اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان رضوی

روایت یک دهه هفتادی از تلفیق بسیج و ورزش برای شکل‌دهی شخصیت

«ابوالفضل عاطفی» یک جوان دهه هفتادی است که بسیجی بودن را افتخار بزرگی در زندگی می‌داند و معتقد است بسیج نه‌تنها مانعی برای پیشرفت در کار و تحصیل نخواهد بود بلکه می‌تواند بهترین راه برای سربه‌راهی و شکل‌دهی شخصیت جوانان و نوجوانان باشد.

روایت یک دهه هفتادی از تلفیق بسیج و ورزش برای شکل‌دهی شخصیت

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت‌یافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بی‌نشانی گرفته‌اند و این همان جمله امام خمینی(ره) درباره شجره طیبه و درخت تناور بسیج است که امروز هر کوچک و بزرگی از داشتن این مدال بسیجی بودن به خود می‌بالد.

بسیاری بسیج را تنها یک نیروی نظامی می‌دانند اما امروز بسیج در تمام حوزه‌ها و قشرها ورود پررنگی از خود نشان داده و هر کس بر اساس تخصص و تجربه خود همچون ورزشکاران، مهندسین، دانشجویان، دانش‌آموزان، کشاورزان، هنرمندان، رسانه‌ها، معلمان، اساتید و... می‌تواند از طریق این نهاد اجتماعی به مردم خدمت‌دهی منسجم و مشخصی داشته باشد.

«ابوالفضل عاطفی» ورزشکار جوان دهه هفتادی اهل قوچان است که به‌عنوان مربی کاراته در کنار ورزش و تحصیل، بسیجی بودن را برای خود برگزیده است تا از این طریق بتواند آنچه را که در حوزه ورزش فراگرفته با اخلاص بیشتری به هم سن و سال‌های خود و حتی نوجوانان و نونهالان نیز یاد دهد.

هفته بسیج بهانه‌ای شد تا گفت‌وگوی کوتاهی با این ورزشکار بسیجی داشته باشیم.

فارس: کاراته چه خصوصیت یا ویژگی داشت که شمارا به‌عنوان یک جوان دهه هفتادی جذب خودش کرد؟

عاطفی: من حدود هفت سال بیشتر نداشتم و تصمیم‌گیری قطعی با خودم نبود که یک‌رشته ورزشی را به چه شکلی آغاز کنم و فقط می‌دانستم به ورزش علاقه زیادی دارم برای همین پدرم که یک نظامی و ورزشکار در رشته کاراته بود من را به این سمت کشاند تا به اصلاح بتوانم از طریق یادگیری ورزش کاراته در یک شرایط سخت قرار بگیرم و آبدیده زندگی شوم و تا امروز ۲۴ سال است که در رشته کیوکوشین کاراته مشغول به فعالیت هستم.

فارس: چطور یک جوان دهه هفتادی توانسته است کسوت مربیگری در این رشته سخت را به دست بیاورد؟

شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت در این رشته ورزشی حمایت‌های پدرم به‌عنوان استاد بود و بعد این مسئله که برای رسیدن به یک جایگاه علاوه بر پشتکار و هدف‌گذاری باید توکل به خدا داشت تا بسیاری از اتفاق‌ها به‌مرور رخ دهد و امروز من توانسته‌ام در این رشته ورزشی حدود ۱۹ مقام کسب کنم که مهم‌ترین آن قهرمانی ۲۰۲۲ خاورمیانه است و با درجه یک مربیگری مشغول آموزش به هم سن و سال‌های خود، نوجوانان و نونهالان قوچان هستم.

فارس: در حال حاضر که به‌عنوان مربی مشغول آموزش یک‌رشته ورزشی هستید چه اصل یا نکته‌ای را به‌عنوان اولویت به هنرجویان خود آموزش می‌دهید؟

در حوزه ورزش به‌ویژه کیوکوشین کاراته یک مربی با رده‌های سنی مختلفی سروکار دارد اما عمده این هنرجویان در قوچان که حدود ۶۰ درصد هستند را نوجوانان و نونهالان تشکیل می‌دهند و مابقی به جوانان و حتی بزرگ‌سالان اختصاص دارد بنابراین یک ورزشکار از مربی الگو گیری مستقیم دارد و حتی ممکن است شخصیت فرد بر اساس آن محیط و بُعد مکانی شکل بگیرد؛ یک دانش‌آموز یا دانشجو ممکن است با معلم یا اساتید مختلف سروکار داشته باشد اما در ورزش، یک ورزشکار شاید سال‌های سال با استاد، مربی و حتی دوست مشخصی فعالیت ورزشی کند برای همین باید مربی علاوه بر آموزش مسائل فنی به رعایت رفتار و اخلاق هم توجه داشته باشد تا تأثیرگذاری مثبتی بگذارد؛ البته باید این را هم متذکر شد که در سن نونهال و نوجوان به‌ویژه برای ورزش توصیه جوابگو نیست بلکه اگر نکته مثبت، مهم و حتی موردنیاز بود که باید ورزشکار می‌دانست می‌توان پیشنهاد داد و حتی مسائل اعتقادی، دستاوردهای نظام و انقلاب را باید با لحن درست در کنار تمرینات ورزشی بازگو کرد.

فارس: بسیجی بودن چه تأثیری در تحصیل، زندگی و حتی ورزش شما گذاشته است؟

فردی که وارد این شجره طیبه می‌شود اصطلاحاً شخصیتش در یک مسیر درست شکل‌دهی می‌شود چون اعتقاد من بر این است و این را برای هنرجویانم نیز بازگو کرده‌ام که شخصیت فرد را دوستان و رفقایش به وجود می‌آوردند و جهت‌گیری‌های فکری به همان سمت می‌رود بنابراین وضعیتی که بسیج برای حداقل من به وجود آورده بر اساس همان لفظ خودمانی «سربه‌راهی» است و بعد مهم‌ترین اصلی که یک بسیجی می‌تواند در این نهاد یاد بگیرد و حتی به من نیز کمک کرد افزایش حس مسئولیت‌پذیری است و به‌نوعی راه و چاه زندگی اجتماعی را می‌توان شناخت و در بسیج تجربه کسب کرد. فردی که وارد این شجره طیبه می‌شود اصطلاحاً شخصیتش در یک مسیر درست شکل‌دهی می‌شود

فارس: برخی معتقد هستند بسیجی شدن یک مانع برای تحصیل و حتی ورزش است؛ آیا برای شما مانعی به وجود آمد؟

وقتی برای کسی یک موضوع پیش نمی‌رود به دنبال مقصر است تا همه اتفاق‌ها را گردن آن بیندازد اما باید بدون تعارف گفت که بسیج نه‌تنها مانعی برای پیشرفت نیست بلکه حداقل برای من سکوی پرتابی در حوزه تحصیل و حتی ورزش بوده است؛ قطعاً بسیج و حضور در این جمع فرد را از حاشیه‌ها به دور می‌کند و هرکس نیز از حاشیه دور باشد می‌تواند روی فعالیت خود چه در حوزه اداری و تحصیلی و چه ورزشی تمرکز بیشتری داشته باشد.

فارس: مهم‌ترین خواسته‌ای که یک بسیجی ورزشکار می‌تواند از مسؤولین داشته باشد، چیست؟

خیلی‌ها تا این سؤال مطرح می‌شود دنبال کمبود مسائل مالی و جذب امکانات و زیرساخت‌ها و امثالهم می‌روند اما شاید کسی که با مجموعه بسیج کارکرده باشد می‌داند در شرایط امروز کشور و تحریم‌های شدید اقتصادی و غیره نمی‌توان سخنی از این موضوعات زد اما مسؤولین بهتر است بیشتر از گذشته روی حوزه آموزش در همه زمینه‌ها مثل اخلاق، اعتقادات و... کار کنند.

فارس: توصیه یا همان پیشنهاد یک مربی ورزشی بسیجی آن هم از نسل دهه هفتاد به هم‌نسل‌های خود و نوجوانان دهه هشتاد و نودی چیست؟

امروز نوجوانان و جوانان بسیاری تحت تأثیر فضای مجازی قرار گرفتند، فضایی که دشمن به‌راحتی با استفاده از فن‌های رسانه‌ای و بدون هیچ سند معتبری به دنبال القای تفکرات منفی خود است اما به نظرم باید فضای جبهه رسانه‌ای داخل بیشتر از گذشته تقویت‌شده تا جوان و نوجوان بتواند با مقایسه درست فضای حق و باطل را تشخیص دهد و بفهمد دشمن در تلاش برای رسیدن به چه نیت شومی است، از آن‌طرف اگر یک دانش‌آموز یا دانشجو روی درسش، هنرمند روی هنرش، کارمند روی خدمت‌رسانی‌اش و همه و همه روی همان حوزه‌ای که مشغول هستند متمرکز شوند قطعاً پیشرفت به وجود می‌آید و اگر دنبال موضوعاتی که نسبت به آن سر رشته‌ای ندارند نروند جامعه و فعالیت‌ها بیشتر در مسیر درست خود حرکت می‌کند.

فارس: به‌عنوان آخرین سؤال اگر نکته یا موضوعی باقی‌مانده بفرمایید.

قوچان دارای وسعت سرزمینی و جمعیت بالایی بوده و امروز حدود ۲۰۰ هنرجو در کیوکاشین کاراته مشغول به فعالیت هستند اما نکته مهم این است که یک مربی برای آموزش باید یک باشگاه مرکزی داشته باشد تا همه از نقاط مختلف شهر با هر فاصله و مکانی به آنجا مراجعه کنند اما در قوچان برای حضور همه اقشار و علاقه‌مندان به‌ویژه بسیجیان، نزدیک‌ترین مجموعه ورزشی به مساجد برای ورزش انتخاب و آموزش در آن محل به هنرجویان داده می‌شود تا علاوه بر کاهش هزینه‌های رفت‌وآمد هرکس بتواند به سهولت یک‌رشته ورزشی را در بستر بسیج فرابگیرد.

پایان پیام/ ۷۰۰۴۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول