده و غلطهای فاحش املایی و انشایی حتی بین دانشآموزان پایه دوازدهم علوم انسانی غیرقابل اغماض است.
وی پیگیری کاهش آلایندهها در سطح استان را درخواست جدی مردم و خانوادهها از مسئولین استانی دانسته و ادامه میدهد: متأسفانه تا کنون اقدامات عملیاتی صورت نگرفته است، خواسته دیگر مردم، اولیاء دانشآموزان و مدیران مدارس از مسئولین آموزش و پرورش استان حضور نمایندهای قوی در کمیته اضطرار آلودگی هوای اراک است تا از اهداف آموزش و پرورش در این کمیته دفاع نماید و خیلی به راحتی تن به تعطیلی مدارس ندهند.
تکرار همان وضعیت قبول شدن پفکی و حبابی در دوران کرونا
استاد دانشگاه فرهنگیان اراک اظهار میکند: «قاطبه دانشآموزان و اولیای آنان در رؤیای مجازی شدن امتحانات دی ماه و تکرار همان وضعیت قبول شدن پفکی و حبابی در دوران کرونا به استقبال کلاسهای غیرحضوری میروند !» و این به شدت نگران کننده است.
معافی میگوید: با توجه به اینکه دی ماه فصل امتحانات مدارس در دوره اول و دوم متوسطه است و مدارس به واسطه امتحانات از 10 الی 22 دیماه تعطیل میباشند و دانشآموزان فقط برای آزمون در مدرسه حاضر میشوند، در خواست بعدی این است که حداقل در این دو هفته، مدارس متوسطه اول و دوم در صورت افزایش آلایندهها، تعطیل نشوند؛ زیرا تعطیلی در روزهای آزمون باعث به تعویق افتادن و طولانی شدن فصل امتحانات میشود که هم اضطراب و استرس دانشآموزان و خانوادهها را افزایش میدهد و هم از زمانهای لازم برای آموزش در مدارس کاسته می شود که تبعات خود را به دنبال دارد.
به گفته وی دانشآموزان در روزهای آزمون به واسطه تعطیل بودن کلاسهای درس، زمان کمی در مدرسه سپری میکنند و میتوانند با زدن ماسک خود را از آلودگی هوا مصون دارند.
پایان پیام/