اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

ابهام در مرگ‌ فک‌های خزری/ آلودگی دریای خزر؛ از دلایل عمده مرگ زیست‌مندان خزری

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی گفت: اعتقادم این است یکی از دلایل عمده در بحث مرگ‌ومیر فک‌ها بحث آلودگی دریای خزر است، اما باید صبر کنیم ببینیم نتیجه آزمایش‌‌های مرکز تحقیقات محیط زیست کشور روسیه چه خواهد بود.

ابهام در مرگ‌ فک‌های خزری/ آلودگی دریای خزر؛ از دلایل عمده مرگ زیست‌مندان خزری

همایون خوشروان عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی امروز درباره دلایل مرگ فک‌های خزری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مازندران، اظهار کرد: چند روز گذشته مرکز تحقیقات کشور روسیه اعلام کرد بیش از ۲هزار و ۵۰۰ قلاده فک در آب‌های شمالی خزر دچار مرگ‌ومیر شدند و از بین رفتند البته علت این موضوع هنوز مشخص نشده و آزمایش‌‌هایی درحال انجام است اما علت مرگ فک‌ها را مرتبط با بحث سیل یا گیر کردن در تورهای ماهیگیری و یا شکار بی‌رویه نمی‌دانند.  
 
وی افزود: مطمئنا وقتی این عوامل نباشد عامل بسیار مهم این اتفاق می‌تواند آلودگی آب دریای خزر که ازطریق رودخانه‌هایی که از بخش شمالی وارد آن می‌شود، باشد که مهم‌ترین آن رودخانه ولگا است.  
 
عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی با بیان اینکه این فک‌ها در آب‌های ساحلی مشرف به استان داغستان یعنی در بخش غربی دریای خزر در کنار رودخانه سمور پیدا شدند، اضافه کرد: درحقیقت این رودخانه یکی از رودخانه‌های مهم بخش شمال غربی خزر است.  
 
خوشروان با اعلام اینکه می‌دانیم دریای خزر متاسفانه در همه نواحی به آلودگی‌های مختلف دچار شده است، تصریح کرد: آلودگی‌های مهم فلزات سنگین، سموم دفع آفات و مواد شیمیایی خطرناک ازجمله آلودگی‌هایی هستند که بیشتر از رودخانه‌های شمالی دریای خزر وارد این حوزه می‌شوند.  
 
وی ادامه داد: زیست‌مندانی چون فک‌ها که جز پستاندارانی هستند که در دریای خزر زندگی می‌‌کنند بالطبع آسیب‌پذیری‌شان بالا خواهد بود.  
 
عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی با طرح این سوال چرا در این نقطه تجمع مرگ‌ومیر فک‌ها افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: علتش این است که پایان ماه اکتبر اوایل آذر ماه با سرد شدن هوا در بخش شمالی دریای خزر، یخبندان‌ها را در سطح وسیع در بخش شمالی و میانی خزر خواهیم داشت و این فرصت، فرصت مناسبی برای فک‌ها است تا زمستان‌گذرانی کنند؛ چراکه فک‌ها موجوداتی هستند به یخ بسیار علاقه‌مند هستند و دوست دارند در فصل زمستان بر روی یخ حضور داشته باشند.  
 
خوشروان اضافه کرد: این یخ‌‌ها وقتی در جوار رودخانه‌هایی قرار گیرند که این رودخانه‌ها به‌نوعی آب‌های آلوده را وارد آب‌های ساحلی می‌کنند می‌توانند تحت تاثیر این آب‌ها قرار گیرند و دچار بیماری شوند که این بیماری‌ها باعث مرگ‌ومیر عده کثیری از آنان شود.  
 
وی با اشاره به اینکه اعتقادم این است یکی از دلایل عمده در بحث مرگ‌ومیر فک‌ها بحث آلودگی دریای خزر است، گفت: اما باید صبر کنیم ببینیم نتیجه آزمایش‌‌های مرکز تحقیقات محیط زیست کشور روسیه چه خواهد بود. 

پایان پیام/۸۶۰۳۴/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول