خبرگزاری فارس اردبیل| مریم محرمی: صنعت سرگرمی و به طور خاص بازی، از حدود ۵۰ سال پیش گام به میدان نهاد و با هدف قرار دادن همه اقشار جامعه، از همه گروههای سنی، جنسیتی و جمعیتی، سعی کرد از این فرصت بالقوه اقتصادی سهم خود را بگیرد.
امروزه شاهد تولید بازیهای متعدد و مختلفی در ژانرها و بسترها یا پلتفرمهای مختلفی هستیم. درحال حاضر کامپیوتر، پلیاستیشن، ایکسباکس، تلفنهای همراه هوشمند و... وظیفه سرگرمی را دنبال میکنند. از آن جهت که بازیهای رایانهای پیوند عمیقی با زندگی انسان دارد باید توجه جدیتری نیز نسبت به این مسأله شود.
بازیهای رایانهای در فضای خاص و متناسب با الگوهای فرهنگی هر کشور تولید شده و با هدف اشاعه آن فرهنگ پیش میرود و مخاطبان با گذر زمان فرهنگ کشورهای سازنده را شناخته و با آن هماهنگ و همسو میشوند؛ بنابراین فضای موجود در بازیهای رایانهای میتواند بر سبک زندگی مخاطب اثر کرده و آن را دچار تغییر و تحول کند.
در چند روز گذشته، چهارمین رویداد «تولید محتوای دیجیتال بسیج استان اردبیل» در سالن شهیدمبارکی با شرکت ۲۲ تیم در سه رشته برنامههای کاربردی، پویانمایی و بازیهای ویژه تلفن همراه به مدت ۴۸ ساعت برگزار شد.
در بخش پویانمایی ۱۰ تیم، اپلیکیشنهای تلفن همراه ۸ تیم و بازیهای تلفن همراه نیز ۴ تیم با هم رقابت میکنند، که طی هفته جاری در مراسم اختتامیه این جشنواره، تیمها و نفرات برتر تجلیل میشوند.
تیمها و نفرات برتر، به مرحله کشوری رویداد تولید محتوای دیجیتال بسیج راه پیدا میکنند، مرحله کشوری این رویداد ۱۹، آذر در تهران برگزار خواهد شد و از استان اردبیل ۳ تیم در این رقابتها حضور خواهند داشت. در رویداد تولید محتوای دیجیتال بسیج در بخش بازیهای تلفن همراه ۲ دانشآموز پسر ۱۰ و ۱۲ ساله نیز حضور داشتند.
این رویداد بهانهای شد تا با محمدصادق اصلانی یکی از شرکت کنندگان این رویداد به گفتوگو بپردایم.
فارس: خودتان را معرفی کنید؟
محمدصادق: بنده متولد ۱۳۸۱، ساکن اردبیل و دانشجوی رشته نرمافزار کامپیوتر در دانشگاه آزاد و فنی رازی هستم.
فارس: چه شد به بازی سازی علاقهمند شدید؟
محمدصادق: از کودکی به بازی سازی علاقه داشتم و دوست داشتم بازی را تولید و روانه بازار کنم و خود نیز از بازی با آن لذت ببرم. اولین برخوردم با بازی سازی سال ۱۳۹۲ بود موقعی که ۱۱ ساله بودم.
من از بچگی به فوتبال علاقه داشتم و بیشتر بازیهای فوتبالی بازی میکردم که البته در حال حاضر هم بازی میکنم؛ همین علاقه به فوتبال باعث شد تا تصمیم خواست یک بازی فوتبالی را بگیرم. یک بازی فوتبالی دو بعدی بود که اون موقع با نرمافزار یونیتی نسخه ۳ درستش کردم و نحوه بازی اینطور بود که باید توپ را به سمت دروازه سانت میکردی و طرف مقابل هم با ضربه سر گل میزد، زاویه تصویر این بازی از بالا گرفته شده بود.
فارس: از تولید اولین بازی خود چه احساسی داشتید؟
محمدصادق: اولین بازی خودم را که روی صفحه نمایشگر دیدم، احساس غرور و خوشحالی کردم. شور و شوقی را که آن زمان در خودم یافتم را هرگز قبلا احساس نکرده بودم. به خاطر همین وقتی پدر و مادرم علاقه مرا دیدند به من اجازه دادند تا در دورههای آموزشی این رشته شرکت کنم. دورههای بسیاری را در تهران و شهرستان پارسآباد گذراندم.
فارس: چطور شد در این رویداد شرکت کردید؟
محمدصادق: با دیدن آگهی چهارمین رویداد تولید محتوای دیجیتال در صدا و سیمای مرکز اردبیل علاقهمند شدم تا در این رویداد شرکت کنم و من هم بتوانم بازی را تولید و با سایر دوستان رقابت کنم.
فارس: شما چه موضوعی را برای این رویداد انتخاب کردید؟
محمدصادق: یکی از موضوعاتی که در این رویداد ارائه شد «ایران قوی بود» و من هم خواستم بازی را با عنوان ایران قوی تولید کنم و حوادث اخیر را شبیه سازی کند.
فارس: به چه سبک از بازیها علاقه دارید؟
محمدصادق: من هم همانند سایر جوانان علاوه بر بازیهای تاریخی به بازیهای اکشن و ورزشی علاقهمند هستم، در این برهه زمانی بازیهایی که بتوانیم با تاریخ کشورمان آشنا شویم بسیار خوب است.
ما به جای اینکه به بیگانهها اجازه دهیم تا تاریخ کشورمان را تحریف کرده و در قالب بازی به جوانان و نوجوانان ما بدهند، همانطور که در حوادث اخیر این مورد را به وضوح مشاهده کردیم، میتوانیم با بازسازی تاریخ کشورمان در قالب بازی، در مقابل هجمه آنها بایستیم. همچنین ما میتوانیم با این بازیها آگاهی و فهم جوانان را نسبت به تاریخ کشورمان بیشتر کنیم.
فارس: نظرتان در رابطه با بازیهای ایرانی چیست؟
محمدصادق: خوشبختانه در سالهای اخیر بازیهای ایرانی در مقایسه با بازیهای خارجی پیشرفت قابل توجهی کرده است و در چند سال آینده حتی میتواند از کیفیت بهتری نیز نسبت به بازیهای خارجی داشته باشد.
فارس: چقدر این صنعت میتواند برای جوانان ما اشتغال فراهم کند؟
محمدصادق: صنعت بازی سازی، یکی از صنعتهایی هست که پتانسیل زیادی برای اشتغالزایی و کسب درآمد دارد. جوانان علاقهمند در این عرصه در شرکتهای بازی سازی، میتوانند استخدام شوند یا حتی خودشان شرکت بازی سازی ایجاد کنند و بازیهایشان را توسعه ببخشند. به نظر میرسد در چند سال آینده، بازیهای ایرانی وارد بازار جهانی برای رقابت با شرکتهای بزرگ بازی سازی شود.
فارس: بازی سازها، اغلب با چه دغدغههایی روبهرو هستند؟
محمدصادق: یکی از مشکلات بازی سازها عدم سرمایه کافی برای توسعه و رقابت در سطح جهانی هست، و دومین دغدغه آنها شکست یا پیروزی بازی سازی هست به هر حال هر کاری ریسک داره و این ریسک بهنظرم در بازی سازی هم قابل مشاهده هست.
فارس: سطح برگزاری چنین رویدادی را چطور ارزیابی میکنید و چه پیشنهادی برای مسئولان دارید؟
محمدصادق: سطح برگزاری این رویداد بسیار عالی و رقابت فوقالعاده نفسگیر بود؛ پیشنهاد من به مسئولان این است که این رویدادها را در شهرستانهای دیگر استان هم برگزار کنند.
با برنامهریزی میشود این رویدادها را به صورت شهرستانی، استانی و بعد کشوری برگزار کرد، بهنظرم این بهترین گام برای حمایت از جوانان علاقهمند خواهد بود چون استعدادهای دیگر شهرستانها هم شناسایی میشود.
البته در کنار این برگزاری رویدادهای مختلف، از مسئولان مربوطه انتظار دارم که از برنامههایی که در رابطه با بازهای تاریخی و فرهنگی کشورمان تولید میشود، حمایت کنند.
فارس: توصیه شما به جوانان چیست؟
محمدصادق: توصیه من به جوانانی که به بازیسازی علاقه دارند این است که با جدیت به دنبال علاقه خود بروند و در رویدادهای مختلف استانی، کشوری و حتی بینالمللی شرکت کنند چراکه این رویدادها میتواند پلهی پیشرفتی برای آنها باشد.
پایان پیام/3727/