اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

اجرای کشت قراردادی گندم در سطح ۴۵ هزار هکتار از مزارع لرستان

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی لرستان با اعلام اینکه طرح قراردادی کشت گندم در راستای افزایش عملکرد تولید محصول و حمایت از کشاورزان اجرا می‌شود، گفت: کشت قراردادی گندم تاکنون در 45 هزار هکتار از مزارع استان انجام شده است.

اجرای کشت قراردادی گندم در سطح ۴۵ هزار هکتار از مزارع لرستان

حجت بیرانوند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه طرح کشت قراردادی گندم با هدف حمایت از کشاورزان در استان اجرا می‌شود و در آن مزایای خوبی دیده شده‌است، اظهار کرد: گندم‌کاران با استفاده از کشت قراردادی می‌توانند محصول خود را با سهولت بیشتری تولید و در قالب خرید تضمینی به دولت تحویل دهند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه مبحث تولید، خودکفایی و خوداتکایی در گندم بحث راهبردی و مهمی است، این طرح صرفا برای گندم آبی در نظر گرفته شده است.

به گفته مدیرکل غله و خدمات بازرگانی منطقه لرستان تاکنون کشت قراردادی گندم در سطح ۴۵ هزار و ۴۳۵ هکتار از مزارع استان انجام شده است و قرارداد ۲۰ هزار هکتار از مزارع نیز منعقد شده است.

بیرانوند با بیان اینکه مجری دولتی طرح کشت قراردادی در استان‌ها اداره کل غله و خدمات بازرگانی است، افزود: برای این امر هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های متولی از جمله جهاد کشاورزی، مراکز خدمات کشاورزی، و نهادهای پشتیبان صورت گرفته است.

وی با اشاره به فرآیند و چگونگی انعقاد قرارداد کشت قراردادی، گفت: کشاورزان با مراجعه به آدرس gtc.ir و از طریق نصب برنامه کاربردی کشاورزی قراردادی در گوشی تلفن همراه دارای سیستم عامل اندروید با ثبت اطلاعات و مشخصات خود از جمله کدملی و سطح زیرکشت نسبت به امضای قرارداد از طریق بستر همراه اول اقدام کنند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی منطقه لرستان با اشاره به مزیت‌های کشت قراردادی، توضیح داد: در کشت قراردادی ۵۰ درصد از بهای کودهای فسفات و پتاس مورد نیاز کشاورزان در ابتدا توسط دولت پرداخت می‌شود.

بیرانوند گفت: همچنین کشاورزان در طرح کشت قراردادی گندم می‌توانند محصول خود را بیمه کنند، هزینه بیمه‌نامه نیز مانند نحو خرید کود در زمان تحویل گندم کشاورزان به دولت از مبلغ قابل پرداخت به آنان کسر می‌شود؛ کسانی هم که از قبل بیمه دارند می‌توانند از تخفیف ۲۰ درصدی که برای شرکت در این طرح درنظر گرفته شده، استفاده کنند.

وی اظهار کرد: همچنین در کشت قراردادی به ازای حمل هر تن گندم ۱۰۰ هزار تومان تحت عنوان کمک هزینه به کشاورزان طرف قرارداد پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول