اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

پکن: هیچ نیروی خارجی حق دخالت در تایوان ندارد

وزیر دفاع چین در دیدار با همتای آمریکایی، ضمن توصیف تایوان به‌عنوان خط قرمزی غیرقابل عبور برای کشورهای خارجی، گفت این جزیره در مرکزیت منافع اصلی پکن قرار دارد.

پکن: هیچ نیروی خارجی حق دخالت در تایوان ندارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «وی فنگ» وزیر دفاع چین امروز (سه‌شنبه) با «لوید آستین» همتای آمریکایی خود درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای از جمله موضوع تایوان دیدار و رایزنی کرد.

وزیر دفاع چین در دیدار با آستین ضمن توصیف تایوان به‌عنوان خط قرمزی غیرقابل عبور برای کشورهای خارجی، گفت این جزیره در مرکزیت منافع اصلی پکن قرار دارد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی طی این دیدار که در حاشیه اجلاس وزرای دفاع کشورهای عضو «آسه‌آن» در کامبوج برگزار شد، توضیح داد: «حل موضوع تایوان، یک مسئله برای مردم چین است و هیچ نیروی خارجی حق دخالت در آن را ندارد».

این مقام چینی با تاکید بر لزوم احترام گذاشتن آمریکا به منافع اصلی چین، ابراز امیدواری کرد که واشنگتن سیاستی عاقلانه و عملی در قبال پکن اتخاذ کرده و روابط دوجانبه را به مسیر صحیح بازگرداند.

وزیر دفاع آمریکا نیز ضمن لازم دانستن بهبود ارتباطات واشنگتن و پکن در مسائل بحرانی، از رفتارهای «خطرناک» نیروی هوایی چین ابراز نگرانی کرد.

به نوشته رویترز، سخنگوی پنتاگون طی بیانیه‌ای درباره این دیدار اعلام کرد که آستین ضمن تاکید بر اهمیت گفتگوی اساسی در مورد کاهش خطرات راهبردی و افزایش امنیت عملیاتی بین دو طرف، تحرکات خطرناک جنگنده‌های چینی را باعث حوادث احتمالی در منطقه هند و اقیانوسیه دانست.

بامداد امروز همچنین «تان کِفی» سخنگوی وزارت دفاع چین گفته بود دلیل اصلی وضعیت کنونی در روابط پکن-واشنگتن، تصمیم‌ها و قضاوت‌های نادرست آمریکا است و کشورش مسئول تنش‌های دوجانبه نیست.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعاهای جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعاهایی که کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

پایان پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول