اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاکید ترکیه بر صادرات گاز ترکمنستان به غرب

در نشست سه جانبه روسای جمهور آذربایجان و ترکمنستان و ترکیه در منطقه توریستی آوازه در ساحل دریای خزر، «اردوغان» خواستار اقداماتی برای انتقال گاز ترکمنستان به غرب شد.

تاکید ترکیه بر صادرات گاز ترکمنستان به غرب

به گزارش خبرنگار دفاتر منطقه ای خبرگزاری فارس، اردوغان گفت: ترکیه برای توسعه روابط با کشورهای ترک زبان از جمله از طریق پلت فرم سازمان کشورهای ترک اهمیت ویژه ای قائل است.

رئیس جمهور ترکیه خاطرنشان کرد: عضویت زودهنگام و کامل ترکمنستان در وضعیت ناظر در سازمان کشورهای ترک‌زبان به منبع جدیدی برای قدرت در سازمان تبدیل خواهد شد. من مطمئن هستم که روابط برادرانه آنکارا، باکو و عشق آباد بر اساس توانایی های استراتژیک کشورهای ما تقویت خواهد شد.

اردوغان با تاکید بر اینکه آنکارا به دستاوردهای آذربایجان و ترکمنستان افتخار می کند، گفت: هدف ما استفاده کامل از فرآیندهای جهانی و منطقه ای به نفع مردم است بنابر این، تعامل دولت‌ها در زمینه چالش‌ها و بحران‌های عصر ما اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی با خاطرنشان کردن جنگ اوکراین و روسیه تصریح کرد: جنگ روسیه و اوکراین امنیت غذایی و انرژی را در جهان متزلزل کرده است و پیامدهای آنچه در اوکراین رخ می دهد به نوعی برای همه کشورها از جمله افزایش تورم احساس می شود. 

رئیس‌جمهور ترکیه با یادآوری دیدار رو در رو هیئت‌های فدراسیون روسیه و اوکراین در استانبول، تاکید کرد که این سایت همچنان یک "سایت شناخته شده" باقی مانده است.

رئیس جمهور ترکیه گفت: امیدوارم بتوانیم بر سر آتش بس به توافق برسیم که راه را برای صلح بلندمدت هموار می کند.

اردوغان در ادامه به موضوع همکاری در بخش انرژی اشاره و تصریح کرد: باید کار برای عرضه گاز ترکمنستان به بازارهای غربی آغاز شود.

 وی خاطرنشان کرد: ترکیه همچنین آماده همکاری با ترکمنستان و آذربایجان در توسعه میدان نفت و گاز دوستلیک در دریای خزر است. علاوه بر این، آنکارا آماده است با ترکمنستان و آذربایجان در مورد صادرات برق به ترکیه گفت‌وگو کند.

رئیس جمهور ترکیه همچنین بر اهمیت توسعه کریدورهای حمل و نقل از جمله لازولیت به عنوان کمک به امنیت منطقه تاکید کرد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول