اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

5 بسته تشویقی دولت برای مشارکت مردم در نوسازی بافت‌ فرسوده/رشد 57 درصدی نوسازی مسکن فرسوده در تهران

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه با توجه به حجم بالای مسکن در محدوده بافت فرسوده راهی جز مشارکت با مردم و مردمی‌سازی نداریم. گفت: ۱۰ میلیون نفر در مسکن‌های ناپایدار زندگی می‌کنند.

5 بسته تشویقی دولت برای مشارکت مردم در نوسازی بافت‌ فرسوده/رشد 57  درصدی نوسازی مسکن فرسوده در تهران

‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد آیینی صبح امروز در نشست خبری به مناسبت سالگرد زلزله بم، اظهار داشت: در بافت‌های فرسوده، ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده، ۵۹ هزار هکتار سکونت‌گاه غیر رسمی و ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: قریب به ۲۲ میلیون نفر از جمعیت ایران معادل ۲۰ درصد سطح شهر و ۳۰ درصد جمعیت کشور در بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی هستند.

وی ادامه داد: بیش از ۲ میلیون مسکن ناپایدار در بافت فرسوده شناسایی شده و ممکن است در بلایای طبیعی زمینه ایجاد مخاطرات را فراهم کند.

آیینی گفت: از سال ۱۳۸۴ تاکنون ۲۲۰ هزار واحد مسکونی از بافت فرسوده تخریب شده و ۷۱۰ هزار مسکن به جای این واحدها ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: با توجه به حجم بالای مسکن در محدوده بافت فرسوده راهی جز مشارکت با مردم و مردمی‌سازی نداریم.

آیینی گفت: کم‌توانی مالی و عدم انگیزه دو عامل مانع بازآفرینی شهری است، بنابراین چاره‌ای جز اینکه بسته جامع تشویقی تدارک ببینیم تا انگیزه‌ را برانگیزیم، نداریم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: ما در ۵ حوزه برنامه‌ریزی کردیم که شامل بسته تشویقی مجوزها، بسته تشویقی انشعابات، بسته تشویقی مالی با اتکا به تسهیلات بانکی ارزان قیمت، کاهش دوره ساخت و مشوق‌های شهرسازی و کالبدی است.

وی تاکید کرد: ۱۰ میلیون نفر به طور مستقیم در واحدهای مسکونی ناپایدار ساکن هستند.

آیینی گفت: بستر تخفیف ۵۰ درصدی شهرداری در ۱۰۰ شهر فراهم شده است و شهرداری‌ها می‌توانند تا ۱۰۰ درصد تخفیف دهند و دولت این را به شهرداری پرداخت می‌کند و این را حق مردم می‌دانیم.

وی تاکید کرد: متوسط هزینه پروانه در سطح کشور ۵۰۰ هزارتومان به ازای هر متر مربع است و حق قانونی مردم تخفیف حداقل ۵۰ درصدی است.

وی گفت: تا کنون ۳۳ هزار و ۷۰۰ واحد از شروع مسکن ملی به بانک معرفی شده و ۱۰ هزار مسکن خودمالکی هم در این بخش داریم.

وی گفت: ۱۱۱ هزار واحد مسکونی بافت فرسوده از حمایت دولت برخوردار بوده‌اند.

آیینی در مورد اسکان موقت در راستای احیای بافت فرسوده خاطرنشان کرد: برای این منظور تسهیلات ۶۰ میلیونی ۴ درصد در تهران و برای سایر شهرها ۳۶ میلیون تومان وام پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: تاکنون سابقه نداشته که بسته تشویقی برای کل بافت فرسوده کشور تعریف شود.

آیینی در مورد پروانه‌های ساختمانی در بافت فرسوده گفت: شاهد رشد ۵۷ درصدی در نوسازی بافت فرسوده در تهران و رشد ۴۶ درصدی در صدور پروانه ساختمانی در بافت‌های فرسوده در پاییز سال جاری نسبت به سال گذشته هستیم.

وی ادامه داد: در پاییز سال جاری نوسازی ۳۰۰۸ واحد مسکونی در بافت فرسوده در شهر تهران شروع شده است.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری در پاسخ به سوالی مبنی بر قیمت ۱۵ میلیون تومانی ساخت هر متر مربع مسکن در تهران گفت: به هیچ عنوان این آمار را تایید نمی‌کنم و متاسفانه برخی برای افزایش قیمت این حرف‌ها را می‌زنند.

وی گفت: سیستم بانکی طبق قانون باید پای کار بیاید و ما از پشتوانه قانونی استفاده خواهیم کرد.

آیینی تاکید کرد: هرجایی که اقدام اجرایی مستقیم به دولت و شهرداری برسد، شاهد شکست هستیم و تمامی مدل‌های زمانی موفق است که بر اساس مشارکت مردم حرکت کنیم.

آئینی گفت: مسئله ما جان مردم است و برای حرکت به سمت این هدف با قدرت حرکت می‌کنیم.

آیینی تاکید کرد: نگاه مردم محور، نگاه حاکم بر وزارت راه و شهرسازی است.

وی گفت: من اعتقاد به شهر متراکم دارم، ولی بستر همراهی مردم کار تدریجی است و برای نوسازی ۳۰۰ هزار واحد بافت فرسوده در سال حرکت خواهیم کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول