اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اردبیل

تلاش دانشجوی اردبیلی برای درمان سرطان مغز/ تجاری‌سازی محصول را در ذهن دارم

دریا ملازاده دانشجوی کارشناسی رشته میکروبیولوژی با همکاری دانشجویان مقطع دکتری توانسته است با استفاده از ماده «کورکومین» زردچوبه راهی را برای درمان سرطان مغز پیدا کند.

تلاش دانشجوی اردبیلی برای درمان سرطان مغز/ تجاری‌سازی محصول را در ذهن دارم

خبرگزاری فارس اردبیل| مریم محرمی: زردچوبه یکی از گیاهان دارویی است و معمولا در  مناطق آسیای جنوبی مانند هند، اندونزی و برخی جزایر اقیانوس آرام از جمله هاوایی یافت می‌شود. زردچوبه «کورکوما لونگا»، ادویه شناخته شده‌ای است و در آشپزی کاربرد دارد.

جالب است بدانید که «کورکومین» یکی از ترکیبات شیمیایی طبیعی است که در ادویه زردچوبه یافت می‌شود که در جلوگیری از سرطان نقش دارد. سرطان مغز از انواع متفاوتی از سلول‌های مغز نشأت می‌گیرد یا زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های سرطانی از دیگر بخش‌های بدن در مغز منتشر شود.

گروهی از پزشکان معمولاً در درمان سرطان مغز نقش دارند و طرح درمانی را متناسب با شرایط هر بیمار تهیه می‌کنند که مواردی چون جراحی، پرتودرمانی یا شیمی درمانی و غالباً ترکیبی از این روش‌ها را دربر می‌گیرد. دریا ملازاده دانشجوی کارشناسی رشته میکروبیولوژی با همکاری دانشجویان مقطع دکتری توانسته است با استفاده از ماده کورکومین زردچوبه راهی را برای درمان سرطان مغز پیدا کند.

موفقیت دریا در خصوص درمان سرطان باعث شد تا گفت‌وگوی پیرامون چگونگی ابداع این محصول در حوزه نوروژنتیک داشته باشم.

فارس: خودتان را معرفی کنید؟

ملازاده: متولد شهریور سال ۱۳۸۰و دانشجوی ترم ۵ میکروبیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل هستم.

فارس: از چه سالی به فعالیت‌های علمی علاقه‌مند شدید؟

ملازاده: تحصیلاتم را در دوره ابتدایی از مدرسه شهید بهزادی تهران شروع کردم و دوران راهنمایی را در مدرسه شهید باهنر گذراندم و سپس به اردبیل آمدم و در مدرسه فروغ‌دانش دبیرستان را به اتمام رساندم.

در همان دوران ابتدایی، فعالیت‌ها و علاقه‌ام به درس و مباحث علمی باعث شد در پایه چهارم ابتدایی مورد توجه معلم مدرسه قرار بگیریم به‌طوری‌که بعدها به پیشنهاد یکی از معلمان برای اولین بار در سال ۸۸ در المپیاد هوش که در دانشگاه تهران برگزار می‌شد، شرکت کردم و موفق به کسب رتبه اول کشوری شدم و به مراحل بعدی راه یافتم و در سه مرحله پی در پی توانستم حائز رتبه شوم و این شروعی برای من شد تا در بنیاد ملی نخبگان عضو شوم و در جریان المپیادها و فعالیت علمی آن‌ها قرار بگیرم.

در سال آخر دوره راهنمایی به پیشنهاد یکی از اساتید برای المپیاد زیست شناسی ثبت نام کردم و یک سال برای شرکت در این المپیاد بسیار مطالعه کردم و توانستم در این المپیاد رتبه دوم کشوری را به‌دست آورم و در طی سه مرحله موفق به کسب مدال نقره این المپیاد شدم.

من برای انجام فعالیت‌های علمی از بنیاد ملی نخبگان کمک می‌گرفتم و حتی در دوره دبیرستان بنیاد نخبگان قصد داشت کمک هزینه تحصیلی برای تحصیل در رشته ریاضی را در کشور یونان بدهد اما به‌دلیل مهیا نبودن شرایط از رفتن به کشور یونان امتناع کردم.

«کورکومین» در مهار بیماری‌های مغزی، آلزایمر و سرطان نقش دارد

فارس: از فعالیت‌های علمی خود در دانشگاه بگویید؟

ملازاده: سال ۹۹ وارد دانشگاه شدم و در رشته میکروبیولوژی مشغول به تحصیل شدم و از همان ابتدا با دکتر ضعیفی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل آشنا و پس بسیاری از مطالعات، کورکومین را یکی از بهترین عوامل ضد التهابی معرفی کرده‌اند. به این معنا که کورکومین در جلوگیری از سرطان نقش دارد. بیماری‌های امروزه مانند سرطان می‌توانند نتیجه التهاب باشند.

کورکومین یک ماده ضد سرطان است و ما نمی‌توانستیم آن را به مغز هدایت کنیم، حتی آن را به صورت نانوسازی هم نمی‌شد هدایت کرد چون سد مغزی نخاعی مانع ورود این محلول در چربی به مغز می‌شد و ما توانستیم برای اولین بار در ایران نانوهای کورکومین را به حالت مغناطیسی شده به مغز هدایت کنیم.

 این ماده کورکومین می‌تواند در مهار بیماری‌های آلزایمر و بیماری‌های مغزی و سرطان کمک کند، مخصوصا سرطان‌هایی که در سال‌های اخیر در ناحیه هبپوکامپ مغز بسیار شدید شده‌اند.

دسترسی آسان به ماده «کورکومین» از مزایایی اختراع ما است 

فارس: مزایای اختراع شما نسبت به نمونه خارجی چیست؟

ملازاده: یکی از مزایایی که اختراع ما نسبت به نمونه‌های خارجی دارد این است که اختراع ما دسترسی بیشتری دارد یعنی همین ماده کورکومین به صورت فراوان در ماده زردچوبه پیدا می‌شود و ما به راحتی می‌توانیم به این ماده دسترسی داشته باشیم و تنها زحمتی که می‌تواند داشته باشد مغناطیسی شدن این ماده و هدایت به سمت مغز است در حالی که سایر موادها با اینکه تست انسانی آن‌ها انجام شده است کمیاب هستند و آنقدری نیستند که حتی بشود به مرحله تجاری‌سازی برسد. 

فارس: چشم انداز شما برای تجاری‌سازی چنین محصولی چیست؟

ملازاده: اگر این محصول را بتوانیم به مرحله تجاری‌سازی برسانیم می‌تواند سودآوری خوبی برای کشور ما داشته باشد، زیرا برای بیماری‌های آلزایمر و سرطان‌ها هیچ دارویی به صورت قطعی پیدا نشده و یا به مرحله تجاری سازی نرسیده‌اند.

اگر ما بتوانیم این ماده را تجاری سازی کنیم در وهله اول توانسته‌ایم برای کشورمان افتخارآفرینی کنیم و اینکه قطعا تولید این محصول ارزآوری خوبی برای کشورمان خواهد داشت.

فارس: بیشترین مشکلی که با آن روبه‌رو هستید، کدام است؟

ملازاده: بیشترین مشکلی که ما با آن مواجه هستیم در ثبت اختراع است و هزینه‌هایی که دارد، در این راه خانواده من بسیار حمایتم کردند و دکتر ضعیفی‌زاده عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل همیشه سعی کردند کم‌ترین هزینه‌ها را در مقابل من قرار دهند، و حتی تجربه‌های خود را در اختیار من قرار دادند.

در مسیر علمی نباید تسلیم شد/  بسیاری از اختراعات من رد شدند

فارس: چه توصیه‌ای به جوانان صاحب ایده دارید؟

ملازاده: بین دوستان خودم، کسانی هستند که ایده‌های بسیاری دارند ولی از ترس اینکه، این ایده‌ها عملی نشود و یا حتی با وجود مشکلات بسیار عقب نشینی می‌کنند، تمایل دارم این را بگویم که من برای اینکه بتوانم محصولی را ابداع کنم سختی‌های بسیاری را تحمل کردم؛ در این مسیر ایده‌هایی داشتم که به نتیجه‌ای نرسیدند چرا که شاید مشابه آن در جهان وجود داشت و یا اینکه تست‌هایی را که انجام می‌دادیم به نتیجه‌ای نمی‌رسید. در این مسیر نباید تسلیم شویم و با یک شکست عقب نشینی کنیم.

اگر کد عضویت معنویت خود را بدهم در آنجا نشان داده می‌شود که بسیاری از اختراعات من رد شدند، تا بالاخره توانستم ماده‌ای را اختراع کنم که به ثبت رسید. این کار زحمت دارد، باید وقت گذاشته شود و انگیزه و انرژی لازم را برای انجام ایده خود داشته باشند.

حتی یکی از این دو اختراعی که کار می‌کنیم اختراعی است که چند وقت پیش رد شد و الان با یک سری فن‌آوری‌های دیگر روی آن کار می‌کنیم تا بتوانیم آن را به ثبت برسانم.

همه چیز راهی دارد و مهم این است که در این مسیر قرار گیریم و راهش را پیدا کنیم، وجود اساتید برجسته دانشگاه و خانواده هم در این مسیر بی‌تاثیر نیست. درست است که ۵۰ درصد موفقیت ما را تلاش، هوش و ذکاوت ما تشکیل می‌دهد اما ۵۰ درصد دیگر را حمایت و امکاناتی است که خانواده در اختیار ما قرار می دهند.

نبود امکانات کافی مسیر را برای ما سخت می‌کند

فارس: چه انتظاری از مسئولین دارید؟

ملازاده: انتظاراتی را که من به عنوان یک دانشجو از مسئولین دارم این است که امکانات را راحت‌تر در اختیار ما قرار دهند. من وقتی می‌خواهم از خدمات دانشگاه استفاده کنم بسیار سختگیری وجود دارد و هم هزینه بر است و هم زمان زیادی را نیاز است تا برای آن صرف کنم.

انتظار داریم حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان بیشتر شود و اینکه هزینه‌های بیشتری را برای ثبت اختراع قرار دهند.

پایان پیام/3727/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول