اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«ایسیک‌کول» قرقیزستان و «اویغور» چین خواهرخوانده می‌شوند

قرقیزستان و چین قصد دارند بین منطقه خودمختار اویغور از سین کیانگ و منطقه ایسیک‌کول، پیوند خواهرخواندگی برقرار کنند.

«ایسیک‌کول» قرقیزستان و «اویغور» چین خواهرخوانده می‌شوند

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، در نشست «سون هونگ می» معاون رئیس دولت سین کیانگ خلق چین با «دانیار امان گلدیف» وزیر اقتصاد و بازرگانی قرقیزستان موضوع خواهرخواندگی این منطقه با ایسیک کول مطرح شد.

سرپرست وزارت اقتصاد قرقیزستان با اشاره به روابط دوجانبه قرقیزستان و چین در سال 2022 از فعالیت طرف قرقیزستانی برای تقویت پست‌های بازرسی "توروگارت" و "ایرکشتام" و همچنین پویایی رشد حمل و نقل بار در قرقیزستان خبر داد.

امان گلدیف در عین حال خواستار افزایش عرضه محصولات کشاورزی قرقیزستان به منطقه سین کیانگ، بهینه سازی فرآیند شرایط قرنطینه برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های همه گیر و تسهیل در افزایش ظرفیت کالا در گذرگاه‌های مرزی شد.

رئیس هیات چینی با اشاره به اینکه قرقیزستان شریک شماره 1 منطقه سین کیانگ خلق چین در سال 2022 است، بر اهمیت مشارکت طرفین در رویدادهای نمایشگاهی در حال برگزاری تاکید و پیشنهاد کرد امکان همکاری در این زمینه انرژی سبز وجود داشته باشد.

طرفین توافق کردند که به همکاری نزدیک برای پیشبرد پروژه‌های مشترک برای ساخت راه آهن قرقیزستان - چین - ازبکستان، ساخت ایست بازرسی بیدل ادامه دهند و همچنین موضوع آغاز یک شورای تجاری و ایجاد خواهرخواندگی بین منطقه ایسیک کول و اویغور در سین کیانگ بررسی شود.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول