اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

نماینده ایران نسبت به حذف نام ایران از کمیسیون مقام زن هشدار داد

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل هشدار داد که اگر اقدام آمریکا برای لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن به نتیجه برسد، رویه خطرناکی را در سیستم سازمان ملل ایجاد خواهد کرد.

نماینده ایران نسبت به حذف نام ایران از کمیسیون مقام زن هشدار داد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل که رونوشت آن برای رئیس شورای اجتماعی- اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) و رئیس شصت و هفتمین کمیسیون مقام زن ارسال شده است، دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص تلاش‌های آمریکا برای لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن را تشریح و از دبیرکل خواست از ایجاد این بدعت در روند کار سازمان ملل جلوگیری کند.
امیرسعید ایروانی در این نامه با اشاره به برگزاری نشست آتی شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) در تاریخ ۲۳ آذرماه سالجاری برای بررسی درخواست غیرقانونی آمریکا به منظور پایان دادن به عضویت ایران در کمیسیون مقام زن، تأکید کرد: این درخواست بر پایه ادعاها و فرضیات جعلی علیه ایران صورت گرفته است.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین افزود: این درخواست غیر قانونی، نشان دهنده تلاشی دیگر توسط آمریکا برای سوءاستفاده از سیستم سازمان ملل برای اهداف  سیاسی خود است.جمهوری اسلامی ایران همواره علیه سوءاستفاده از نهادهای وابسته به سازمان ملل برای پیشبرد اهداف سیاسی هشدار داده، چون به اعتبار سیستم سازمان ملل لطمه وارد می‌کند.
سفیر و نماینده دائم ایران توجه دبیرکل سازمان ملل را به سیاست‌های خصمانه ایالات متحده آمریکا علیه ایران و ایجاد کمپین گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران از جمله فشارهای حداکثری سیاسی و اقتصادی بعد از خروج آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷ جلب کرد و افزود: اگراین اقدامات غیرقانونی در سیستم سازمان ملل موفق شود،  برای کلیت سازمان ملل خیلی خطرناک خواهد بود.
این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: این امر نه فقط یک رویه خطرناک با تاثیرات زیاد ایجاد خواهد کرد، بلکه برخلاف روح و نص سازمان ملل متحد بوده و موضوع برابری حاکمیتی دولت‌های عضو، مشارکت آنها در عرصه بین‌المللی، حضور دولت‌ها در همه ارکان بین‌المللی به صورت برابر و متناسب برپایه توزیع جغرافیایی از نمایندگان همه مناطق جهان را زیر سؤال خواهد برد، در حالی‌که این موضوع از پایه‌های اساسی سیستم سازمان ملل و چندجانبه گرایی است.
امیرسعید ایروانی اضافه کرد: در رویه کاری شورای اکوسوک سابقه‌ای از پایان دادن به حضور یک عضو منتخب در یک کمیسیون برای یک هدف خاص وجود ندارد.
سفیر و نماینده دائم کشورمان با اشاره به موارد ذکر شده از دبیرکل سازمان ملل خواست که در ظرفیت خود به عنوان حافظ منشور ملل متحد و در چارچوب مسؤولیت‌های دبیرکل از اصول منشور ملل متحد حمایت کند و در این چارچوب از تلاش‌های غیر سازنده و مخرب به رهبری آمریکا در قبال ایران جلوگیری کند، چون این رویه مشارکت فعال و جامع همه دولت‌های عضو در فعالیت‌های سازمان ملل را در معرض خطر قرار می‌دهد.
در پایان نیز از دبیرکل سازمان ملل درخواست شد این نامه به عنوان سند شورای اجتماعی- اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) منتشر شود.

به گزارش فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۴ آذر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تلاش ها برای اخراج ایران از مقام کمیسیون زن سازمان ملل نیز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با اقدامات غیرقانونی تعداد مشخصی از دولت های غربی علیه ایران به بهانه تحولات داخلی کشورمان، مواضع خودش را همواره به صورت رسانه ای و اعلامی و هم در مذاکرات و ملاقات ها به صورت رسما و آشکارا اعلام کرده است. هرگونه سوءاستفاده از تحولات داخلی جمهوری اسلامی ایران برای اعمال فشار سیاسی علیه کشورمان محکوم و غیرقابل قبول است.

کنعانی ادامه داد: ایران به عنوان عضو سازمان ملل متحد در یک انتخابات کاملا شفاف و قانونی با بیشترین رای کشورهای عضو مجموعه اکوسوک از ۵۴ رای با کسب ۴۳ رای، عضو کمیسیون مقام زن در این مجموعه شد. الان تلاش آمریکا مشخصا با کمک برخی دولت های مشخص اروپایی این است که در یک اقدام کاملا سیاسی و غیرقانونی با اعمال فشار و استفاده از پتانسیل های سیاسی و تاثیرگذاری بر کشورهای مستقل، عضویت جمهوری اسلامی ایران را در این چارچوب و ساختار با مانع مواجه کنند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه، این اقدام آمریکا قبل از آنکه اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران باشد، اقدام علیه رای آزادانه کشورها در تشکل ها و ساختارهای بین‌المللی است.

وی گفت: این اقدام آمریکا عملا در مسیر زیر سوال بردن حق رای کشورهای مستقل در این سازمان است و ارزش آرای این کشورها را زیر سوال برده است. کشورهای عضو، آزادانه و مستقلانه به جمهوری اسلامی ایران رای دادند. اگر دولت آمریکا و تعدادی از کشورهای غربی همسو با آن موفق شوند در چارچوب سیاست های اعمال فشار و استفاده از ورق ها و ابزارهای فشار سیاسی علیه دیگران، ایران را از کمیسیون مقام زن خارج کنند عملا یک بدعت را پایه گذاری می کنند و اینکه کشوری که با حق رای آزادانه عضو شده خارج می کنند و حق رای آزادانه کشورهای عضو این مجموعه را زیر سوال می برند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت های سیاسی و دیپلماتیک خود در حال استفاده است که از یک رویکرد غیرقانونی و سیاسی منفعت طلبانه جلوگیری کند و در این ارتباط به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد. (اینجا بخوانید)

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول