اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

زائران حج آینده ۶ روز در مدینه اسکان دارند/ مدت حضور حجاج سال ۱۴۰۲ در عربستان کاهش می‌یابد؟

یکی از برنامه‌های سازمان حج و زیارت برای کاهش هزینه سفر حج، کاهش مدت حضور در سرزمین وحی است. این تصمیم احتمالا در حج آتی عملیاتی شود. بر اساس آخرین برنامه مسؤولان کشورمان، زائران حج آینده مثل سال‌های گذشته ۶ روز در مدینه اقامت دارند.

زائران حج آینده ۶ روز در مدینه اسکان دارند/ مدت حضور حجاج سال ۱۴۰۲ در عربستان کاهش می‌یابد؟

به گزارش خبرنگار حج وزیارت خبرگزاری فارس، برنامه‌ریزی حج تمتع آینده از سوی مسؤولان حج و زیارت و‌ بعثه مقام معظم رهبری از هفته‌های گذشته آغاز و حتی جلساتی به صورت وبیناری با سعودی‌ها انجام شده است، اما تا امضای تفاهم‌نامه حج تمتع هنوز هزینه این سفر معنوی و‌جزئیات آن مشخص نیست.

با این وجود، امسال با برنامه‌ریزی سازمان حج و زیارت سعی شده تا وضعیت اسکان زائران حج تمتع بهبود یابد؛ به طوری که سامانه‌ای طراحی شده و فراخوانی برای مدیران هتل‌های سرزمین وحی منتشر شده است تا پس از بررسی هتل‌های موجود، امکان اجاره آن‌ها با توجه به استانداردهای پیش بینی شده انجام شود.

البته در مدینه منوره همچنان به دلیل آماده‌ نشدن بخش مرکزی و ادامه روند ساخت و سازها، هتل‌های محدودی برای اسکان زائران وجود دارد. بر همین اساس، همچنان مدت کوتاهی زائران مسجدالنبی(ص) می‌توانند در مدینه منوره حضور داشته باشد.

امسال با وجود اینکه هنوز هزینه نهایی حج تمتع مشخص نیست، اما به دلیل بالا رفتن نرخ ارز، افزایش۲ برابری هزینه این سفر معنوی نسبت به حج امسال دور از انتظار نیست. همچنین بکی از راهکارها برای کاهش هزینه سفر حج کاهش مدت حضور در عربستان است؛ چرا که بخش قابل توجهی از هزینه‌ها مربوط به اسکان است و به گفته مسؤولان تفاوت هزینه کاروان‌ها ی حج تمتع نیز مربوط به همین اسکان است.

البته به نظر می‌رسد که در حج آینده چندان رغبتی به کاهش زمان حضور زائران وجود ندارد و باید دید مسؤولان برای کاهش هزینه این سفر چه برنامه‌هایی اجرایی می‌کنند.

با برنامه‌ریزی اولیه برای حج تمتع سال آینده همچنان مدت حضور در مدینه منوره ۶ روز است و زائران همچون سال‌های گذشته به مدت ۶ روز در شهر پیامبر اعظم صلی‌الله علیها اقامت دارند.

کاروان‌های مدینه اول پس از ورود به عربستان از طریق فرودگاه مدینه در این شهر اسکان پیدا می‌کنند و پس از آن، مُحرم شده و‌ به مکه مکرمه مشرف می‌شوند. همچنین زائران در قالب کاروان مدینه دوم پس از ورود به عربستان از فرودگاه جده مُحرم شده و بعد از پایان عملیات حج تمتع به مدینه منوره مشرف شده و ۶ روز در این شهر حضور یافته و‌به کشور بازمی‌گردند.

به گزارش فارس، عربستان محدودیت‌های کرونایی برای تشرف زائران به خانه خدا را لغو کرده و برای حج تمتع آینده نیز زائران کشورهای مختلف با سهمیه قبل از شیوع کرونا را پذیرش می‌کند. سهمیه ایران در سال ۹۹ که حج به دلیل شیوع کرونا برای خارجی‌ها برگزار نشد، ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر بود که تعداد نهایی زائران حج آینده پس از امضای تفاهم‌ناه با عربستان مشخص می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول