اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاکایف: انحصار قدرت در قزاقستان دیگر وجود نخواهد داشت

رئیس جمهور فعلی قزاقستان پس از رأی‌دهی در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری این کشور گفت: انحصار قدرت دیگر در این کشور وجود نخواهد داشت.

تاکایف: انحصار قدرت در قزاقستان دیگر وجود نخواهد داشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور فعلی قزاقستان پس از رای‌دهی در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری این کشور، در جمع روزنامه نگاران حضور یافت و گفت: انحصار قدرت دیگر موضوعیت نخواهد داشت.

روزنامه نگاران با توجه به محدود شدن دوره ریاست جمهوری فقط به یک دوره هفت‌ساله، از تاکایف سوال کردند که آیا چنین مهلتی برای اجرای برنامه‌های وعده داده شده به مردم، کافی خواهد بود؟

رئیس جمهور قزاقستان در پاسخ، گفت: معتقدم که 7 سال کافی است، زیرا آن مدت زمان طولانی در زندگی هر شخصی است. مهمترین نکته این است که در کشور ما دیگر انحصار قدرت وجود نخواهد داشت. انحصار قدرت ممنوع شده که امری است بسیار مهم. طی 21 سال سه رئیس جمهور خواهیم داشت.

تاکایف در بخش دیگری از سخنان خود، با تاکید بر ضرورت پایبندی قزاقستان به منشور سازمان ملل متحد و سیاست خارجی چندبعدی، اظهار داشت: با توجه به موقعیت ژئواستراتژیک و با در نظر گرفتن این واقعیت که بیش از 300 میلیارد دلار به اقتصاد ما جلب شده و بزرگترین شرکت‌های فراملی جهان در بازار ما فعالیت می‌کنند، قزاقستان موظف است سیاست خارجی چندبعدی داشته باشد. من بارها گفته‌ام که قزاقستان باید به منشور سازمان ملل متعهد باشد و سیاست خارجی مسالمت آمیز را دنبال کند. این کاری است که ما انجام خواهیم داد.

روزنامه نگاران با اشاره به این موضوع که طی سال‌های استقلال قزاقستان از این کشور از 50 تا 150 میلیارد دلار خارج شده است، از رئیس جمهور این کشور سوال کردند که در این زمینه چه برنامه‌ای خواهد داشت.

تاکایف بیان داشت: کار سیستماتیک دولت در این زمینه ادامه خواهد داشت. به این منظور کمیسیون ویژه‌ای به ریاست دادستان کل ایجاد شده که شخصا بر کار این کمیسیون نظارت می‌کنم. معتقدم که به مرور زمان باید در مورد بازگرداندن سرمایه‌های غیرقانونی خارج شده از کشور قانونی به تصویب برسانیم.

رئیس جمهور قزاقستان ضمن پاسخ به پرسش دیگر نمایندگان رسانه‌ها در مورد احتمال شکل گیری احزاب جدید سیاسی، گفت که بر آن است که تا انتخابات جدید پارلمانی که در نیمه اول سال آینده میلادی برگزار خواهد شد، چند حزب جدید ثبت نام کنند که این را به نفع کشورش می‌داند.

وی همچنین به آن اشاره کرد که انتخابات آتی پارلمانی بر اساس سیستم مختلط (اعم از نمایندگان احزاب و نامزدهای انفرادی) برگزار خواهد شد و نمایندگان مخالف نیز به پارلمان راه خواهند یافت.

شایان ذکر است که تا ساعت 12 به وقت «آستانه» 4 میلیون 606 هزار نفر انتخاب کننده در پای صندوق‌های اخذ رای حضور یافتند که معادل 38.5 درصد از تعداد کل انتخاب کنندگان در این کشور است.

همچنین رئیس جمهور سابق، رئیس پارلمان، نخست وزیر و سایر مقامات قزاقستان نیز در شعبه‌های مربوطه رای دهی حضور یافته و به نامزد مورد نظر خود رای دادند.

انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری قزاقستان تا ساعت 20 به وقت محلی ادامه داشته و نتایج مقدماتی ظرف 24 ساعت و نتایج نهایی طی دو هفته اعلام خواهد شد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول