اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

جزئیات طرح عراق برای کنترل خط صفر مرزی با ایران و ترکیه

مشاور امنیتی نخست‌وزیر عراق درباره جزئیات طرح این کشور برای کنترل خط صفر مرزی با ایران و ترکیه توضیح داد.

جزئیات طرح عراق برای کنترل خط صفر مرزی با ایران و ترکیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حسین علاوی» مشاور نخست‌وزیر عراق در امور اصلاحات امنیتی، امروز (دوشنبه، ۱۲ دسامبر) درباره طرح و سازوکار جدید استقرار نیروها در مرزهای عراق با ایران و ترکیه در منطقه کردستان توضیح داد.

وی در گفت‌وگو با «شفق نیوز»، تصریح کرد: «میان فرماندهی عملیات مشترک و دولت منطقه کردستان در خصوص استقرار نیروهای امنیتی و مرزبانی در مناطق مرزی، روند توانمندسازی نیروهای اختصاص یافته برای این ماموریت و ایجاد استقرار، مشخص کردن پاسگاه‌های مرزی، تامین مالی و احداث زیرساخت‌های مورد نیاز آن‌ها، همکاری و هماهنگی وجود دارد».

علاوی تاکید کرد: «وزارت کشور دولت فدرال در حال حاضر از طریق نیروهای مرزبانی در تلاش است تا مسیرهای اساسی برای ایجاد نقاط مرزی و پاسگاه‌ها و راه‌اندازی پاسگاه‌های قدیمی که در خط صفر مرزی میان عراق با ایران از یک سو و با ترکیه از سوی دیگر قرار دارند، مشخص کند».

مشاور امنیتی «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق افزود: «این اقدام برای حل‌وفصل  یک مشکل ۴۰ ساله در عراق برای حفظ مرزهای بین المللی کشور با طرف ایرانی و ترکیه‌ای و نیز تمام مرزهای بین المللی با کشورهای همسایه صورت می‌گیرد».

وی توضیح داد: «نیروهای گارد مرزی با همکاری نیروهای پیشمرگه در منطقه شمالی مستقر خواهند شد و این بخشی از تفاهم بین دولت فدرال و دولت منطقه کردستان برای کنترل بر مرزهای شمالی است».

یکشنبه پیش (چهارم دسامبر)، سرتیپ «یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد که محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر و فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق دستور کنترل خط صفر مرزی ترکیه و ایران از سوی نیرو‌های مرزبانی را صادر کرده است. 

وی افزود: «هدف از این دستور محمد شیاع السودانی، پایان حملات و درگیری متقابل میان نیرو‌های مسلح ایران و ترکیه با احزاب کُرد مخالف خود در منطقه کردستان عراق است».

رسول تصریح کرد که «السودانی همچنین دستور تقویت فرماندهی مرزبانی با سلاح و تجهیزات و نیرو‌ها را داده تا مرز‌ها به خوبی تحت کنترل قرار گیرد. ضمن این‌که عراق نمی‌پذیرد از اراضی آن برای حمله به کشور‌های همسایه استفاده شود».

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول