اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

۸۰۴ گونه گون بخشی از ذخایر استراتژیک ایران به شمار می‌روند/ شناسایی هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی در زنجان

معاون برنامه ریزی و مسئول بخش منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان، رشد ۸۰۴ گونه گون در کشور را بخشی از ذخایر استراتژیک ایران برشمرد و از شناسایی هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی در این استان خبر داد.

۸۰۴ گونه گون بخشی از ذخایر استراتژیک ایران به شمار می‌روند/ شناسایی هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان؛ فرهاد آقاجانلو معاون برنامه ریزی و مسئول بخش منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری برگزار شد، با بیان اینکه در استان زنجان در حدود ۸۴ تیپ گیاهی شناسایی شده است که از این تعداد حدود ۳۵ تیپ به تیپ‌های گون اختصاص دارد، اظهار داشت: یک هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی در استان زنجان مورد شناسایی قرار گرفته که حدود ۳۴ گونه انحصاری فقط در استان زنجان یافت می‌شود. 

معاون برنامه ریزی و مسئول بخش منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به اینکه زنجان یکی از اختصاصی‌‌ترین نقاط پراکنش گونه گیاهی است، عنوان کرد: در نقاط مختلف استان زنجان ۲۲۰ گونه گیاهی دارویی شناسایی شده است. 

وی با تشریح این یافته که در دنیا حدود ۳ هزار و ۲۶۰ گونه گون مورد شناسایی قرار گرفته، افزود: عمده پراکنش گون‌ها در آسیا است و در آسیا هم ایران با داشتن ۸۰۴ گونه گون به عنوان کشور گون‌زا و یا بستر گون شناخته می‌شود. 

آقاجانلو با بیان اینکه از ۸۰۴ گونه گون ۵۰۰ نوع آن فقط در ایران یافت می‌شود، افزود: این گونه گون‌ها بخشی از ذخایر استراتژیک برای کشور محسوب می‌شود. 

وی به اهمیت گونه گون اشاره کرد و تصریح کرد: اگر گونه گون وجود نداشته باشد و یا تخریب بشوند بسیاری از گونه‌های مرتعی، طبیعی و گیاهان دارویی از بین خواهند رفت. 

آقاجانلو در ادامه گفت: حدود ۲۰ گونه گون مختص استان زنجان است که در هیچ کجای دنیا و ایران یافت نمی‌شود و آنها جزء ذخایر ژنتیکی به حساب می‌آیند که باید به هر شکل ممکن  آنها را حفظ کرد. 

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول