اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

لرستان

کارآفرینی بانوی لرستانی با دار قالی/ بانوی بسیجی که برای ۷۵ نفر شغل ایجاد کرد

فرزانه تاجمیری بانوی کارآفرین الیگودزی است که با راه‌اندازی چندین کارگاه قالیبافی توانسته برای 75 نفر در شهر و روستا شغل ایجاد کند، او همچنین به دنبال اشتغال حدود ۵۰ نفر دیگر با راه‌اندازی دستگاه‌های ریسندگی است، این بانوی بسیجی معتقد است: کار جهادی و بسیجی وار نتیجه بهتر و مطلوب‌تری به دنبال دارد.

کارآفرینی بانوی لرستانی با دار قالی/ بانوی بسیجی که برای ۷۵ نفر شغل ایجاد کرد

خبرگزاری فارس لرستان - نسرین صفربیرانوند، فرزانه تاجمیری ۳۴ سال سن دارد و کارشناس مددکاری است، فعالیت در مناطق حاشیه‌ای در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی او را به وادی کارآفرینی کشانده است، فعالیتی که اتفاق‌های خوبی را رقم زده است.

این کارآفرین جوان با روحیه بسیجی و جهادی توانسته زمینه اشتغال ۷۵ نفر را فراهم کند آن هم در شرایطی که نرخ بیکاری در شهرستان الیگودرز بالا است.

نکته قابل توجه در خصوص کارآفرینی خانم تاجمیری فعالیت مشاوره‌ای و آموزش مهارت‌های زندگی در مناطق حاشیه‌ای و آسیب زا است، موضوعی که منجر به اشتغال‌زایی و در نهایت کاهش آسیب‌های اجتماعی در این مناطق شده است.

با توجه به فعالیت‌های بانو تاجمیری در زمینه اشتغال و کاهش آسیب‌های اجتماعی او مصداق واقعی اقتصاد مقاومتی و کار جهادی است.

به بهانه هفته بسیج و انتخاب این بانوی کارآفرین به عنوان بسیجی جهادی در عرصه اقتصاد مقاومتی با او گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

گفتید که رشته تحصیلی تان کارشناس مددکاری است، چطور شد به وادی کارآفرینی روی آوردید؟

بله، رشته تحصیلی من کارشناس مددکاری است همین موضوع هم باعث شد سال ۸۹ موسسه پیشگیری از اعتیاد را با عنوان ترانه رهایی ثبت کنم.

 

 پس از دریافت مجوز در مناطق حاشیه‌ای و آسیب زا در شهرستان الیگودرز اقدام به برگزاری کلاس‌های مهارت‌های زندگی ، دوره‌های آموزشی، کارگاه‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد کردم.

به واسطه این فعالیت‌ها با مردم مناطق حاشیه‌ای ارتباط تنگاتنگی داشتم و متوجه شدم که مهمترین چالش در این مناطق مباحث اقتصادی است به همین دلیل فرمی را تهیه کردیم تا اهالی با پر کردن این فرم ‌مهارت‌های خود را مطرح کنند.

پس از تکمیل فرم‌ها متوجه شدیم که بیشترین مهارت مدنظر اهالی قالیبافی است و همین جرقه‌ای شد که من قالیبافی را دنبال کنم.

آشنایی با قالیبافی داشتید؟

 خیر، تا آن زمان به قول مادرم حتی دار قالی را هم ندیده بودم، چون تا ۲۴ سالگی ساکن تهران بودم ، البته اصالتا بختیاری الیگودرز هستم.

خلاصه اینکه برای اشتغال‌زایی و رفع مشکل اقتصادی همچنین ارتقاء بهداشت روانی ساکنان مناطق حاشیه‌ای ابتدا باید خودم آموزش و دوره‌های فرش بافی را طی می‌کردم.

 

 پس از اتمام دوره شروع به ایجاد کارگاه کردم چون همانطور که گفتم مباحث اقتصادی در این مناطق حرف اول را می‌زند.

با چند دار شروع کردید؟

من ابتدا با ۴ دار و ۶ نفر شروع کردم، اما با گذشت زمان به تعداد متقاضیان افزوده شد و امروز ۷۵ نفر در شهر و روستا مشغول هستند که همه آنها بیمه هستند.

شرایط برای فعالیت در کارگاه‌های شما چگونه است؟

‌ شرط خاصی ندارد همه اعم از زنان سرپرست خانوار تا اقشار عادی هم می‌توانند در این کارگاه مشغول باشند، داریم افرادی را که مشکل مادی هم ندارند اما برای رهایی از افسردگی در این کلاس‌ها ثبت نام می‌کنند ، چون فرش‌بافی هم مانند نقاشی یک هنر است.

نکته‌ای که همیشه برایم مهم بوده اینکه رابطه خیلی صمیمانه‌ای با افرادی که در کارگاه‌ها مشغول هستند دارم و از دختر ۱۰ ساله تا پیرزن ۷۶ ساله را فرزندان خودم می‌دانم.

 

بازار فروش‌تان چگونه است، راضی هستید؟

بله، در واقع ما برای فروش با مشکلی مواجه نیستم، اوایل که کار را شروع کرده بودیم خودمان برای عرضه فرش به بازار مراجعه می‌کردیم اما پس از حدود ۶ ماه وقتی کیفیت کار را دیدند و به تعبیری اعتماد بازار را کسب کردیم این تاجران فرش بداند که به ما مراجعه می‌کردند.

مقصد فرش‌هایی که می‌بافید، کجاست؟

اراک و تهران، چون بیشتر نقشه‌هایی را که انتخاب می‌کنیم مربوط به اراک است.

فرش‌های بافته شده چند متری است؟

بیشتر ۶ و ۹ متری، البته ۳ متری هم داریم.

 

ظاهراً کسب مهارت برای شما مهم است؟

من علاوه بر فعالیت در حوزه فرش و کارگاه‌هایی که دارم در زمینه مشاوره با بهزیستی، کمیته امداد و دانشگاه هم همکاری دارم گاهی شاهد هستم که افرادی برای نیاز مادی خود التماس و گریه می‌کنند، برای همین سعی کردم آنها را به سمت کسب مهارت سوق دهم.

حتی وقتی متوجه شدم که برخی مهارت قالیبافی را ندارند به فکر خرید دستگاه نخ‌ریسی هم رفتم تا عده‌ای را در این بخش مشغول کنم از طرفی این کار هزینه تولید را هم کاهش می‌دهد.

شروع کرده‌اید؟

بله دستگاه و پشم مورد نیاز را خریداری کرده‌ایم این ماه کار آموزش با دستگاه را در دستور کار داریم.

برای چند نفر اشتغال ایجاد می‌شود؟

بالای ۵۰ نفر، بسیج سازندگی در خرید مواد اولیه تا حدودی کمک کرد اما ۹۰ درصد کار را با هزینه شخصی خودم بود.

به علت موفقیت خود اشاره می‌کنید؟

توکل برخدا که بدون شک عامل اصلی است، اما بدون شک دلیل دیگر اینکه من از خدا خواستم که به من کمک کند تا بتوانم به مردم شهرم کمک کنم.

البته وجود همسرم که پا به پای من آمده و شرایط را برای فعالیت من فراهم کرده هم تاثیر گذار بوده، همیشه می‌گوید سفره‌ای را پهن کردیم که خودمان هم از آن ارتزاق می‌کنیم.

چه حسی دارید از اینکه توانستید شرایط اشتغال را برای تعداد قابل توجهی فراهم کرده‌اید؟

احساس خوبی دارم به ویژه روزی که حقوق بچه‌ها را پرداخت می‌کنم و بازخورد آن را متوجه می‌شوم.

به قول خودتان بچه‌ها از درآمدشان راضی هستند؟

 

بله، همیشه می‌گویند همین که با این شرایط اقتصادی نیازهای اولیه‌مان برطرف می‌شود راضی هستیم.

 اتفاق خوبی که طی این مدت با آن مواجه بودید؟

 خانمی با ما همکاری داشت که شوهرش اعتیاد داشت و به شدت از این وضع هسته شده بود به طوری که در شرف جدایی بودند، اما با کمک دوستان و مشاوره‌هایی که دادیم ترک کرد و اکنون زندگی خوبی را همراه به ۳ فرزند خود دارند، نکته جالب اینکه هر وقت این آقا من را در خیابان می‌بیند با افتخار بوق ماشین را یکسره می‌کند و خستگی چندین ساله من از تن خارج می‌شود.

از ارتباط خود با بسیج بفرمایید.

من که بسیجی فعال هستم و با بسیج سازندگی هم ارتباط خوبی دارم، حتی یک صندوق قرض الحسنه بسیج سازندگی را ایجاد کردیم که ماهانه مبلغی را واریز می‌کنند و هنگام نیاز وامی به آنها پرداخت می‌کنیم و این برای تداوم کار موثر است.

 تعریف شما از بسیج چیست و اینکه چه تاثیری بر فعالیت شما داشته است؟

بسیج یعنی جمع شدن، من همیشه این را مطرح می‌کنم که اگر می‌خواهیم کاری را پیش ببریم باید بسیجی وار و جهادی وار فکر کنیم.

 در واقع بسیج یعنی خالصانه و برای رضای خدا کار کردن وقتی شما برای رضای خدا کار می‌کنید موفقیت بیشتری هم به دست می‌آورید.

ما در مواردی برای آموزش به روستاهای مختلفی می‌رویم چون به دنبال این هستیم که شرایط اشتغال را برای تعداد بیشتری فراهم کنیم.

شما هم در شهر هم در روستا فعالیت دارید؟

بله، یکی از کارگاه‌های فعال ما که حدود ۲۵ نفر نیرو دارد در روستای ده نصیر است، البته در روستای کزنار و کوی امید هم فعالیت داریم.

سخن پایانی اگر دارید، مطرح کنید.

هر کسی کاری را که بخواهد انجام بدهد می‌تواند، مهم این است که هدف داشته باشد و برای رسیدن به هدف خود تلاش کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول