اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

بهانه اتحادیه اروپا برای تحریم شبکه «پرس تی وی» چه بود؟/ نمودی عینی از سراب آزادی بیان غربی

حسین کنعانی مقدم گفت: تحریم «پرس تی وی» به عنوان یک رسانه موثر و پرنفوذ بین المللی تا حد زیادی به این دلیل از سوی اروپا انجام شده تا صدا و روایت‌های ملت ایران در مورد تحولات جاری این کشور و همچنین دیگر موضوعات بین‌المللی، به جایی نرسد.

بهانه اتحادیه اروپا برای تحریم شبکه «پرس تی وی» چه بود؟/ نمودی عینی از سراب آزادی بیان غربی

خبرگزاری فارس - گروه رادیو و تلویزیون: اتحادیه اروپا چندی پیش در راستای استمراربخشی به اغتشاشات، 29 فرد و 3 نهاد ایرانی از جمله شبکه «پرس تی وی» را به بهانه مسائل حقوق بشری تحریم کردند. پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی که اخیرا او و تعدادی از اهالی صداوسیما هم در لیست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند، هفته گذشته در خصوص تحریم شبکه پرس تی وی در جمع رسانه‌های کشور گفت: با وجود اینکه رقبای بسیار قدرتمند شبکه پرس‌تی‌وی از پشتیبانی بسیاری برخوردار هستند و این شبکه در یک عرصه نابرابر رقابت می‌کند، اما با این وضعیت، حضور حداقلی پرس تی وی را به لحاظ امکاناتی نمی‌توانند تحمل کنند. شبکه‌های برون مرزی ایران چون تجربه و آمادگی لازم را دارند، حتما از این وضعیت عبور خواهند کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که علی رضوانی، آمنه سادات ذبیح‌پور، پیمان جبلی، احمد نوروزی، محسن برمهانی و یوسف پورانواری در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.

همچنین ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در حساب کاربری خود در توئیتر، در رابطه با تحریم شبکه پرس تی وی نوشت: بازگذاشتن دست و دهان شبکه‌ها و رسانه‌های تروریستی برای شرارت آفرینی علیه ملت ایران و تحریم ⁧صداوسیما⁩ و ⁧پرس تی وی⁩ به منظور ممانعت از رسیدن رأی و نظر ایران⁩ به جهانیان، استمرار نقض فاحش حقوق ملت ایران توسط دولت آمریکاست.

*اهمیت فعالیت‌های «پرس تی وی» در تولید قدرت رسانه‌ای

در بحبوحه تحولات اخیر کشورمان، کشورهای غربی فضای مساعدی را برای خود جهت تشدید کنشگری‌های میدانی علیه ایران پیدا کرده اند. در این راستا، در جدیدترین اقدام، اتحادیه اروپا به تحریم شبکه پرس تی وی با هدف آنچه حمایت از دموکراسی در داخل ایران عنوان کرده، اقدام کرده است. حرکتی که انجام آن هیچ تناسبی با ادعاهای دور و دراز کشورهای غربی در حمایت از آزادی بیان و دموکراسی ندارد و البته نشان از اهمیت فعالیت‌های پرس تی وی در حوزه تولید قدرت رسانه‌ای برای کشورمان دارد.

از این رو، در گفت‌وگو با حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران و کارشناس مسائل سیاسی، به بررسی و ارزیابی ابعاد مختلف اقدام اخیر اتحادیه اروپا در تحریم شبکه «پرس تی وی» پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و دبیر کل حزب سبز ایران در رابطه با پیام‌های تحریم شبکه «پرس تی وی» توسط اتحادیه اروپا گفت: اقدام اخیر اتحادیه اروپا در تحریم شبکه پرس تی وی، نمودی عینی از دموکراسی دروغین رسانه‌ای کشورهای غربی را به نمایش گذاشت. جریانی که از یک طرف مدعی این است که صدای حقوق بشر، آزادی و دموکراسی است و از سوی دیگر، رسانه‌هایی را که در مسیر آگاه سازی و اطلاع رسانی و جریان آزاد اطلاعات قرار دارند (نظیر شبکه پرس تی وی)، هدف تحریم قرار می‌دهد.

*اتخاذ «صهیونیسم رسانه‌ای» غرب علیه ایران

وی افزود: تحریم پرس تی وی به عنوان یک رسانه موثر و پرنفوذ بین المللی تا حد زیادی به این دلیل از سوی اروپا انجام شده تا صدا و روایت‌های ملت ایران در مورد تحولات جاری این کشور و همچنین دیگر موضوعات بین‌المللی، به جایی نرسد. البته که این استاندارد دوگانه حاکی از این است که غرب با اتخاذ نوعی «صهیونیسم رسانه‌ای» تمام تلاش خود را با حمایت آمریکا و دلارهای نفتی برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس انجام می دهد تا رسانه‌هایی نظیر سعودی اینترنشنال، بی بی سی و یا صدای آمریکا، به نمایندگان اصلی اطلاع رسانی در مورد تحولات ایران تبدیل شوند و در رابطه با مسائل ایران، و موضوعاتی مطرح شوند که صرفا مطلوب غرب و کشورهای غربی هستند.

کنعانی مقدم در ادامه در پاسخ به این سوال که چه ویژگی‌های مشخصی از شبکه پرس تی وی موجب شده تا اروپا به این نتیجه برسد که باید با پرس تی وی برخورد کرد نیز گفت: در مقابل جنگ رسانه‌ای و البته در سطحی کلان تر، جنگ هیبریدی که آمریکا و متحدان آن در جهان غرب و منطقه خاورمیانه علیه ایران دنبال می‌کنند، شبکه پرس تی وی رسانه ای است که هم دسترسی خوبی به منابع خبری در داخل ایران دارد، هم سرعت و دقت اطلاع رسانی بالایی دارد و البته مخاطبان خوبی نیز در عرصه بین المللی پیدا کرده است. موضوعی که تا حد زیادی این شبکه را به یک کنشگر برای جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی و دستورکارهای آن‌ها علیه کشورمان تبدیل کرده است.

*خنثی سازی کارزارهای تبلیغاتی غرب و متحدانش

وی افزود: «پرس تی وی» در سال‌های اخیر به واسطه فعالیت‌های گسترده خود تا حد زیادی توانسته جوسازی‌ها و کارزارهای تبلیغاتی کشورهای غربی و متحدان آن‌ها علیه ایران را خنثی کند. موضوعی که بدون تردید برای جبهه مخالفان ایران بسیار خطرناک است و اساسا آن‌ها به این باور رسیده‌اند که اگر قرار باشد این روند همچنان ادامه یابد، تبعات بسیار وخیمی در ادامه راه انتظار آن‌ها را خواهد کشید.

این کارشناس افزود: از این رو، نه فقط تحریم‌های کنونی اتحادیه اروپا علیه شبکه پرسی تی وی، بلکه برخوردهای پیشین کشورهای غربی با این شبکه نیز صرفا به دلیل این مساله انجام شده که پرس تی وی در منظومه اطلاع رسانی درست تحولات ایران، توانسته عملکردی خوب را از خود به نمایش بگذارد و دستورکارها و توطئه‌های زیادی را که علیه این کشور، از سوی غرب و متحدان آن طراحی شده، خنثی کند.

کنعانی مقدم در پایان گفت: در این چهارچوب، برخوردهای غرب با پرس تی وی، نمودی آشکار از اثرگذاری و مهم بودن این شبکه است. در این میان یک نکته مهم دیگر در مورد پرس تی وی نیز این است که کنشگری‌های این شبکه، در نوع خود الگویی را برای سایر رسانه‌ها نیز ایجاد کرده که این موضوع خود، خطرناک بودن پرس تی وی برای جبهه غرب و متحدان بین المللی آن را چندین برابر می‌کند. واکنش بی‌منطق غرب در برابر این شبکه نیز همانطور که پیشتر گفته شد نشان می‌دهد، ادعاهای آن‌ها در زمینه حمایت از آزادی بیان و دموکراسی، سراب و دروغی بیش نیست.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول