اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاکید رؤسای پارلمان ترکیه و قرقیزستان بر ساخت خط آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان

رئیس پارلمان ترکیه در دیدار با همتای قرقیزی، حمایت خود را از ساخت راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان اعلام کرد و گفت: اجرای این پروژه به احیای جاده باستانی ابریشم کمک می‌کند.

تاکید رؤسای پارلمان ترکیه و قرقیزستان بر ساخت خط آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «نورلان بیک شاکیف» رئیس پارلمان قرقیزستان در چارچوب یک سفر رسمی به آنکارا، ابتدا با «مصطفی شنتوپ» رئیس پارلمان ملی ترکیه دیدار کرد.

طرفین در خصوص ایجاد روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه بین دو کشور و نیز ابعاد گسترش همکاری‌های بین پارلمانی گفت‌وگو کردند.

شاکیف از استقبال گرم شنتوپ تشکر و از وی برای دیدار رسمی از قرقیزستان دعوت کرد.

وی تاکید کرد که دیدارهای متقابل باعث تقویت دوستی و همکاری راهبردی دوجانبه بین دو کشور برادر می‌شود. مطمئن هستم که نشست امروز ما کمک ویژه‌ای به توسعه روابط دوجانبه از جمله روابط بین پارلمانی خواهد کرد.

شاکیف در کنار آن به توسعه روابط سیاسی و اقتصادی پرداخت و تصریح کرد: ترکیه یکی از بزرگترین شرکای تجاری و اقتصادی بیشکک است و جایگاه ویژه‌ای در ساختار تجارت خارجی قرقیزستان دارد. تجارت دوجانبه هر سال در حال رشد است. ما باید این سرعت را افزایش دهیم و حجم تجارت را به یک میلیارد دلار برسانیم.

وی همچنین به ضرورت تسریع در ایجاد صندوق توسعه (سرمایه گذاری) قرقیزستان و ترکیه اشاره کرد.

در این دیدار همچنین موضوعات همکاری در زمینه‌های فرهنگی، گردشگری و بهداشتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در مورد همکاری در سطح بین المللی تبادل نظر شد.

شاکیف خاطرنشان کرد که قرقیزستان به مشارکت در چارچوب سازمان کشورهای ترک اهمیت زیادی می‌دهد.

رئیس پارلمان قرقیزستان گفت: با توجه به اشتراکات تاریخی، فرهنگی و زبانی ما، علاقه مند به توسعه همکاری‌ها به نفع مردم، دولت‌ها و به طور کلی تقویت پتانسیل اتحادیه کشورهای ترک هستیم.

شنتوپ نیز به نوبه خود از همتای قرقیزی خود به خاطر اینکه اولین دیدار رسمی خود را به عنوان رئیس پارلمان از ترکیه آغاز کرده است، تشکر نمود و این رویداد را نمادین خواند.

وی افزود: ما به عنوان یک کشور برادر نه تنها روابط دوجانبه را تقویت می‌کنیم، بلکه از یکدیگر در سطح بین المللی حمایت می‌کنیم. به ویژه به لطف تلاش‌های فعال سران کشورهای ما، روابط ما همچنان تقویت می‌شود.

شنتوپ گفت: نشست امروز برای ایجاد همکاری‌های بیشتر بسیار مهم است.

علاوه بر این، رئیس پارلمان ترکیه با اشاره به توسعه مشارکت استراتژیک، حمایت خود را از ساخت راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان اعلام کرد  و گفت: در اجرای این پروژه به احیای جاده باستانی ابریشم کمک می‌کند.

وی در عین حال موضوعات بر گسترش روابط در داخل ترکیه و تشدید دیدارهای کاری دوجانبه تاکید کرد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول