اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

وقتی بسیج زیر پرچم حاج قاسم به میدان آمد

طرح شهید سلیمانی را کمتر کسی است که به یاد نداشته باشد، حضور بسیجیان در میدان کرونایی که نامش باعث می‌شد کسی فکر حضور در بیمارستان‌ها، کوچه و خیابان‌ها را در ذهنش عبور ندهد. هرچند حضور بسیج فقط در این ایام خلاصه نیست و نیستند کسانی که بسیجی را در امداد رسانی‌های، سیل، زلزله، اردوهای جهادی و ... ندیده باشد.

وقتی بسیج زیر پرچم حاج قاسم به میدان آمد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، هر جا سخن از تهدید کشور یا کمک به مردم به میان می‌آید، برایش فرقی نمی‌کند میدان جنگ باشد یا جبهه، تیر و تفنگ یا نقطه‌ای دورافتاده‌ای دیگر، به میدان می‌آمد و از مردمش تا پای جان حمایت می‌کرد. 

کمتر کسی هست که ایام پر از استرس و در مواقعی غمبار کرونا را فراموش کرده باشد، آن ایام که شاید برخی از ما حتی فکر حضور در بیمارستان را از ذهنمان دور می‌کردیم.

اما آن روزها برای بسیجیان جبهه عوض‌شده بود و بیماری نوپدید، جان هم‌وطنانمان را تهدید می‌کرد، بیماری کرونا آن روز‌ها به بزرگ‌ترین مشکل مردم تبدیل‌شده بود و بسیاری را نیز متضرر کرده بود، بنابراین برای از پای درآوردن این تهدید باید عزمی بزرگ، محکم و استوار شبیه گام‌های حاج قاسم می‌بود، چراکه نام حاج قاسم اراده‌ها را برای از پای درآوردن دشمن محکم می‌کند.

 سردار مردم ایران، برای لبیک به تکلیف خود تا پای جان ایستاد و حالا یک ایران است و تکلیفی که مردم را سلیمانی می‌کند. به‌راستی شهید سلیمانی جمع اضدادی همچون شهید بهشتی بود که در اوج هماوردی در میدان نبرد از تواضع و اشک ریختن هنگام دعای کمیلش غافل نمی‌شد.

سردار سلیمانی در وجود خود عدالت، عقلانیت و معنویتی که سه عنصر اصلی مکتب امام روح‌الله است را ایجاد کرد و حالا نوبت آن شده بود که سلیمانی‌های دیگری از ایران دست‌به‌کارهای بزرگی بزنند و هرکدام سرداری برای این کشور شوند. 

 شیوع بیماری کرونا، فرصتی برای سلیمانی شدن را فراهم کرد که مردان این میدان را از دیگران متمایز می‌کند.

به همین جهت «طرح شهید سلیمانی‌»که ‌‌مثلثی از مراقبت، حمایت و نظارت محسوب می‌شود، در دل خود همکاری و وفاق اقشار مختلف خراسان‌شمالی را به نمایش گذاشت و گروه‌‌هایی همچون مجموعه درمان، بسیج و هلال‌احمر که برخاسته از همین مردم‌اند، را در کنار هم به خدمت کشور درآورد.

ازاین‌رو بسیج، سپاه، شبکه بهداشت و درمان و دیگر دستگاه‌های مرتبط پا به میدان گذاشتند تا بانام حاج قاسم سلیمانی عملیاتی بزرگ برای مقابله با دشمنِ کشنده‌ای به نام کرونا رقم بزنند.

شناسایی زودهنگام بیمار کرونایی و افراد در معرض تماس در منزل یا محل کار با انجام قرنطینه‌ی خانگی و یا انتقال به نقاهتگاه مراقبت از گروه‌های در معرض خطر و ارتقای کیفی مراقبت‌ها از بیماران بستری و سرپایی، ازجمله سیاست‌هایی بود که در ابتدا در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی دنبال می‌شد.

۶ گام اجرایی طرح شهید سلیمانی در خراسان‌شمالی

-گام اول بر بیماریابی و غربالگری شفاهی مردم، درگاه خودارزیابی و تماس تلفنی بهورزان و مراقبین سلامت با جمعیت تحت پوشش.

-گام دوم بسیج ملی غربالگری آزمایشگاهی با راه‌اندازی واحدهای نمونه‌گیری در مراکز منتخب کووید

-گام سوم بسیج ملی ارائه خدمات جامانده به جمعیت تحت پوشش خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت

-گام چهارم که با مشارکت سازمان بسیج سپاه پاسداران و هلال‌احمر انجام شد به مداخلات قبلی ره‌گیری، مراقبت در منزل از افراد آسیب‌پذیر، نظارت و حمایت محله محور اضافه شد.

-گام پنجم بسیج ملی واکسیناسیون کرونا به مداخلات قبلی اضافه می‌شود.

-گام ششم بر مبنای مشارکت حداکثری مردم در برنامه‌های مقابله با کرونا اعم از واکسیناسیون بالای ۹۵درصدی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی بالای ۸۰ درصد و تلاش و همکاری تمام ادارات، سازمان‌های دولتی و غیردولتی با مدیریت هوشمند و استفاده از فن‌آوری‌های نوین برای غلبه بر ویروس کرونا.

فعالیت هزار گروه مقابله با کرونا در قالب قرارگاه شهید سلیمانی در خراسان‌شمالی

عیسی برجی، مسئول بسیج جامعه پزشکی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بجنورد، در رابطه با مهم‌ترین اقدامات این حوزه در مقابله با کرونا اظهار کرد: قرارگاه شهید سلیمانی باهدف اقدامات مؤثر در مقابله کرونا هم‌زمان با سراسر کشور در استان خراسان‌شمالی با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و دستگاه‌های سلامت‌محور با دبیری بسیج جامعه پزشکی از سال ۹۹ آغاز به کارکرد.

وی با اشاره به اینکه قرارگاه شهید سلیمانی در خراسان‌شمالی در قالب ۱۰۳ گروه مراقبتی، ۲۴۰ گروه نظارتی، ۵۴۰ گروه حمایتی و ۱۴۰ گروه آموزشی مشغول به فعالیت بوده‌اند، گفت: گروه‌ها معمولاً از دو تا سه نفر تشکیل و فعالیت‌های از قبیل آموزش بهداشت در فضای مجازی و حضوری، نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی، ره‌گیری و انجام تست‌های کرونا و توزیع بسته‌های معیشتی را انجام می‌دادند.

مسئول بسیج جامعه پزشکی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان‌شمالی با اشاره به اینکه از زمان آغاز شیوع کرونا ۲۴۵ هزار نفر در این حوزه آموزش دیدند، ادامه داد: علاوه بر این ۳۲ هزار نقطه بازدید و چک‌لیست تکمیل شد و ۱۴۳ هزار مورد تست کرونا انجام‌شده بود.

برجی اضافه کرد: در این ایام شیوع کرونا یک‌میلیون و 258 هزار بسته معیشتی بین خانواده‌های نیازمند در قالب طرح شهید سلیمانی توزیع شد.  

وی یادآور شد: علاوه بر گروه‌های نظارتی مانورهای نظارت بهداشتی مشترک بسیج، هلال‌احمر و دانشگاه علوم پزشکی به‌منظور نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی از زمان شیوع کرونا در یک روز در سراسر استان برگزار شد.

برجی خاطرنشان کرد: در حوزه واکسیناسیون پنج مرکز تجمیعی مستقل بسیج جامعه پزشکی در ۴۵ لاین و هفت مرکز واکسیناسیون مشترک با دانشگاه علوم پزشکی راه‌اندازی شد که در این مراکز مشترک ۲۵۰ بسیجی به‌عنوان واکسیناتور و ثبت‌کننده به‌کارگیری شدند.

این مقام مسئول بابیان اینکه ۷۰ درصد واکسیناسیون در مراکز تجمیعی استان صورت گرفت، گفت: علاوه بر مراکز واکسیناسیون سه مرکز نمونه‌گیری و ۸۰ گروه سیار جهت نمونه‌گیری تست کرونا  توسط بسیج راه‌اندازی و در ایام کرونا فعالیت داشتند. 

برجی از راه‌اندازی سامانه تلفنی ۳۱۲۴ طرح ناصر جهت ارائه خدمات  درمانی در منزل ازجمله ویزیت، سرم تراپی و تزریقات، تحویل دارو و دستگاه‌های  اکسیژن  ساز به‌صورت امانی و خدمات رایگان خبر داد و گفت: این طرح از شهریور ۱۴۰۰ آغاز شد و در این بازه زمانی بیش از ۴ هزار بیمار خدمات دریافت کردند.

مسئول بسیج جامعه پزشکی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان‌شمالی به راه‌اندازی شیفت ایثار و سازمان‌دهی ۱۰۰ نفر از بسیجیان در مراکز کرونا به‌منظور کمک به کادر درمان اشاره کرد.

برجی بیان داشت: کسب رتبه برتر کشوری در اجرای موفق طرح شهید سلیمانی و واکسیناسیون ۹۸ درصدی جمعیت هدف در دز اول و ۹۴ درصدی دز دوم و ۶۸ درصدی دز سوم ازجمله نتایج مثبت طرح شهید سلیمانی بوده است.

بسیج از ابتدای کرونا پای‌کار بود

اما اقدامات بسیج فقط در طرح شهید سلیمانی خلاصه نمی‌شود، همان ابتدای کرونا یکی از مسائل مهم ضدعفونی معابر، وسایل حمل‌ونقل عمومی و امکانات شهری بود که بسیج پای‌کار این طرح نیز حضور پیدا کرد و شبانه‌روز برای سلامت مردم هر چه در توان داشت به میدان آورد.

تولید ماسک در اوج تحریم

در روزهای اول شیوع کرونا، ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان، با کمبود ماسک و تجهیزات حفاظت فردی روبه‌رو شد البته یک تفاوت اساسی بین کشور ما و سایر کشورهای جهان نیز وجود داشت و آن، تحریم‌های یک‌جانبه‌ای بود که در اوج شیوع کرونا از سوی ایالات‌متحده آمریکا و هم‌پیمانانش بر مردم روا داشته شد و تا امروز نیز ادامه دارد.

باوجود تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، کشور ما توانست با اتکا بر توانمندی جوانان ایرانی و بسیج اصناف، به تولید ماسک و لوازم حفاظت فردی بپردازد و اثر تحریم‌ها را خنثی کند.

در آن زمان کشورهای مختلف مانند راهزن از یکدیگر سرقت می‌کردند، اما در کشور باوجود بسیج کارگاه‌های تولید ماسک ایجاد شد و زن و مرد با هر چه در دست داشت شروع به تولید ماسک کرد و بخش قابل‌توجهی از کمبود کشور را رفع کرد.

بسیجی نه‌تنها در ایام کرونا، بله هر زمان سختی برای مردم ایجاد شد به چشم آمد و سختی را بر جان خرید تا مردم در آسایش باشند، سیل، زلزله کرونا، ساخت منازل محرومین، اردوهای پزشکی، اردوهای اصناف، جنگ و دفاع از حرم! فقط بخشی از حضورشان است.

این شجریه طیبه که ساختار اداری‌اش را مردم تشکیل می‌دهند و هر کس اراده کند بسیجی می‌شود، اکنون یک درخت تنومندی شده تا مردم همیشه از سایه‌اش بهره‌مند شود.

پایان پیام/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول