اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

طرح ارزش مالکانه دارایی‌های صندوق ذخیره فرهنگیان تصویب شد/ سهام معلمان مشخص می‌شود

مدیرعامل مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: طرح ارزش مالکانه صندوق ذخیره فرهنگیان هفته گذشته به تصویب هیأت امنای این صندوق رسید.

طرح ارزش مالکانه دارایی‌های صندوق ذخیره فرهنگیان تصویب شد/ سهام معلمان مشخص می‌شود

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حمیدرضا نجف‌پور مدیر عامل مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در نشست خبری که امروز در محل صندوق ذخیره فرهنگیان برگزار شد با بیان اینکه صندوق ذخیره متعلق به فرهنگیان شاغل و بازنشسته است، اظهار کرد: این صندوق از سال ۱۳۷۴ با هدف ارتقای وضعیت معیشتی فرهنگیان در زمان بازنشستگی تأسیس شد و از آن زمان تا امروز، فرهنگیان عضو صندوق، به صورت ماهانه واریزی داشتند.

وی ادامه داد: صندوق ذخیره فرهنگیان در گذشته فعالیت‌های مختلفی در حوزه‌های گوناگون داشته است و امروز ۴ هلدینگ پتروشیمی و انرژی، مالی و سرمایه گذاری، ساختمانی و خدمات دارد و حدود ۶۰ شرکت زیر مجموعه این هلدینگ‌ها فعالیت می‌کنند.

نجف‌پور اضافه کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان دارای چالش‌هایی از حیث سهامداری، سودآوری، اصلاح ساختار و پرتفوی سرمایه‌گذاری و بدهی‌های گوناگون به مجموعه‌های مختلف بود مثلا در حوزه پتروشیمی به وزارت نفت و تأمین کنندگان انرژی، بدهی‌های سنگین داشتیم. همچنین زیان‌ده بودن بانک سرمایه و نبود نظام جامع شفافیت فی ما بین صندوق و مراجع ذی‌صلاح از دیگر چالش‌های صندوق بوده است.

وی با بیان اینکه برای بهبود هر کدام از چالش‌ها، قدم‌های بسیار بزرگ برداشته شده است، افزود: حل مسأله در یک زمان کوتاه، ممکن نیست، چرا که برخی چالش‌ها، بغرنج، پیچیده و انباشته شده‌اند. فهم مسأله، برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی این چالش‌ها انجام شده و در دستور کار قرار گرفته است.

* آخرین وضعیت طرح احیای بانک سرمایه

مدیرعامل مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه آخرین چالش، تأخیر طولانی‌مدت در تعیین، تقویم و تحویل ارزش مالکانه است، تصریح کرد: مهم‌ترین و راهبردی‌ترین خبری که معلمان سهامدار، 10 سال بود منتظر آن بودند، تعیین ارزش مالکانه دارایی صندوق ذخیره فرهنگیان است.

وی با اشاره به وضعیت بانک سرمایه، گفت: طرح احیای بانک سرمایه، مسیر خودش را خیلی خوب طی کرده است و به‌زودی در شورای عالی هماهنگی سران قوا مطرح می‌شود و در دستور کار جلسات است تا تصویب نهایی شود.

* تشکیل تیم نخبه حقوقی برای بررسی پرونده‌های حقوقی

نجف‌پور با بیان اینکه در حوزه شفافیت جلسه گذاشتیم و چهارچوب شفافیت را طرح‌ریزی کردیم، ادامه داد: در حوزه اصلاح ساختار، سرمایه‌گذاری با رویکرد آینده‌گری انجام شد و جلساتی با نخبگان اقتصادی داشتیم؛ به عنوان مثال در حوزه صنعت پتروشیمی با 70 نفر بحث‌های کارشناسی شد تا صنعت پتروشیمی به لحاظ ساختار سرمایه‌گذاری بهبود یابد.

وی اضافه کرد: نکته دیگر پتفوی سرمایه‌گذاری در بخش ریسک‌های حقوقی است که پرونده‌های حقوقی با ارزش 13 تا 17 هزار میلیارد تومان وجود داشت که تیم نخبه حقوقی شکل گرفت و تمام پرونده‌ها از زوایای مختلف بررسی شد و راه‌های برون‌رفت از ریسک تصمیم‌گیری شد.

نجف‌پور تصریح کرد: برای حل پرونده‌ها و ریسک‌های حقوقی از ظرفیت نهادهای مرتبط و به طور ویژه دستگاه قضا بهره گرفتیم و معتقدیم در آینده بخش قابل توجهی از ریسک‌ها به نفع معلمان، مدیریت خواهد شد.

*17 شرط برای بورسی شدن هر مجموعه اقتصادی

مدیرعامل مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به چالش 10، 12 ساله در تعیین ارزش مالکانه دارایی‌های صندوق، گفت: به یک میلیون و 600 هزار نفر عضو صندوق در سال‌های گذشته گفته شد که علاوه بر اینکه پول خودت و سود آن را دریافت می‌کنی، می‌توانی سهمت از ارزش مالکانه دارایی‌های صندوق ذخیره را هم دریافت کنی.

وی با اشاره به اینکه ارزش مالکانه طبق اساسنامه باید محاسبه و پرداخت شود، افزود: این اتفاق در طول سال‌های گذشته نیفتاد و باید بررسی شود که چرا تأخیر صورت گرفت. البته با بررسی مستندات می‌توان به این نتیجه رسید که آنها در مسیر اجرا با مشکلاتی مواجه بودند چرا که شیوه‌های مالی و حسابداری مختلفی وجود دارد که ارزش روز یک دارایی تعیین شود.

نجف پور ادامه داد: اگر قرار باشد هر مجموعه اقتصادی، بورسی شود باید 17 شرط بورسی و فرابورسی را رعایت کند و این در حالیست که شرکت‌ها در گذشته، مشکلاتی داشتند مثلا پرونده‌های حقوقی داشتند یا سهام شرکت‌ها در وثیقه شرکت‌های بانکی بود.

وی با بیان اینکه بعد از تعیین و تقویم ارزش مالکانه، نظام تحویل ارزش پیش می‌آید، اظهار کرد: در زمان تحویل ارزش، مباحث مربوط به مالیات پیش می‌آید و باید 25 درصد دارایی را صندوق تحت عنوان مالیات بپردازد.

* طرح ارزش مالکانه صندوق ذخیره فرهنگیان به تصویب هیأت امنا رسید

مدیرعامل مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه بعد از استقرار دولت سیزدهم، کارگروه ویژه با محوریت یکی از اعضای هیأت امنا تشکیل شد و 1500 نفرساعت جلسات کارشناسی برگزار شد و شیوه‌های گذشته و موانع مورد بررسی قرار گرفت، گفت: 10 روش علمی برای محاسبه ارزش مالکانه مشخص شد و در نهایت در جلسه هفته گذشته هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان، طرح ارزش مالکانه به تصویب هیأت امنا رسید.

وی افزود: در این راستا، شفاف‌سازی برای اعضای صندوق صورت می‌گیرد که هر کدام چه سهمی از ارزش مالکانه خواهند داشت و از کل کیک دارایی صندوق، چه قسمتی را تحت عنوان سند مالکیت دارا هستند. یعنی معلم در قالب نظامات، به سهام خود خواهد رسید و امکان اینکه آن را تبدیل به وجه نقد کند نیز فراهم خواهد شد؛ به عبارت دیگر در بازارهای گوناگون، بستر تبدیل سهام به وجه نقد فراهم می‌شود.

* بورسی شدن 9 شرکت

نجف‌پور با تأکید بر اینکه اگر ارزش مالکانه اعطا شود، رابطه حقوقی اعضا با صندوق قطع می‌شود اما به دنبال تقویت روابط هستیم و 10 طرح تشویقی را طراحی کردیم که یک به یک اجرا می‌کنیم، افزود: بدهی‌ها در گذشته موجب بدحسابی صندوق شده است و ورود به عرصه‌های سرمایه‌گذاری، سخت و دلنگران کننده است ولی حتما مطالبات اعضا را به موقع پرداخت خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اساسی‌ترین گلایه‌های فرهنگیان، شفافیت است، ادامه داد: در اجرای طرح ارزش مالکانه، شفافیت به درستی شکل می‌گیرد؛ شرکت‌ها را تقسیم‌بندی کردیم و به محض اینکه بورسی شوند، فرایند تحویل ارزش و سهم‌ها آغاز می‌شود که در این راستا مقدمات لازم برای ورود 9 شرکت به بورسی را انجام دادیم.  

* متوسط دریافتی بازنشستگان فرهنگی عضو صندوق ذخیره

مدیرعامل مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان تصریح کرد: 86 درصد از اعضای جامعه فرهنگی کشور عضو صندوق ذخیره فرهنگیان هستند و بین یک تا 5 درصد از حقوقشان را به حساب صندوق ذخیره فرهنگیان واریز می‌کنند؛ از این تعداد، 57 درصد اعضا، 5 درصد حقوقشان را واریزی می‌کنند. 

وی ادامه داد:در طول سال‌جاری 1232 میلیارد تومان به حساب اعضای بازنشسته صندوق واریز شد که در مهرماه 1117 میلیارد تومان واریز شد؛ این واریزی‌ها در گذشته، سه ماه، 6 ماه به طول می‌انجامید و اکنون کمتر از یک ماه است؛ همچنین متوسط دریافتی معلمان در زمان بازنشستگی از صندوق 35 میلیون تومان است و سقف دریافتی 105 میلیون تومان است که البته این مبلغ بر اساس مؤلفه سال عضویت و پرداختی است.

* فروش خودروی لیزینگی به فرهنگیان در آینده نزدیک

 نجف‌پور از تعامل با شبکه خودرویی خبر داد و گفت: در آینده نزدیک، چند هزار خودرو با رعایت قوانین و در قالب نظامات، به صورت لیزینگی با اقساط بلند مدت به فروش می‌رسد. همچنین برنامه‌های رفاهی و خدماتی مانند خرید لوازم خانگی پیش‌بینی شده است و هلدینگ مسکن نیز برای ایجاد ظرفیت مسکن مدنظر است.

وی در خصوص بیمه معلم، اظهار کرد: این بیمه مشکلاتی داشت و موجب نارضایتی معلمان شده بود که بخشی از آن به مسائل فرایندی و دستگاهی باز می‌گشت؛ در این خصوص ورود کردیم و در حال برطرف شدن مشکلات است و پرتفوی بیمه‌ای وزارت آموزش و پرورش به سمت بیمه معلم هدایت می‌شود. 

* بدهی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان 3060 میلیارد تومان است

مدیرعامل مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان درباره اساسنامه صندوق نیز بیان کرد: اساسنامه صندوق پیچیدگی خاصی داشت و اختلاف نظر بین سهامدار و برخی بخش‌های تصمیم‌گیر وجود داشت که جلسات خوبی را با نمایندگان منتخب معلمان در هیأت امنا گذاشتیم و مراحل اصلاح و تصویب در حال انجام است. امیدواریم در دولت تأیید و برای تصویب به مجلس برود. 

وی درباره بدهی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: بدهی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان 3060 میلیارد تومان است که برای وصول طلب، مذاکراتی با دولت و مجلس داشتیم که در دل طرح احیای بانک سرمایه حل و فصل شود؛ یکی از زوایای طرح احیای بانک سرمایه، افزایش سرمایه ما به 10 میلیارد تومان است. 

نجف‌پور در جزئیات سهم مالکانه نیز اظهار کرد: سهم مالکانه در اولویت اول به کسانی که بازنشسته شده و از صندوق می‌روند، تعلق می‌گیرد؛ همچنین سهم اعضای فعال احصا می‌شود و تا زمانی که عضو هستند، صندوق ذخیره فرهنگیان، به وکالت آنها سرمایه‌گذاری می‌کند. 

وی اضافه کرد: حدود 760 هزار نفر از فرهنگیان بازنشسته از سهام مالکانه بهره‌مند می‌شوند، افزود: با توجه به اینکه تقویم ارزش مالکانه داریم، باید ارزش تمام شرکت‌ها احضا شود و تا زمانی که احصا نشود، نمی‌توانیم سهم مالکانه هر فرد را مشخص کنیم. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول