اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

تولید بیش از ۴۰ هزار شغل با توسعه پارک‌های علم و فناوری/عمده‌ترین دلیل مهاجرت نبود شغل مناسب است

وزیر علوم گفت: پارسال بیش از ۴۰ هزار شغل از طریق پارک‌های علم و فناوری ایجاد شده است.

تولید بیش از ۴۰ هزار شغل با توسعه پارک‌های علم و فناوری/عمده‌ترین دلیل مهاجرت نبود شغل مناسب است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، به مناسبت هفته پژوهش و فناوری محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دیشب مهمان برنامه صف اول شبکه خبر بود و از توسعه پارک‌های علم و فناوری برای ایجاد شغل برای صاحبان ایده و نخبگان علمی حمایت کرد.

وزیر علوم درباره طرح توسعه پارک‌های علم و فناوری گفت: بجز در برخی استان‌ها که ۲ پارک علم و فناوری داریم در هر استان یک پارک علم و فناوری وجود دارد، حدود ۲۲۵ مرکز رشد داریم که تعدادشان در حال افزایش است که وظیفه دارند افراد صاحب ایده را جذب و با شتاب دهنده‌ها به تولید ایده آن‌ها کمک کنند تا وارد پارک‌ها شوند.

زلفی گل در ادامه درباره فعالیت پارک‌های علم و فناوری گفت: پارک‌ها با در اختیار قرار دادن فضای مناسب از صاحب ایده حمایت می‌کنند تا ایده او به یک هسته فناور و سپس دانش پایه و در نهایت به دانش بنیان تبدیل شود. بعد از دانش بنیان شدن، شرکت می‌تواند از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده و محصول خود را تجاری سازی کند. تا امروز حدود ۱۱ هزار هسته فناور در پارک‌های علم و فناوری استان‌های کشور فعال هستند و بالغ بر ۷ هزار شرکت دانش بنیان این مسیر را پیموده اند و پارسال هم بیش از ۴۰ هزار شغل از طریق پارک‌های علم و فناوری ایجاد شده است.

وزیر علوم درباره ملاک و شاخص انتخاب پژوهش‌های برتر در هفته پژوهش و فناوری گفت: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در یک ارزیابی، برترین‌های خود را انتخاب می‌کنند و به ستاد وزارت خانه معرفی می‌کنند و ستاد هم براساس شاخصه‌های علم سنجی و فناوری سنجی از بین آن‌ها برترین‌ها را معرفی می‌کنند.

* هفته پژوهش از ۵۰ پژوهشگر و فناور برتر قدردانی می‌کنیم 

زلفی گل درباره پژوهش‌های نیازمحور گفت: ما در مراسم پایانی هفته پژوهش از ۵۰ پژوهشگرو فناور برتر قدردانی می‌کنیم که ۱۸ نفر فناور برتر و ۳۲ پژوهشگر برتر هستند که این پژوهشگران برتر هم در حوزه تولید علم و تحقیقات نیاز محور و هم تولید محصول فعالیت داشته اند و افرادی جامع الاطراف هستند.

* نهایی شدن آیین نامه همکاری بنیاد ملی نخبگان و وزارت علوم

وزیر علوم درباره آیین نامه جذب و نگهداشت نخبگان و مهاجرت معکوس نیز گفت: این آیین نامه با همکاری بنیاد ملی نخبگان و وزارت علوم نهایی شده که در دستور کار هیئت عالی جذب و شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می‌گیرد و بعد از تصویب، مسیر نخبگان برای جذب در هیئت علمی تسهیل می‌شود.

زلفی گل در پاسخ به این سوال که آیا جذب نخبگان به عنوان هیئت علمی مشوق خوبی برای نگهداشت نخبگان است؟ گفت: یقینا نه. علاوه تسهیل جذب آنها، باید به معیشت، مسکن و فراهم کردن بستر‌های نرم افزاری و سخت افزاری لازم برای کار علمی آن‌ها هم توجه ویژه شود.

وزیر علوم درباره مهاجرت معکوس نیز گفت: وضعیت مناسبی در جذب و نگهداشت نخبگان نداریم و بیشتر با خروج نخبگان مواجه هستیم تا جذب نخبگان و عمده‌ترین دلیل مهاجرت نبود شغل مناسب است که با تبدیل نهضت ایجاد شغل به یک طرح ملی و بسیج تمام امکانات کشور یقینا از عزیمت جوانان نخبه به کشور‌های دیگر جلوگیری می‌شود. برای همین منظور مقام معظم رهبری امسال را سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری کرده اند تا از طریق تولید دانش بنیان مشکل اشتغال حل شود و راه اندازی و توسعه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و توجه به اقتصاد دانش بنیان نیز در راستای نگهداشت نخبگان است. این آیین نامه امکان جذب نخبگان خارج از کشور را هم فراهم کرده است.

زلفی گل در ادامه گفت: برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه‌های هرمزگان و یزد ابتکار به خرج دادند و با صنایعی که در آن استان‌ها فعال بودند تفاهم نامه‌ای منعقد کرده اند تا دانشجویان رتبه‌های برتر حتی در مقطع کارشناسی جذب صنعت شوند و دیگر نگران آینده شغلی خود نباشند.

وزیر علوم درباره سامانه علم سنجی نیز گفت: پایگاه استنادی جهان اسلام در شیراز، رتبه بندی دانشگاه‌ها و علم سنجی را در مقیاس کشوری انجام می‌دهد و گزارشات مستمری را به صورت ماهانه و سالانه ارائه می‌دهد. این پایگاه نقش قلب علم و فناوری کشور را دارد و اخیرا این پایگاه استنادی، سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها (سامانه نان) را براساس تحقیقات نیاز محور طراحی کرده تا نیاز صنایع در معرض دید پژوهشگران و صاحبان ایده قرار گیرد و از دیگر سو، در حال طراحی سامانه دانا است که درگاهی برای آشنایی با نخبگان و آینده سازان است. به این منظور باید برای هرکدام از نخبگان و دانشمندان یک وبگاه خانگی ایجاد شود تا صنعت با رجوع به آن بتواند از محقق و نخبه مورد نیاز خود استفاده کند.

زلفی گل در در پایان درباره تاثیر کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها بر میزان اقناع دانشجویان هم گفت: در فرهنگ دانشگاهی پرسش یک ارزش است و پرسشگری ویژگی جامعه دانشگاهی است که قواعد خود را دارد. ولی واقعیت این است که کرسی‌های آزاد اندیشی آنگونه که مدنظر رهبری است هنوز اتفاق نیفتاده و ما باید در قانون و قواعد بازنگری کنیم و با صعه صدر شرایط پرسشگری را در دانشگاه ایجاد کنیم تا پرسشگر بتواند بدون نگرانی از تبعات پرسش و در چارچوب قانون و مقررات حاکم بر دانشگاه و کشور مطالبات خود را بیان کند. توسعه کرسی‌های آزاد اندیشی نیاز به بازنگری در نوع اندیشه و قانون و مقررات دارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول