اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

نشان مشترک دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران «نشان عالی دانش» نام گرفت

نشان ویژه‌ای که طی ماه‌های اخیر با همکاری مشترک دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران تحت عنوان «نشان نماد آموزش عالی ایران» مورد بررسی قرار داشت، از سوی شورای موسس این نشان تحت عنوان «نشان عالی دانش» نام گرفت.

نشان مشترک دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران «نشان عالی دانش» نام گرفت

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از  روابط عمومی دانشگاه تهران، دومین نشست شورای موسس این نشان با حضور سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران،  غلامعلی افروز، علی‌اکبر موسوی موحدی و علی‌اکبر صبوری از استادان ممتاز دانشگاه تهران و اعضای هیات رئیسه دانشگاه تهران برگزار شد.

سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران از همکاری مشترک دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران برای طراحی یک نشان ویژه، به عنوان یکی از مصادیق پیوند این دو دانشگاه نام برد و گفت: پیوند دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران باعث ارتقای حوزه علم در کشور می‌شود. در فرصت‌های مختلف سعی کرده‌ایم که چسبندگی و ارتباط این دو دانشگاه را بیشتر کنیم و راه‌اندازی پژوهشکده‌ها و دانشکده‌های میان‌رشته‌ای بین دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران از جمله برنامه‌های در همین راستا است.

رئیس دانشگاه تهران، انتخاب یک عنوان برای این نشان که هم زیبنده نشان اعطایی از سوی دانشگاه تهران باشد و هم پیوند بین دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران را عمیق‌تر نماید را مورد تاکید قرار داد و پس از ارائه پیشنهادهای اعضای شورای موسس این نشان و رأی‌گیری میان اعضا، عنوان «نشان عالی دانش» با اکثریت آراء حاضرین انتخاب شد.

مقیمی درباره تعیین شاخص‌های دریافت نشان نیز اظهار داشت: شاخص‌هایی که به عنوان ضوابط دریافت نشان تعیین می‌شوند باید قابلیت ارزیابی کمی و کیفی داشته باشند. همچنین بهره‌مندی‌ها و مزایای نشان برای صاحبان نشان، مواردی نظیر جوایز مادی، کرسی دائم در دانشگاه، تسهیل در برنامه‌ریزی‌های بین‌المللی برای صاحبان اثر و گرنت نشان عالی دانش را شامل شود. 

حجت‌الاسلام والمسلمین  سید سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز درباره طراحی این نشان با همکاری مشترک دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، گفت: می‌توان به منظور پیوند دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران تدبیری کرد که لزوما سناریوی ادغام دو دانشگاه نباشد اما در عین حال همکاری الزامی شود. بنابراین کاری کنیم که بین دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران، این همکاری را تبدیل به یک الزام کنیم نه ادغام؛ و رویکرد کنسرسیومی را پیگیری نماییم.

وی افزود: پیوند بین آموزش پزشکی و حوزه عملیات پزشکی، یک حسن است که باید باقی بماند اما این نافی شکل‌گیری همکاری بین دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیست. در کنار این رویکرد، لازم است این موضوع مصوب شود که دانشگاه‌های علوم پزشکی نتوانند رشته‌هایی که در دانشگاه‌های دیگر وجود دارد را تکرار کنند. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ایجاد دفتر ویژه «نشان عالی دانش» که با همکاری مشترک دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی و به واجدان شرایط اعطا می‌شود را یک گام برای توسعه همکاری دو دانشگاه برشمرد. 

علی‌اکبر موسوی موحدی در تبیین مسمای عنوان «نشان عالی دانش»، گفت: ریشه ایران و مرجعیت علمی ایران در حکمت است و زیرساخت جریان رنسانس علمی اروپا که از ترجمه علم مسلمانان شکل می‌گیرد از حکمت ایرانیان است. همچنین شعار شبکه دانشگاه تهران، «حکمت و فرزانگی» است، رویکرد دانشگاه تهران به سمت دانش میان‌رشته‌ای است و «نشان عالی دانش» به کسانی که دارای دانش و مرجعیت علمی هستند اعطا می‌شود.

اعضای شورای موسس «نشان عالی دانش» پس از تبادل نظر درباره اینکه این نشان به چه کسانی و با چه شرایطی اعطا شود، تصویب کردند که دانشمندان، چهره‌های ماندگار و صاحبان آثار برجسته در حوزه‌های مختلف دانش که دارای مرجعیت علمی هستند، منتخبین نشان عالی دانش باشند.

همچنین درباره شمولیت جغرافیایی اعطای این نشان مقرر شد تا نشان به دانشمندان ایرانی و غیرایرانی که همکاری موثر و نقش‌آفرین با نهادهای علم و دانش و محققین ایران دارند، اعطا شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، بر اساس تصویب شورای موسس نشان عالی دانش، مقرر شد که اولین دوره اعطای این نشان در ۸ خرداد ماه ۱۴۰۲ همزمان با سالروز تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران برگزار شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول