اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

امضای 8 سند همکاری رهاورد سفر «رحمان» به پاکستان

در پایان سفر دو روزه رئیس جمهور تاجیکستان به پاکستان بین دو کشور هشت سند جدید همکاری در زمینه‌های مختلف، به امضا رسید.

امضای 8 سند همکاری رهاورد سفر «رحمان» به پاکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان»، رئیس جمهور تاجیکستان در چارچوب یک سفر رسمی دو روزه (14-15 دسامبر) از پاکستان بازدید و با «شهباز شریف»، نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

رحمان نتایج مذاکرات خود با نخست وزیر پاکستان را مهم خواند و خاطرنشان کرد که توافقات حاصل شده در کنار مصوبات امضا شده، انگیزه جدیدی به روابط دو کشور خواهد بخشید.

یکی از موضوعات مورد بحث دو جانب عرصه حمل و نقل از جمله آمادگی تاجیکستان برای ورود به بنادر گراچی و گوادر پاکستان بود.

رحمان و شریف همچنین در جریان مذاکرات خود در مورد پروژه کاسا-1000،  علاقه‌ به حضور شرکت‌های پاکستانی در تاجیکستان و ایجاد شرکت‌های مشترک و همچنین مشکلات منطقه‌ای صحبت کردند.

رئیس جمهور تاجیکستان نخست وزیر پاکستان را برای انجام سفر به «دوشنبه» در هر فرصت مناسب دعوت کرد.

در پایان مذاکرات مراسم امضا اسناد جدید همکاری از جمله بیانیه مشترک سران دو کشور، موافقت‌نامه تجارت ترانزیتی بین تاجیکستان و پاکستان، تفاهم‌نامه ایجاد روابط خواهرخواندگی بین «دوشنبه» و «اسلام آباد»، موافقت‌نامه همکاری در زمینه صنعت و فناوری‌های نوین، تفاهم‌نامه بین خدمات گمرک در مورد سازماندهی تبادل الکترونیکی داده‌ها، موافقت‌نامه همکاری در زمینه استانداردسازی، مترولوژی و ارزیابی انطباق، موافقت‌نامه همکاری در زمینه مبارزه با قاچاق و سوء مصرف مواد مخدر، روانگردان و پیش سازهای آنها، تفاهم‌نامه همکاری در زمینه تحقیقات بنیادی، تفاهم‌نامه بین دانشگاه ملی تاجیکستان و دانشگاه پیشاور پاکستان، برگزار شد.

باید گفت که رئیس جمهور تاجیکستان در چارچوب این سفر همچنین با «خاجه محمد آصف»، وزیر دفاع پاکستان دیدار و در مورد همکاری دو کشور در زمینه‌های امنیت و دفاع، تبادل نظر کردند.

در این دیدار تاکید شد که تاجیکستان نقش پاکستان در حل مشکلات مربوط به تامین صلح و ثبات و مبارزه با خطرات و تهدیدات معاصر را مهم می‌داند و توجه مستمری به همکاری طرفین در زمینه‌های امنیتی و دفاعی، دارد.

دو طرف در ادامه بر اهمیت تقویت همکاری‌های امنیتی دو کشور که مبتنی بر مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی، قاچاق سلاح و مواد مخدر و جرایم سازمان یافته فراملی است، تاکید کردند.

در جریان این گفت‌وگو همچنین موضوعات مهم مربوط به اوضاع سیاسی، نظامی و اجتماعی در افغانستان نیز  بررسی شدند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول